Vargtimmar

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
jennie27

Vargtimmar

Inlägg av jennie27 »

Hej!

Satte igång "sova nattenplan" för 16 dagar sedan för min nu 2 månader gamla son med riktigt hyfsat resultat. Han sover 20-01 och 01.30-6.00, eller omformulerat, han sover till 5 och det är det längsta vi kommer (när vi tidigare hade nattmålet 24 sov han till 4 eller max 4.30). :(

Mellan 5-6 på morgonen står jag fortfarande där och kör vagn och kliar mig i huvudet. Varför är det så svårt för honom? :?: I natt väckte jag honom för första gången 1 i stället för 24 (inga problem på förnatten alls) men längre än till 5 på morgonen kommer han inte själv. Hans tarm har ställt om sig, han gör nästan inte i blöjan alls under natten, han får numera aldrig mat innan 6, hans mage måste vara van nu. Jag är pigg, har också vant mig, men mina bröst är fortfarande inte inställda på 6. Men varför kan han inte sova?? :? :?:

Då han ligger halv eller helvaken sista timmen (och arbetar upp sig med "frågor" om jag inte vagnar med korta intervaller) får han ju inte sömnen han behöver för att kunna gå på dagsschemat fullt ut. Som det är nu orkar han max vara uppe 1h och 15 min innan han måste sova igen och dagen börjar inte som tänkt (även om sonen är pigg, glad och snackig de första 60 min av vakentiden O:) :heart: ).

Någon som kan ge mig lite tips på hur jag kommer vidare här? Flyttar nattmålet framåt ytterligare är väl det jag närmast tänkt på själv?? :?:
En goding till son född 0603 :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Jag var inte med i AW-tänket när Vera var så liten, men din lille kan klara 8 timmar natt nu. Försök att få till nattmålet så att han har möjlighet att sova 8 timmar före eller efter.

Ex.
Nattmål 23.30-24, = morgon kl 8. Då kan du vagna den tid det tar (korta drag för att sedan gå) och när han väl somnar så får han sova en stund.

Eller så läggs han 8 får mat 4 och sover sedan vidare.

Jag kan tänka mig att det senare passar er kille, men det kan vara bökigt att komma över den där vargtimmen om man lägger in ett mål där - fast det behöver inte vara det. Sedan kan han sova vidare till 6 eller 7 eller när ni övriga tycker att det är morgon.

Det är idéer från mig.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Hej Lotta och tack för råd!

I natt la jag nattmålet vid 2 och dit sov han utan problem, således har vi sex timmar på förnatten och jag skulle nog vilja att det stabiliserades innan jag gav mig på åtta timmar. MEN trots att han sov ordentligt vid två och det var riktigt mörkt fck jag vagna av och till i 25 min innan han sov vidare efter maten. Vid mål 24 eller 1 har han slocknat när han fått näsan i vagnen. :wink:

4 är nog absolut att gå på för hans del när det blir åtta timmar även om han kommer att vara vaken mellan 4 och 5 under lååång tid framöver. När han somnar om vid fem klarar han ofta hela vägen till sex eller strax efter - men det är ytterst sällan (2 ggr och då efter mat) det sker.
En goding till son född 0603 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"