Ögoninflammation

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Iritea

Ögoninflammation

Inlägg av Iritea »

Hej alla! sonen har "åkt på" ögoninflammation i kombination med en fruktansvärd förkylning med snor och hosta :( . Finns det någon här som har erfarenhet av ögoninflammation på "halvåringar". Ögonen kladdar ihop när han sover och är rinniga och kladdiga. Tacksam för tips inför kommande nätter och dagar!

Iritea
nilam

Inlägg av nilam »

Hej
Perfekt vid ögoninflamation är att smörja in ögonfransarna med vitt vaselin innan sänggående, då klibbar inte fransarna, fungerar utmärkt på mina två, kommer själv ihåg hur obehagligt det var att vakna med fastklibbade fransar :(

Sen använder jag alltid kamomillte och baddar flickornas ögonfransar utifrån och in, var noga med din handhygien Jag tycker att läkningen går snabbare(inbillning :wink: ) ingen aning faktiskt.

Krya på sig det går över ganska snabbt.

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Iritea

Tackar och bugar

Inlägg av Iritea »

Tackar och bugar för det kloka svaret :D :D :D /Iritea
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vilket bra tips med vaselin! Tackar för det. Vill också säga att om du baddar ögonen med vatten, så skall det vara koksalt och inte vanligt kranvatten! Kranvatten svider, men det gör inte saltvattnet (tårar är ju salta...)

/Pea
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"