Varför ger man fruktpuré?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Kristin

Varför ger man fruktpuré?

Inlägg av Kristin »

Hej!

Vi har precis börjat med smakisar och håller på och provar både frukt- & matpuréer.

Varför ger man fruktpuré egentligen? I vår familj har vi ingen tradition av efterrätt så varför ger man barn det? Det tillhörde väl nästan mormor/morfar-generationen det här med efterrätt...??

Eller är det för att de skall få i sig FRUKT med vitaminer på samma sätt som jag äter ett äpple som mellanmål :roll: ?

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Lena

Inlägg av Lena »

Tjena Kristin!

Det anses vara bra att ge fruktpuré eftersom dess C-vitamininnehåll ökar kroppens förmåga att ta upp järn ur t ex havregrynsgröten som inmundigats vid samma måltid. I början av sin levnad har ju barnet ett rejält järnförråd som byggdes upp under fosterstadiet, men sen minskar det förrådet efterhand. Jag är ingen dietist, men jag tror att det är en förklaring. :idea:

/Lena
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start) :heart:
J och Å

Inlägg av J och Å »

:lol: Varför äter vi vuxna frukt? :lol:

Läste någonstans att det absolut nyttigaste/bästa att äta ur näringssynpunkt är blåbär. De innehåller tydligen en massa bra grejor.
/Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"