Sova 6 timmar vid 5,5 veckas ålder - vill inte somna

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
lenaander

Sova 6 timmar vid 5,5 veckas ålder - vill inte somna

Inlägg av lenaander »

Hej,

jag har en underbar liten dotter på 5,5 vecka som hittills har ätit och sovit bra enligt standardmodellen!

Vi skulle nu vilja ta bort nattmålet som normalt brukar ligga vid 2 tiden på natten, +/- 45 minuter (normalt somnar hon vid 22 tiden, +/- 45 minuter). När hon somnar vid 22 tiden har hon dock oftast varit vaken sedan målet innan dvs. runt 17-18 tiden (men sover för övrigt bra på dagen).

I natt som gick försökte vi då att vagna henne till sömns när hon vaknade kl. 2 på natten enligt barnaboken och inlägg på denna hemsidan. Problemet var att hon aldrig somnade till mellan kl. 2 och kl. 4 när jag hade bestämt mig för att ge henne mat. Hon var inte olycklig hela tiden men sova aldrig mellan 2 och 4. När hon sedan fått mat kl. 4 (fick båda brösten) hade hon mycket svårt att komma till ro (försökte då lägga henne i hennes sägn, där hon normalt sover). Detta ledde till att jag fick vagga henne till söms.

Och nu äntligen till min frågor! :)
1. Hur gör jag när min dotter inte somnar efter 20 minuters vagnande utan väljer att vara vaken fram till att jag måste ge henne mat kl. 4 på natten (dvs. runt 6 timmar sedan senaste matning). Vid kl. 4 tar jag ju upp henne och bekräftar då att det lönar sig att inte sova på natten!
2. När jag har gett henne det målet som vi har kvar på natten (kl. 4), kan jag lägga henne i hennes sägn då eller skall jag åter lägga henne i vagnen?

Vore jätteglad för lite input!

Vill även passa på att tack för övrig info som jag har hittat på denna sidan!

PS. Nu sover min lilla prinsessa som en ängel och inga tecken alls på att hon inte ville sova i natt!

Tack på förhand!
lenaander
Singoalla

Inlägg av Singoalla »

Hej!
Har tyvärr inget svar att ge dig men sällar mig till frågeställning nr1.
Vi har också gått efter Standardmodell sedan födseln och följdaktligen har dottern (nu 11 veckor) ätit och sovit och njutit av livet i stora mått. Hon sov själv över första nattmålet och utökade sina nattimmar succesivt. Har det senaste fått en nattslurk vid 5-5.30 snåret då hon själv vaknat (hennes natt börjar 21.30). Vi har således aldrig behövt vagna över något mål. Nu har hon dock plötsligt börjat vakna tidigare och tidigare för sitt nattmål: först några dagar vid 3-4 tiden, vilket jag accepterade men nu börjar det krypa ner mot 2 tiden och helt plötsligt ville hon då ha två mål om natten igen! Accepterade det en gång (ingen gång) men när det nu hände igen så tog jag till vagnandet i natt. Hon vaknade vid 3 och sedan fick jag stå vid vagnen mer eller mindre till 5.30 när det är tänkt att nattslurk ska ske. När vi bröt 5.30 sov hon inte men var lugn, men det kändes ju ändå som att jag bekräftade att det inte var natt eftersom hon då fick en slurk som hon sedan somnade om på :?. (För mig är det nödvändigt att natten bryts 7.30 eftersom jag har ett stall att ta hand om mellan 6 och 7.30, kan alltså inte ha morgon tidigare utan det får bli en slurk innan hon läggs i vagn och sover i stallet tills 7.30.)
lenaander

Inlägg av lenaander »

Hej,

TACK för ditt svar! Det var skönt att få höra att din lilla inte hade somnat sammanhängande efter vagnande under natten heller!

Jag har nu idag fortsatt med standardmodellen och proppat henne full med mat (inkl. ersättning vid sista målet, hon får det ibland då hon inte blir nöjd med bröstet) även om jag har haft problem att få henne att vara vaken i 1,5 timme då hon av naturliga skäl har varit väldigt trött idag men dock glad när hon har varit vaken. (Jag har dock känt mig som en skurk som inte lät henne äta och sova som vanligt i natt..)

Med detta som bas kommer jag att försöka i natt också med att hoppa över kl. 2 målet (genom vagnande) och hoppas att hon kan somna en liten stund innan det är dax för nästa mål!

Vi får båda hålla tummarna för att våra små får en sammanhängande nattsömn i natt eller någon av de närmaste nätterna! :D
lenaander
Singoalla

Inlägg av Singoalla »

Hej igen,
Vad bra att ni fick en bra dag, håller tummarna för att er natt blir fylld av god sömn för er båda. Vår dag var minsann inget vidare :( Dottern har varit väldigt trött och ledsen, jag har gjort allt för att locka fram skratt och visa att världen är härlig men det har varit svårt att få henne med mig. Hon har kännts väldigt spänd, har varit jätte svårt att få henne att äta, har bara vänt bort huvudet efter en liten stunds ätande och sedan varit omöjlig att truga på mer. Sista luren sover hon i vagnen i stallet mellan 17-19. Det händer att hon vaknar under den men då brukar hon bara ligga förnöjt och lyssna på ljuden i stallet och kika på någon häst och sedan somna om av sig själv efter en stund. Inte idag, vaknade halv sex och var missnöjd, somna inte om ens med vagning. Har aldrig hänt innan. Också badet i kväll, som brukar vara en glad historia, blev ledsam. Inte heller somnade hon av sig själv när jag sedan la henne för natten, hon brukar förnöjt lägga sig, vi säger bara godnatt och går ut och hon sover efter två minuter. I kväll blev det skrik och jag fick vagna, dock somnade hon efter en stund och sover nu. Att hon har varit trött och gnölig i dag är ju inte så svårt att förstå, men det känns trist att hon är så spänd och har ätit så dåligt - hade ju velat proppa henne full med mat inför nästa långa natt! Dagen har varit full med frågor, är så ovant, hittills har hon liksom levt i svaret från dag ett, och inte gråtit mer än någon minut i sträck sedan hon föddes. Men kanske måste frågorna ställas någon gång? Känns dock ganska trist just nu, jag ville ju hjälpa henne till en ännu piggare dag och det har istället blivit den ledsamaste i hennes lilla liv. Hoppas nu jag klarar att svara tydligt så länge hon nu i frågasätter detta nya. Får nu se hur denna natt blir. Natten som var vagnade jag så fort hon började gny och slutade när hon var lugn igen och innan hon sov (inte så svårt eftersom hon knappt somnade om någonting :( ). Anpassade 'häftigheten' i vagnandet efter intnesiteten i gnyendet eller skrikandet (men alltid med en knyck som ruckar kroppen). Sa ingenting, visade mig inte. Ska inte ramsas för en sådan liten efter vad jag förstår (fast vi säger en när går ur rummet när vi lagt henne, men vi kör ingen bekräftelse, påminnelse osv). Hoppas att jag gör rätt, i natt tvivlade jag en aning, var lite förvånad att hon inte somnade om.
Nåväl - friskt mod för i natt :D , om någon har synpunkter eller erfarenheter av liknande situation vore jag jätteglad att höra om det.
Jag håller tummarna för dig Lenaander, låt oss få veta hur natten gick :!:
Singoalla

Inlägg av Singoalla »

Oh ye of little faith! :D :D :lol:
Här har det minsann gjorts framsteg! Natt nr 2 vaknade lillan igen klockan 4. Jag började igen dra vagn. När jag stod där med fulla, läckande bröst, svårt sömning och med värkande vagnrullningsmuskler från natten innan så undrade jag starkt vad jag sysslade med: jag visste ju att om jag tog upp dottern och gav henne mat så skulle hon somna om på stört därefter. Hade jag ändå inte varit tungen att gå upp då eftersom vi vakar på ett sto som ska föla (har kamera i hennes box till vår TV) så vete tusan vad jag skulle fått motivationen ifrån! Nåväl, vagna gjorde jag och lillan skrek inte men bökade ett tag men max en kvart behövde jag dra och sedan somnade hon om. Hurra!! Sov 20 min, men 5 drag med vagnen så sov hon igen. Ny fråga från henne en timma senare men 1 minuts nytt svar från vagnen så la hon sig, sög lite på handen och somnade sedan om igen. Jag väckte henne sedan vid sextiden för mat, hon åt (nästan i sömnen) och somnade sedan om i vagnen fram till 7.30 som det var tänkt.

Dagen efter var kanske inte riktigt lika friktionsfri som den brukar vara, vid några daglurar fick jag vagna någon minut för att få henne att sova, eftermiddagsluren vaknade hon mycket i, och fram mot kväll och bad var hon lite gnölig, fortfarande trött från natten innan tror jag, plus att vi hade klämt in ett babysim som förståss tar på krafterna (fast hon gillar det skarpt). Somnade på stört när jag la henne för natten.

Natt nr 3 så vaknade hon igen klockan 4. Vagnade 5 minuter. Sedan sov hon tills jag väckte henne klockan sex för mat. Somnade sedan om så fint, så fint fram till 7.30. Sover nu förmiddag, somnade som hon skulle så snart hon fick huvudet på draglakanet!

Ja vad ska man säga, allt annat i barnaboken har ju fungerat som det står att det ska så varför skulle det inte gå att få henne sova dryga 8 timmar också, och på det schema som är nödvändigt för oss? För det ÄR nödvändigt att det fungerar med rutinerna; med hem, hus, trädgård, stall och hästar att sköta samtidigt som jag helst behöver klämma in 2-3 timmars jobb (kan jobba hemmifrån) om dagen så MÅSTE lillan anpassa sig till omgivningen, sova och äta när det är tänkt och även klara att hjälpa till med sysslorna och också kunna roa sig själv. Tack vare Barnabokens handfasta råd så får jag ju henne också att göra det på ett positivt sätt, hon gillar att vara med när jag jobbar med något och hon kan leka själv på filt långa stunder. Och dessutom så finns det tid för ett härligt umgänge (tur kanske att det också är schemalagt så att det inte stressas bort) som är som honung för själen, där vi nu möts med blickarna djupt i varandras ögon i långa, långa samtal om livet och allting och med gemensamma skämt som får oss båda att kikna av skratt. Då vet jag vad lycka är och inget, inget fattas mig :)

Oj, nu blev det nog lite OT. HOPPAS lenaander, att era nätter också nu fungerar som de ska och att ni blivit av med ena nattmålet :!:
lenaander

Inlägg av lenaander »

Hej igen,

roligt att det går framåt! Här går både framåt och bakåt för min lilla prinsessa och i morse lovade jag mig själv att lägga av med dessa dumheter (försöka få henne att sova) men efter att ha läst ditt inlägg skall jag nog försöka fortsätta i natt också!

Våra sista nätter efter vår första natt i söndags har sett ut som sagt lite upp och ner :? .
Måndag natt vaknade hon en timme efter hon brukar vakna dvs. kl. 03.00 och jag behövde "bara" vagna 1 timme eftersom hon aldrig riktigt kom till ro innan det var dags för mat kl. 04.00 då det gått 6 timmar sedan sist. Men sen kom glädjande nog Tisdag natt då prinsessan av sig själv sov dryga 6 timmar fram till 04.15 (jag var upp flera gånger under natten då jag nästan trodde hon slutat andas då hon sov så länge!). Jag trodde ju nu att lyckan var gjord och hon var jätte pigg igår.
MEN sen kom det ett litet bakslag i natt då hon återigen vaknade kvart över två och jag fick vagna henne fram till kl. 04.00. Även nu var hon inte särskilt olycklig utan kunde bara inte komma till ro förutom några få stunder.

Men efter att ha läst ditt inlägg tänker jag nu, skam den som ger sig och så länge som min prinsessa inte är direkt olycklig så får jag väl fortsätta att vagna några nätter till!

Ha nu en riktigt bra Valborg! :D
lenaander
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Det här går fint - med lite mera tålamod, lite större förtroende för barnen, och med alla orosvargar skjutna :!:

Det är lätt att fastna i vagningsträsket - det är INTE meningen att man ska stå i timmar; vagningen måste effektiviseras och förkortas för varje gång. Ta en titt i Verktygslådan kanske och minns att man INTE vagnar längre varje gång än man vagnade. Det gäller att sluta precis lite innan man tycker att barnet håller på att bli lugnt.

Och att ge lite extra mat på nattkulan för att man vet att barnet då skulle somna om meddetsamma - är tyvärr en kort fröjd. Uppvaknandena blir allt fler, allt tätare och allt tidigare, om man inför den (o)vanan. Så minns att en gång är ingen gång... osv :wink: :!: Håll tiderna :x :!: Det är de som ger vanorna och vanorna som ger rutinerna och rutinerna som gör susen.

GOOD LUCK :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Singoalla

Inlägg av Singoalla »

Hej igen, här kommer en liten uppdatering!
Sedan tredje natten sov lillsnuttan så sött, så sött alla de 8.5 timmar i sträck som vi hade tänkt. Jag fick väcka henne varje morgon när det åter var dags för mat. Eftersom hon sovit så gott så tänkte vi att hon nog var redo för att sova sina 10 timmar (hon är ju tre månader nu!). Så en morgon så lyfte vi bara över henne i vagnen när det var dags att gå till stallet, utan att väcka henne för mat först, och hon sov lungt vidare där - märkte knappt att vi flyttade henne - ända tills det var dags att ha riktig morgon. Härligt! Därmed har vi nu också ett mattillfälle mindre per dygn, har märkt ett tag att det var dags för det då hon inte hann bli hungrig inför alla målen.

Snacka om att 'Standardmodellen' grundar för goda nätter: för att nå tio timmars sammanhängande sömn för vår lilla skatt så har det krävts tre nätters insats (när vi gick från 6 till 8 timmar) á 2 timmar, 15 minuter och 5 minuter :lol:
jennie27

Behöver motivation!

Inlägg av jennie27 »

Hej!

Intressant att följa er dialog och framgång! Jag har en liten son på snart 7 veckor som jag nu satt igång SHN-metoden på och det går så där. Ikväll är tredje kvällen och han är inte intresserad av att sova i vagnen. Vi gjorde mycket samtidigt när vi började då vår son hittills aldrig sovit i egen säng (men förstås gott i vagn under promenaderna). Nu blev det för varmt för honom i vår säng (trots eget täcke etc) och sömnen är katastrofal både för honom och mig med massor av småätanden som blir allt fler inte färre.

Så i förrgår startade vi alltså. Standardmodellen med 2 vaken + 2 sömn så långt det gick och fem mål per dygn, 6.30, 9.30, 13, 17.30 och 24 på natten.
Vi använde standardmodellen med framgång de första tre veckorna då han åt punktligt var fjärde timme och jag tänkte "detta var ju inte så knepigt" men så vid månadsgränsen la han plötsligt till ett natt mål istället för att ta bort ett, sedan gjorde han morgon tidigare och tidigare och ja, behöver jag fortsätta...? Mamma var ett vrak! Nu tillbaka till struktur alltså!

Såg när jag läste på hemsidan (Barnaboken är min bibel) att jag missat lite, min plutt har fått äta sig trött och somnat precis efter en påfyllning och detta har jag inte slutat med. Därtill hade vi missat detta med att inte ramsa småttingar - det gjorde vi de första nätterna. Nu ikväll hängde jag en virkad barnfilt över vagnen (min son sover på rygg) och pratar inte, vagnar bestämt.
Vi vill att han sover 20.00-24.00 och 0.30 (ca efter mat) till 6.30.
Den första natten sov han 21.15 till 24.00 (då väckt) och 0.50 till 4.10 låg sedan avslappnad och dåsig men kom inte till ro eller somnade om fram till 6.15 då jag till sist tog upp honom och gav mat. Dagen efter blev bra men med hårt jobb att hålla honom vaken och glad, väcka efter klockan. Jag var dödstrött men motiverad!
Andra natten hade pappa och den blev stökigare. Somnade 21.20, vaknade 21.50 och ville inte somna om, förtvivlad, togs upp 23.30 då pappa inte stod ut längre och jag matade och la igen 0.30 då han somnade direkt och sov till 4.30 - 4 h i sträck är det längsta han har sovit i sitt liv (nattens lilla seger). Sedan skrek han tills pappa tog upp honom och la honom på sitt bröst, lugnade och sedan ner i vagnen igen, två gånger. Vid sex vaknade jag och tog över, vagnade honom till 6.30, han var tyst och lugn men inte i närheten av att somna om. Idag har varit så jobbig för oss alla, mest för lillkillen. Det har kinkats och han har haft svårt att äta precis som ni beskrev, äter när hungern är som störst blir sedan arg när jag trugar. Vi har varit tvugna att rucka på programmet och lägga in 20 min "power-nap" två gånger för att att få honom att funka. Dock kom vi i fas för kvällen och han kom mycket trött och mätt i säng prick 20.00 och var tyst och lugn 20.20 med ett sista "fråga" 20.30 och sedan tystnad. Nu håller vi tummarna för natten!

Mina frågor är, Hur mycket "förstör" man när man bryter och lyfter upp honom som pappa gjorde inatt? Är vi tillbaka på "Noll"??
Vad gör man när barnet är lugnt, ligger avslappnat och blundar men omöjligt kan somna om? Jag kan ju inte vagna med kraft som om han gallskrek och rör jag inte vagnen så börjar han gråta. Det är ett knepigt mellanläge. Så har det nu varit de två sista timmarna innan "morgon", de som han så väl behöver för att vara människa kommande förmiddag.
Innan jag drog igång detta projekt förberedde jag genom att anteckna mat och sovtider och räkna sovtimmar. Min 6 1/2 snart 7 veckors son sover endast 14 h per dygn vilket är väldigt lite för hans ålder. Ska jag acceptera att han är en individ med mindre sömnbehov eller kan bättre struktur ge mer sömn?

Tacksam för peppning och lite svar om någon har några.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"