Hej, vi her precis fått vårt andra barn. Förra gången upptäckte jag tyvärr inte den fantastiska standardmodellen förrän efter drygt två månader, men den här gången njuter vi av bebisen med hjälp av den från första dagen. Tack Anna!
Jag har två funderingar. Tjejen är nu 4 veckor och jag har börjat utöka standardmodellen med passiv delaktighet (ligga korta stunder på fild bredvid, vara med på armen). Hon orkar fortfarande oftast bara vara vaken 1,5 och sover sedan 2-3 h. Min fundering är om jag har uppfattat tillfället för delaktigheten rätt. Hittills har vi sträckt ut tiden efter skötningen och gjort såhär: 1. Mat, rap, mat (trugar), 2. skötning och umgänge - mys och gos, 3. Passiv delaktighet, 4. Påfyllning från andra bröstet, 5. Sova. Är det så att det snarare ska vara påfyllning direkt efter skötning/umgänge? Så att delaktigheten kommer efter påfyllningen? Då kanske hon orkar vara uppe längre?
Är det dags nu att kunna lägga henne utan "knock out-slurk" innan hon ska sova? Dvs gå direkt från passiv delaktighet till sova? När hon blir trött ska jag alltså kunna lägga henne direkt? Hon sover i vagnen på mage dagtid.
Jag har inte infört 6 timmarsnatten än, det ska vi göra nästa helg. Nu vaknar hon 2-3 gånger lite beroende på hur dagen har varit.
"Utökad" standardmodell vid 4 veckor
"Utökad" standardmodell vid 4 veckor
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Ja, nu ska hon äta inom en timme, är meningen (med marginalkvart vid behov), och "målet" avslutas med passiv social delaktighet (och umgänge och allt möjligt kul förstås, men inte knock-outslurk längre), varefter hon ska läggas vaken och somna själv.
Det står ganska noga beskrivet i Barnaboken om du forsätter framåt lite
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022