Jag sökte efter dem på vårt Stadsbibliotek, där de fanns endast på Magasinet. Så jag fick beställa upp dem för att avhämtas nästa dag. Varför finns de inte ute på hyllorna, undrade jag och fick till svar att de är alldels för inaktuella. ???
Böckerna från Magasinet är två, "Hur man lär små barn att läsa" med underrubriken "från 2 år" och "utan att egentligen anstränga sig"
Jag lånade hem båda och finner strax att det ju är samma bok, men med tokiga översättningar! I båda böckerna finns originaltiteln "How to teach your baby to read"
Den första är utgiven 1964 och har en alldeles förtjusande bild på en ung Glenn Doman, (som är Spencer Tracey upp i dagen
Den andra har en annan översättare och är en reviderad upplaga av 1979 års upplaga, utgiven 1986.
Jag efterfrågade även "What to do about your brain-injured child", samt "How to teach your baby match". Dessa finns endast som fjärrlån och ej med svensk översättning. Rekvirerades från Skövde, tror jag det var, med en avgift på 10 kr/st.
Jag finner detta uselt. Jag lånar väldigt mycket material, inkl CD-skivor, som nästan alltid måste reserveras, så för min del är utgiften ganska stor för reservationer, plus en och annan förseningsavgift. :-$
Vad gäller Domans böcker anser jag att de borde finnas tillgängliga ute på hyllorna och dessutom i nyare upplagor, vilket jag har framfört till personalen. Sedan önskar jag ju också att någon ville översätta dem till svenska, för det gjorde dem mer lättillgängliga.
Vem här är det som är bibliotekarie? Vad annat än framföra sin önskan till bibliotekspersonalen kan man göra? Skulle kanske kontakta självaste Chefen? Jag är ju en skattebetalare!
Har någon annan efterfrågat böckerna på sitt bibliotek? Vi kunde ju göra gemensam sak och öka efterfrågan?