Vilket smör använder ni i barnets mat?
Bedrev lite undersökande verksamhet på lokala ICA idag
Jag köpte Bregott, ekologiskt.Salthalt 1,2%. Det verkade bäst.
Till Majas mat använder jag vanlig Smör Steker f.ö. all mat i det... Salthalten är 1,2% i den också. Jag tycker den är bra, känns naturligt! På mackorna har vi Bregott eller ibland nån lätt-variant, fast det smakar inget vidare
Hej!
Vi kör med Smör fast osaltat som finns i de flesta butikerna. Ju mindre salt desto bättre. Vi svenskar har ju en förmåga att trycka i oss alldeles för mycket salt. På mackorna vanligt Bregott. Light-produkter är ju annars inget som barnen behöver. De behöver mycket fett speciellt under vintern.
Ja precis Gammalt hederligt SMÖR På mitt paket stod det normalsaltat, visste inte att det fanns osaltat, men det ska jag kolla efter nästa gång Som sagt, ju mindre salt desto bättre
Hej hej, i barnens mat (när de behövde extra) har jag alltid tillsatt smör (ibland normalsalatat men oftast osaltat). Har även fått tips (från dietisten på BVC) om att använda flytande marg i småttingens mat när jag lagar själv (eller tom i vällingflaskan om det skulle behövas).
På smörgåsarna däremot har vi alltid lätta. Det är ingen fara att bre det på barnens smörgåsar, bre bara på lite extra så får de i sig det fett de så väl behöver.
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Men är smör egentligen bra? Det är väl den sämsta typen av fett? Margarin och oljor är bättre, de som kommer från växtriket. Jag använder mest flytande margarin.
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215 BILD
Ja, mycket att tänka på! Kanske ska börja med smör i alla fall då... Det är inte så lätt att veta hur man ska göra när man hela tiden läser olika saker och får olika råd.
Men vi äter åtminstonde mycket fisk och det är ju bra enligt länken ovan...
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215 BILD