VIlket smör använder ni?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
father of sons

VIlket smör använder ni?

Inlägg av father of sons »

Vilket smör använder ni i barnets mat?
Bedrev lite undersökande verksamhet på lokala ICA idag :D
Jag köpte Bregott, ekologiskt.Salthalt 1,2%. Det verkade bäst. :?

Vad använder ni?
Sussi

Inlägg av Sussi »

Till Majas mat använder jag vanlig Smör :) Steker f.ö. all mat i det... Salthalten är 1,2% i den också. Jag tycker den är bra, känns naturligt! På mackorna har vi Bregott eller ibland nån lätt-variant, fast det smakar inget vidare :|
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
heartworn

Inlägg av heartworn »

Hej!
Vi kör med Smör fast osaltat som finns i de flesta butikerna. Ju mindre salt desto bättre. Vi svenskar har ju en förmåga att trycka i oss alldeles för mycket salt. På mackorna vanligt Bregott. Light-produkter är ju annars inget som barnen behöver. De behöver mycket fett speciellt under vintern.
father of sons

Sussi, heartworn - Tack :!:
Ni använder alltså Smör - "Smör"?
Ok, osaltat smör, givetvis, måste vara bäst.
Jag var så inne på smör - bordsmargarin.

Tack :D
Sussi

Inlägg av Sussi »

Ja precis :!: Gammalt hederligt SMÖR :D På mitt paket stod det normalsaltat, visste inte att det fanns osaltat, men det ska jag kolla efter nästa gång :!: Som sagt, ju mindre salt desto bättre :)
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

:D Hej hej, i barnens mat (när de behövde extra) har jag alltid tillsatt smör (ibland normalsalatat men oftast osaltat). Har även fått tips (från dietisten på BVC) om att använda flytande marg i småttingens mat när jag lagar själv (eller tom i vällingflaskan om det skulle behövas).
På smörgåsarna däremot har vi alltid lätta. Det är ingen fara att bre det på barnens smörgåsar, bre bara på lite extra så får de i sig det fett de så väl behöver. :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
mia75

Inlägg av mia75 »

Men är smör egentligen bra? Det är väl den sämsta typen av fett? Margarin och oljor är bättre, de som kommer från växtriket. Jag använder mest flytande margarin.
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
father of sons

Hej :D

Läste idag att : barn ska äta rätt fetter; rent smör och kallpressade oljor. Margariner är industriellt behandlade, kroppen har svårt att hantera det.

Margarin innehåller väl transfetter ( en typ av syntetiska fetter som tillverkas på kemisk väg ), som man bör välja bort? Någon som vet mer?

:D
Sussi

Inlägg av Sussi »

Här kan du läsa lite om olika fetter, och kanske bli lite klokare (det är en hel vetenskap) :)

http://www.ehdin.com/Fetter.html
father of sons

:shock:

Tack, snälla Sussi!

:D
mia75

Inlägg av mia75 »

Ja, mycket att tänka på! Kanske ska börja med smör i alla fall då... Det är inte så lätt att veta hur man ska göra när man hela tiden läser olika saker och får olika råd. :?
Men vi äter åtminstonde mycket fisk och det är ju bra enligt länken ovan... :lol:
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej,
Har fått tipset av läkare att blanda i en tsk rapsolja i maten. Smak och luktfri och ger bara det extra fett som barnet behöver.

Susanne
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"