Börjar äta mer?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Kristin

Börjar äta mer?

Inlägg av Kristin »

Hej!

Vi har bytt flasknapp för vår plutt (4,5 månader) och förstås går det nu fortare att äta och tömma flaskan. Jag har dessutom lagt amningen på hyllan (förra veckan) och det har gjort att plutten numera tömmer flaskan (ca 250 ml) helt. Tidigare åt han ca 200 ml och då kunde vi få lov att göra en paus på ca 20 min för att han skulle få i sig alla 200 millilitrarna (svårt ord..).

Numera kör vi alltså med flasknapp som är för 3 mån och uppåt. Hitills sover plutten lika bra som tidigare om nätterna, men skall vi göra i ordning mer tillägg "bara för att"? Han släpper inte flaskan själv, utan matningen tar slut av den enkla anledningen att det är tomt i flaskan... Han visar inga tecken på att vilja ha mer heller (typ protesterar och så). Hm.....??? Skulle han kinka så självklart skulle han få mer, men detta har alltså inte inträffat än.

Av en slump köpte jag idag "Baby Semp 2" (affären hade inte "Baby Semp 1" som vi brukar använda) och den skall ju vara mer mättande. Får se hur det fungerar med den.

Idag har han varit jättekinkig hela dagen och det fick mig att tro att han kanske ändå inte blir riktigt, riktigt mätt. T ex slukade han HELA nattslurksflaskan på 250 ml och DET är inte vanligt. Å andra sidan igår var han hur glad och lugn som helst så.... Han har varit förkyld i några dagar och det måste ju ha påverkat hans humör. Fast han verkar bättre från den nu. Nja..lite tröttare än vanligt har han varit. :? :? :?

Oj, oj,oj vad jag svamlar :oops: . Sitter väl egentligen och har en diskusison med mig själv :) . Ibland kommer man ju fram till svaret själv :) .

Men som sagt, om natten sover han bra!

Tja, vad tror ni nu om detta?

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Isobel
Kontakt:

Inlägg av Isobel »

Jag tror att det var ett smart drag att gå över till Babysemp 2, för det ska man väl göra redan vid 2-3 månader om jag inte minns fel? Så kör på med den så mycket han orkar :) så blir det nog lugnt på torpet tror jag.

:)
Mamma till Izabelle 040416 :heart:
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.
Kristin

Inlägg av Kristin »

Coolt nu svarar vi på varandras inlägg.... :D !

Menar du "man" som enl AW eller enl någon annan....

Ettan kan man ha till och med 6 mån ålder enl förpackningen. Jag blev konfundersam och frågade min BVC-tant och hon svarade att tvåan kan man ta till om man märker att barnet inte blir tillräckligt mätt. Vi är inte så förtjusta i vår BVC-tant så jag litar inte riktigt på henne (hon satt på föräldrargruppmötet och sa att man INTE skall införa sovrutiner före 5-6 mån ålder så.......tja, du fattar själv :wink: ).

Jag provar med tvåan och så får vi se!

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Isobel
Kontakt:

Inlägg av Isobel »

Jag kan ha jättefel så jag skulle nog ha aktat mig för att uttala mig egentligen. :oops: Det som står på paketet är ju naturligtvis det rätta. Men vad jag minns från kompisar som flaskmatat sina barn, och vad jag har snappat upp på andra forum så har många bytt till 2:an ganska tidigt, typ vid 2-3 månader. MEN jag kan ha fel, så jag borde nog kanske inte ha sagt något alls.

Men det verkar ju ändå vara bra för lillkillen, om han nu blev mer mätt och nöjd! :) Jag tror ändå på det jag skrev innan, mata på så mycket han vill ha, så mår han nog bara gott.
Hoppas han repar sig från förkylningen snart!

Att BVC-tanter inte är att lita påverkar ju vara mer regel än undantag tyvärr. Vad anställs de på för meriter egentligen undrar jag? Jag har en supergo "tant" vars enda fel är att hon rekommenderar 5-minutersmetoden :( (Fast det är ett ganska stort fel enligt mig)
father of sons

Inlägg av father of sons »

Hej :D

Vi ger sonen ( 5 mån ) Semper Baby plus (nattslurk).
Han slukar 350 ml utan att vi trugar :shock:
Funderar på välling...50/50..

Måltiden tar inte slut för att flaskan är tom, truga tills det rinner :D
...det kommer ut i endera änden!

:D
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej Pappan!

Vad äter er son de övriga måltiderna? Bröst/Baby Semp 1/ eller 2?? Mängd?

Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
father of sons

Hej :D

07.00 Ammas, 40 min
10.00 Havregrynsgröt 0,5 dl gryn (nytt på matschemat) + ammas ca 20 min
13.30 Purè ( ca en halv burk ) + ammas ca 20 min
17.00 Ammas, ca 30 min
18.30 Nattslurk 350 ml

Vi har börjat tänka " så mycket som går ner ska ner" :D
Sonen tackar och tar emot!

:D
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Jag är ganska säker på att man kan ge tvåan efter två månaders ålder då den mättar mer :!: Nu har vi ju alltid kört med Nan som man inte byter förräns vid fyra månaders ålder (och inte ens Nan2 mättar mer, det är bara mer järn i den...) men jag tyckte alltid det verkade så bra med Semper i och med att man kunde byta till en som mättade mer redan vid två månaders ålder...
Isobel
Kontakt:

Inlägg av Isobel »

Då var jag inte helt ute och cyklade då :) *phu*
Kristin

Inlägg av Kristin »

En liten rapport...

nu på morgonen provade jag då att ge Baby Semp 2 till plutten och han slukade inte bara 250 ml utan jag gick och gjorde mer och då åt han ytterligare 110 ml!!!!!!!!!!!!!!!!! Han hade kunnat äta mer.

Vad ÄR detta????

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
father of sons

nu på morgonen provade jag då att ge Baby Semp 2 till plutten och han slukade inte bara 250 ml utan jag gick och gjorde mer och då åt han ytterligare 110 ml!!!!!!!!!!!!!!!!! Han hade kunnat äta mer.
- Låt honom äta mer då :D
Vad ÄR detta????
- Ett tydligt tecken på att han vill ha mer mat
Om du ger honom mer mat kommer han att sova bättre!
Vår son började visa små tendenser till att vakna 20-30 minuter
innan "morgon", då trattade vi ännu mer mat till nattslurken.
Nu sover han sina 12 timmar utan problem - men då ska han vara proppmätt! :D
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej igen!

Mål nr 2 åt plutten 250 ml av Baby Semp 2. Jag gav honom inte mer då jag tyckte att han visade tecken på att vara nöjd. Han åt långsammare mot slutet samt släppte/lekte med flaskan = nöjd!

Tidigare har jag alltid gett honom det som han inte åt upp inom timmen. Om han nu äter upp 250 ml, skall jag då ge nytt tillägg inom timmen?

Är lite rädd att vikten drar iväg....

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Om du vill att plutten ska sova ordentligt så ska du ge så myket som du nånsin kan få ner -inte tills plutten börjar leka med flaskan, utan tills han ser ut som om han ska spy på den :!: :wink: SÅ mätt ska han vara -proppandes mätt! Först då kan han sova sina tolv timmar fridfullt :!:

Ärligt talat Kristin! Från och med nu: SKIT I VIKTEN rent ut sagt :!:
Han är för liten för att du ska tänka på sånt!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:shock: För i Jösse namn! Ge barnet så mycket man han vill ha och det där med "Är lite rädd att viketn drar i väg"... :cry: Förlåt; men så varken tänker man eller säger om en bebis :evil: !

:D Mat, mat och mera mat är vad som gäller! Och om någon dillat i dej att flaskbarn blir "tjocka" :roll: så kan jag berätta att jag har tre helt flaskmatade barn med idealvikt :wink: !
marie-d

Inlägg av marie-d »

Hej!

Baby semp två är från två månader(jag har för mig det står det på paketet) så det borde fungera bra. Jag har själv helammat min son i fyra månader men använt tillägg vid behov. Vid 4,5 mån fick jag rekommendationen att börja både med matpure, fruktpure och gröt i kombination med amning, vilket fungerar bra. Jag har även provat att ge honom välling istället för gröt(från 6 månader) när det har passat bättre. På vällingpaketen står det från 6 månader men vad jag har förstått så beror det på att välling konkurrerar med amning på ett annat sätt än gröt och att man därför inte får rekommendera det från 4 månader längre. Jag tror man får prova sig fram lite. Barn har olika behov när det gäller mat och näringsinnehåll.
Marie
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"