Min lilla får inte ro att somna!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
mariaulfsdotter

Min lilla får inte ro att somna!

Inlägg av mariaulfsdotter »

Hej!

Vet inte riktigt om jag är inne på rätt forum eftersom min lilla bara är 2 veckor, men jag börjar här i alla fall :)
Min lilla kille äter väldigt bra, han äter flaska och får både ersättning och bröstmjölk. Han äter ca 150 ml varje mål och vi försöker att köra enligt standardmodellen. Problemet är att när han får flaska så blir han så trött så han sover sig igenom målet och det blir ingen vakentid alls. När han ska sova så vaknar han på klockslaget 20 min (om vi inte är ute och drar honom i vagnen). När han vaknar efter 20 min så har jag tagit upp honom och tryckt i honom mera mat. Men han kommer ändå inte till ro. Varje gång han vaknar så är han jätteledsen. Vad gör vi för fel, varför sover han inte?

Maria mamma till
Hugo 080414
Lukas 100719
Alexander 140423
Mamma till Hugo -08 ❤️( kurad vid 4 mån), Lukas -10 ❤️( kurad vid 4 mån) & Alexander -140423❤️(SM från början)
duggan

Re: Min lilla får inte ro att somna!

Inlägg av duggan »

Hejsan och varmt välkommen :D

Jag ska be en admin flytta tråden till "späda barn o små", där kommer du att få massor med hjälp och bra råd.

Men kom ihåg att han bara är en pytte bebis än och här gäller smekmånaden än, så tänk bara mat vid minsta pip ett tag till :heart:

Lycka till!

Hälsningar Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
mariaulfsdotter

Ok, tack! Går in och tittar där istället!
Mamma till Hugo -08 ❤️( kurad vid 4 mån), Lukas -10 ❤️( kurad vid 4 mån) & Alexander -140423❤️(SM från början)
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej och välkommen till Späda och Små!! :D

Stort Grattis till lillkillen!! :heart:

Härligt att du valt att köra SM från början! :thumbsup: Det gjorde jag också och det ångrar jag inte. Men det är lätt att vara överambitiös och vilja för mycket för fort; se till att slappna av och njuta av bebisen så mycket det går för tiden går så fort!! :heart:

Har du läst i Barnaboken om "den egentliga födelsen"? Om krånglet just har börjat är det högst troligt att det är den som har inträffat! Och om du har lindrat den värsta överlevnadsångesten med mat vid minsta pip hittills så kan det nu vara läge att varsamt leda liten till lite längre sömnpass, så han inte somnar mitt i maten! :wink: :lol: Försök förlänga sömnpassen gradvis så att det går lite längre tid mellan matningarna så ökar både orken att äta och aptiten hos lillen! Det blir en god cirkel, även om den lätt rubbas så här i början. Det ÄR svajigt och knepigt i början så ta det varligt. Man får ha lite tålamod! :wink:

Gå gärna in och läs i tråden "Svar på vanliga frågor – läs här först", där finns allt möjligt smått, gott och oumbärligt för oss som SM:ar våra små. Inte minst verktygen, som du kan börja använda så smått nu. Filmklippet på när Anna visar hur man vagnar en liten till ro har hjälpt mig mycket! Pröva själv! :D

Hur sover liten? På mage med larm?

Det ska bli roligt att följa er resa!!

Lycka till och njut så mycket du orkar! :heart:

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
mariaulfsdotter

Hej Ylva!

Tack för ditt svar. Ja, du har rätt att jag blir lite överambitiös .
Jag har fått diagnosen förlossningsdepression som jag även hade
med mitt andra barn. Därför tror jag också att jag lätt stressar
upp mig. Känns som att hela dagarna går åt till att se till att han sover rätt antal
timmar osv.
Han sover på sidan nu, men jag har larm så jag tänkte börja
lägga honom på mage ( ok vid 2 veckor ?) snart.
Idag vaknade han efter 1tim och 15 min och då fick han en
extraslurk och så sov han vidare i nästan 2,5 tim. Men han
bökar och låter mkt när han sover så frågan är hur djup sömn
han har? Om han vaknar under ett sovpass är det bättre att
vagna då eller är det fortfarande mat vid minsta skrik?
Nätterna har varit sådär, första 4 tim sover han bra men sen blir det
mycket mat och bök, detta trots att dagarna varit bra.
Längtar så tills det blir dags att köra SHN, är det vid 4 mån som man kan börja med det?
Oj, oj många frågor blev det!

/Maria
mariaulfsdotter

Hej igen!

Vi proppar verkligen i vår lilla kille mat, han är nästan uppe i 200 ml per mål och han är 2,5 vecka. Trots massor av mat så sover han inte några längre pass på dagen. Efter 20 min börjar han böka och trots extra slurk så somnar han inte om. Det är ju omöjligt att vara ute och promenera i 2,5 tim varje pass!
Jag är så uppstressad av alla dessa tider att hålla så jag funderar på att bara låta allt vara, men då finns oron att allt kommer att skita sig :( Vill ju kunna njuta av denna tid men just nu går jag på helspänn! Vi hade stora problem med vårt andra barn som inte ville äta men tack vare ett hembesök hos AW så löste det sig. Denna kille äter ju i alla fall men då är det sömnen som är problemet. Jag har säkert jättehöga krav med tanke på att han bara är 2,5 vecka. Men som jag skrev innan så bidrar väl förlossningsdepressionen med sitt :cry:
Någon som har några bra råd?

/Maria
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej Maria! :D

Jag känner så väl igen mig i stressen du beskriver även om jag inte fick någon diagnos själv. Många gånger önskar jag att jag hade kunnat njuta mer av min lille när han var så pyttig som din är nu :) . Men vi mammor är olika och vi gör det bästa vi kan utifrån vår egen situation! Så känn inte dåligt samvete för att du "inte njuter tillräckligt" utan tänk på att du är den bästa mamma lillen har, oavsett känslor :!: Anna skriver ju om "det överhettade kärlekskravet" och det stämmer så bra tycker jag. Bebisen behöver i första hand inte dina känslor av kärlek utan mer basala saker som mat, husrum och ett socialt sammanhang! :idea:

Det du ska göra är: Mata mycket, RAPA NOGA!!!, byt blöja och njut av hans sällskap. Däremellan får han sova så mycket han kan. Rapningstips ska finnas här på forumet, men förmodligen är buff i rumpan med bebisen på axeln det bästa för såna småttingar som din och jag sätter en liten peng på att det kan vara en anledning till bökande!! Eller har jag fel? Låt honom böka på, det tar vi inget extra för! :lol:

Med detta sagt kan jag bara ge råd utifrån hur jag skulle ha gjort (eller önskar att jag skulle ha gjort :wink: ) själv. Och rådet blir att faktiskt våga släppa klockan ett tag till och lita på din mammakunskap (du har ju dessutom fler barn som det tydligen blivit ordning på?! :wink: ). Det allra viktigaste för din kille nu är en så frisk, avspänd, lugn och trygg mamma som möjligt, skulle jag säga. Att köra stenhårt på SM redan från början kan vara nödvändigt i de fall som bebisen t.ex. skriker oavbrutet eller uppenbarligen inte är nöjd på något annat sätt men i andra fall tror jag det går bra att vänta ett tag med rutiner och schema. Kanske att jag skulle börja försöka få in schematänket lite smått vid 2 månader (när bebisen kanske börjar få behov av det mer tydligt), så att ni är på banan någorlunda vid 3 mån och kan införa 3-månadersschema. Eller helt enkelt när du känner att det är dags. Annars finns ju som sagt SHN att ta till vid 4 mån (eller när du börjat ge mer riktig mat).

Det är flera mammor här som har kört väldigt lösa tyglar de första månaderna och ändå kunnat styra upp det jättebra sedan med eller utan kurning. Så jag tycker inte alls att du ska tro att det är bråttom med någonting alls, du har ju ögon och öron och ser om din lille mår ok eller inte!! :D Dessutom har du SM att ta till när du känner att det behövs och behöver inte famla i ovisshet utan kommer kunna styra upp tider och sånt när du vill och orkar. :D

Så ta det lugnt, slappna av och "ta ledigt" från prestationsångesten :shock: 8) , både när det gäller att vara perfekta mamman som njutningshetsen (lättare sagt än gjort, jag vet :roll: )! Njut så mycket du kan för stunden. 1%, 7%, 48% eller kanske ibland 80%. Var mycket hud-mot-hud med lillen och dofta på hans lilla huvud. Gör något lite då och då för din egen skull som du tycker om och försök hitta saker att skratta åt (en komedi, sladdret på magen, lillens hårtufs, vadvetjag?).

Slutligen: jag såg nyligen "100-åringen..." på film och tänk så klokt citatet är egentligen: Det är som det är och det blir som det blir! 8) :lol:

Stor kram från mig och vi finns här närhelst du känner att du vill tjöta lite!

/Ylva

Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Och en sak till :lol:

Det är inte allt eller inget som gäller nu, utan så mycket du vill och i den takt du känner är lagom :idea: Strunta alltså framför allt i detaljstyrningen (klockhetsen) och njut av det ni har: en kille som äter bra och sover ibland, det är mer än många andra lyckas med!! Och det är ju superbra att ni får honom att äta ordentligt!! :thumbsup: =D>

Kram igen och hoppas du hämtar dig och vi hörs igen!

mariaulfsdotter

Hej!

Tack Ylva för dina positiva och lugnande ord.
Det jag är rädd för om jag släpper klockan är att han sover för lite
Och att det då blir mer duttande med maten. Nu äter han ju mycket just för att jag
Försöker få honom att sova länge. Är rädd att det bara blir små mål här och där om han bara sover 30 min och sen vill äta igen? Eller tänker jag fel?

Kram
Maria
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Med min tvåa har jag haft ett halvt öga på klockan, sådär lite lagom! Det har varit en lagom nivå för mig och rätt väg till min (och hennes) njutning. Men alla måste nog hitta sitt sätt. När min dotter var liten räknade jag inte minutrar, utan hade mer ett rytmtänk där jag försökte få till ett lagom avstånd mellan måltiderna. Var hon vaken en timme siktade jag på runt två och en halv timmes sömn på det. Gärna 3,5-4 h mellan målen, men minst 3.

Ibland funkade sömnen bara inte alls och då fick jag skarva lite i andra änden. En liten femminuterslur i mitten på vakentiden kunde då göra susen för att liten skulle orka med lite till och att äta ordentligt.

Jag tror att magläget skulle göra susen, vi körde på det redan på BB! Då vaknar de inte riktigt lika lätt i skarvarna.

Har du sett klippet där Anna visar hur man vagnar? Jag skulle också vilja rekommendera tråden om hur man får till dialogen när liten vaknar för tidigt eller behöver hjälp att komma till ro vid läggning: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=29159

Jag har fått kämpa massor med skarvar dagtid, jag vet hur jobbigt det är. Men det blir bättre, jag lovar!!!

mariaulfsdotter

Hej Sara!

Tack för tipsen! Men då kommer nästa fråga: Om han vaknar efter 20 min, el 45 min ska jag vagna honom då? Vad jag har förstått så ska man ju ge mat vid minsta skrik? Han blir 3 veckor nu på onsdag :D

kram Maria
mariaulfsdotter

en sak till... var hittar jag filmen där Anna vagnar? Har letat runt men hittar den inte.

/Maria
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Under smekmånaden är det mat vid minsta pip som gäller, sedan kan man vagna (eller buffa) vid tidiga uppvak. Men med en varsam hand i början skulle jag säga. Smekmånaden tar slut i och med den egentliga födelsen, som brukar inträffa kring 2-3 veckor oftast. Läs mer om det i Barnaboken!

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start

mariaulfsdotter

Hej igen!

Idag har min lilla blivit 3 veckor! Så idag har vi börjat köra både magläge och vagning vid dagslurarna och det går som tåget :D
Nu undrar jag hur jag gör vid läggningen ikväll? Han brukar somna runt 21.00 och vaknar oftast vid 01.00, 04.00 och sen är det mkt bökande fram till 06:00. Jag vet att jag inte kan vagna över ett mål förrän han är 1 mån, men om han vaknar tidigare än 01:00 är det bara mat som gäller då?
Hur gör man om man är ute och promenerar och han vaknar, ska jag stanna och vagna honom då tills han somnar om?
Sista frågan: Han flaskmatas och jag använder napp nr 1, när bör man byta storlek?

Kram Maria
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Grattis på 3-veckorsdagen!! :D :heart:

Och grattis till magläget får man kanske också säga?! =D> :D

Vad härligt att du fått till vagningen! :thumbsup: Visst är det suveränt? Försök bara att inte vagna för länge för då kan det bli för bra...dvs. han vill inte att du slutar nånsin... :roll: :lol: Å andra sidan är det inte hela världen, vi är många som hamnat i vagningsträsket och det går bra att ta sig upp ur det också! :wink: Men när han är lugn och sömntung så är det läge att sluta, helst innan han somnar helt alltså, eftersom målet till slut är att lära honom att klara hela insomningen själv. Det är dock ingen brådska dit. :D

Sover han alltså i vagn på natten också? Då skulle jag nog ändå våga pröva att vagna om han vaknar före 01, t.ex. om han vaknar efter bara 1,5 h skulle jag vagna för att se om han vaknade "av misstag" eller verkligen av hunger. Är det hunger brukar vagning inte funka, eller så vaknar han igen efter 5-20 min och då vet du ju att det är mat som gäller. Men du känner själv vad du har attityd till. Självklart matar du om du tror att det är hunger. Iofs tror jag han sover bättre i natt tack vare magläget...så du kanske inte behöver ta ställning! :lol:

Har det hänt att han vaknar under promenad :shock: eller är det en hypotetisk fråga? Ett bra tips är att vänta tills han sovit 10 min innan du går ut och går med vagnen, för då sover han djupt och vaknar inte lika lätt av att vagnen börjar rulla. Om du känner att du vill träna honom på att somna själv vid uppvak så stannar du och vagnar och låter honom somna och sova 10 min igen...ta med en bra bok! 8) :D Annars tror jag det är ytterst få pyttebebisar som lyckas hålla sig vakna i en rullande vagn...så du kan ju bara promenera på i några minuter också så somnar han säkert om. :wink:

Nappstorlek har jag ingen aning om, det passar jag till SaraMilana eller någon annan flaskare! :?:

Kram på dig och hoppas natten blir fin! :-D

Ylva

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"