Barnvagnstråden!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Sigyn

Barnvagnstråden!

Inlägg av Sigyn »

Jg tycker att det är himla kul med vagnar, och mycket intressant att höra vilka vagnar ni aw-föräldrar använder/har använt till era barn.

Eftersom våra barn "inte är som alla andra" (skämt åsido) och sover på mage finns det ju vissa vagnar som kanske inte riktigt passar osv.

Hur har ni gjort?
Har barnet sovit på mage, rygg eller sidan i vagnen?
Vilken vagn/vagnar har ni haft och i vilka åldrar?
Hur har det fungerat för barnet att sova som det gjort?
Har ni tagit med vagnen och lagt för kvällen när ni varit borta, eller bara använt dagtid?
När barnet är större, har ni spänt fast det då?
Vart har ni låtit barnet sova? (Hemma ute, på språng, på promenad)

Berätta gärna mer om ni kommer på nåt som kan vara intressant :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Sigyn

Re: Barnvagnstråden!

Inlägg av Sigyn »

Jag kan väl börja då ;)

Jag har en stor dansk vagn som storebror sov i från han var ca 5 månader till 10 månader. Däri sov han på mage. Sedan tyckte jag dels att det började bli lite läskigt att ha honom där för att han kunde ju krypa då och tänk om han ramlade ur den. Dels blev det så varmt, sommar, att det var behagligare för honom att sova inne. Nu är han två år och sover alltid i säng, och är vi borta har vi med resesäng.
Lillasyster har sovit i kronan liggdel tills hon blev 4 månader, på mage. Nu har hon växt ur den och sover i den stora danska hon är nu 5 månader. Är vi hemma sover hon alltid i sin säng, eftersom balkongen är för varm nu då det är sommar :)

Storebror har någon gång sovit i kronan sittdelen när vi varit på vift, men då har det varit lite svårt att få honom att och vi har varit tvungna att spänna fast honom och gå omkring för att han ska somna. Lite protester kommer då. Men han är ju inte så van att sova i vagn så det är väl inte så konstigt. Nu sover han mest på rygg eller sidan både dag och natt.

Skulle vilja ha lillasyster i kronan sittdelen nu egentligen eftersom den vagnen är mycket smidigare, men hon får inte plats där på mage och jag är lite rädd för att lägga henne på sidan/rygg för hon har ju aldrig sovit så. Kanske blir lättare sen när hon är lite äldre då hon kan ändra ställning enklare själv. Därav inte intresserad hur andra gjort oxå. :)

/emelie :)
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!

Tja vi hade en begagnad Emmaljunga - oöverträffade i skön gungighet tycker jag. Den användes från 4 månader att vagna i inomhus och på alla promenader. Vi hade larm från början men jag var orolig ändå så V sov på sidan men välte senare över på mage.

Inomhus använde vi en finsk liten vagn (Vavvi) som ser ut ungefär som en gammaldags barnhemssäng men med hjul. Liten och smidig så bebis kunde ligga brevid och ha sällskap när vi käkade middag etc.

När lillasyster kom efter 20 månader så hade vi en tvillingvagn från Babyproffsen - inget för vagning men bra för transport. Lillan sov i Emmaljungan fram till 4 mån då det blev spjälsäng på brorsan rum :D

Storebror fick sele snabbt för han gillade att stå på knä framåtvänd (men jag gillade det aldrig, en gång snurrade han in sig när han skulle somna och hade fått remmen över halsen, ingen fara men tillräckligt otäckt för mig)

Nu går storbror överallt eller cyklar och även lillasyster och vi skrotar snart sista vagnen, en Brio Sitty, enkel, stadig och bra att packa i.

Till skillnad från dig har jag aldrig gått igång på vagnar. Det viktigaste för mig är att det är bra gung när dom är små så vagningen blir mjuk och skön.

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Vi har haft duovagnar från emmajunga. Såna som man byter ut hela liggdelen till en separat sittdel. Där har det sovits dagtid på korta lurar fram till 6 månader ungefär, på mage. Sen har vi gått över till spjälsäng helt och hållet. Ute är vi i vaket tillstånd. :-)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag gillar också vagnar :D och är inne på min tredje..med första barnet :wink: .

Vi hade en Brio Sing först, liten och supersmidig med ergonomisk sittdel. Dock med avsaknad av någon fjädring överhuvudtaget samt fullt liggläge. Liggdelen accepterade sonen i knappt 3 månader sedan vägrade han ligga i vaket tillstånd, så då klickade vi på bilbarnstolen och sen sittdelen, det blev lite varmt i bilbarnstolen på sommaren. Problemet var ju att det endast gick att sova på rygg i sittdelen så det provade jag inte ens utan han fick sova i säng.

När han var 6 månader köpte vi en begagnad Emmaljunga cerox med fyra stora hjul, jättebra gung och fullt liggläge. Dock väldigt tungt att lyfta hjulen hela tiden. Nu ska här sovas i vagn på mage tänkte jag..men det tyckte inte sonen som bara ville ligga på rygg i vagnen. Han sov 45 minuters lurar i den då och då och ibland långlur( som blev max 1 timme) när vi var på utflykt. Jag brydde mig aldrig om att lära honom att somna själv i vagnen utan promenerade tills han somnade.

När han var ett var jag sjukt trött på hur tung vagnen var ( jag har ryggproblem) och att sufletten trillade ner hela tiden så jag köpte en ny Emmaljunga Nitro City. Den är smal med små hjul fram, 90 cm lång och väldigt lättstyrd. Sufletten går att dra långt ner för att minska synintrycken vid sömn och den har också fullt liggläge. Sonen har sovit på rygg här också tills han nu i sommar, 2 + år även sover på mage i den och även somnar själv eftersom jag( :oops: ) äntligen tog tag i det. Ville inte stå och vagna på stranden i Grekland och det tog 10-20 minuter med något skak i handtaget ibland. Lätt som en plätt! Han kan sova 1,5 timme om han har fått aktivera sig rejält på förmiddagen annars blir det lite kortare. Han kan nog egentligen sova längre men är så nyfiken att han sätter sig rakt upp ibland när han vaknar istället för att somna om. Men det är nästa projekt att ta tag i... :wink:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Härliga svar, kul att göra hur folk har gjort! Jag har precis klickat hem vagn nr 6 på 2 barn (och 2 år), tycker det är rätt många, men det är ingenting jämfört med de mammor i en barnvagnsgrupp jag är med i på fejjan, där har de gärna avverkat upp mot 100 vagnar eller fler :shock:

Fortsätt fylla på allihopa :lol:
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej!
Kort bidrag från mig :D .

Inne från födseln till ca 5 månader: Vi har haft en begagnad Emmaljunga duo från tidigt 90-tal (att döma av klädseln). Otroligt lättkörd och lättvagnad!

Ute 0-1 år: Begagnad Brio combi från 2000. Helt okej.
Från 1 år: Begagnad Emmaljunga från ca 2005, sittvagn med breda däck (kan inte nåt namn på den) framåtvänd. Stabil, rymlig, passar både stan och landet tycker jag. Saknar att suffletten inte går att dra fram mer och att det inte är fullt liggläge.
Hade en Brio syskonvagn ett tag när bröderna var mindre men den var rätt otymplig. Bred med däck som inte gick att rotera men helt okej ändå.

That´s it! Jag har inte varit så kräsen. Allt begagnat! :D
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Låter som en Emmaljunga Scooter, Tutan :idea: . Den är framåtvänd, 4 stora hjul och kan inte fällas till fullt liggläge. Jag funderade på en sån när jag skulle köpa nitron men nixade den pga av att jag vill kunna ha sonen vänd mot mig och ha fullt liggläge.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Å så har jag en lyxvagn, chariot couger 2. Syskonvagn som används vid vakna promenader, det går att ta en lur i den oxå, men sittandes då. Vagnen är superflexibel och värd varenda krona. När liten är pluttig klickar jag in en hängmatta som man kan halv/sitta/ligga i. Med förstklassig utsikt! Den görs även om till cykelvagn och skidpulka eller joggingvagn på ett litet kick.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"