Nån annan som har varit med om samma sak? Har försökt att blanda ut maten med vatten och bröstmjölk, men det är ju ändå små bitar i den och det verkar hon inte gilla. Känns jobbigt att hon inte vill äta detta, men kanske är det tidigt än? Hur ska jag göra: fortsätta ge henne lite trots att hon inte gillar det eller bara ge henne det hon gillar ett tag till?
smakportioner
smakportioner
Vi började ge Elsa smakisar i form av grönsaks och fruktpuréer när hon "fyllde" 4 månader och hon har gillat en del och ratat en del
Nu när hon är 5 månader har jag provat att ge henne köttpuréer, men det går inte alls så bra...
Jag tror inte att det är smaken hon inte gillar utan snarare konsistensen. De puréer hon förut gillat bäst är de som är väldigt rinniga i konsistensen (har använt mest färdig burkmat eftersom vi påbörjade SHN-kuren ochinförde dagsschema samtidigt som vi började med smakisar
och jag ORKADE bara inte stå och laga små matportioner och frysa in i iskuber
). Köttpuréerna och en del rotsakspuréer är ju fastare och när hon får dem så ser hon äcklade ut och börjar klökas efter en stund
Nån annan som har varit med om samma sak? Har försökt att blanda ut maten med vatten och bröstmjölk, men det är ju ändå små bitar i den och det verkar hon inte gilla. Känns jobbigt att hon inte vill äta detta, men kanske är det tidigt än? Hur ska jag göra: fortsätta ge henne lite trots att hon inte gillar det eller bara ge henne det hon gillar ett tag till?
Jenny, mamma till
Elsa
25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri
18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Elsa
Siri
Bilder på Elsa och Siri!
Jag skulle väntat lite. Maja gjorde likadant, hulkade och kräktes nästan. Då struntade jag helt enkelt i att ge henne av den maten nån vecka, sen provade jag igen och då gick det bättre. Även om hon i början alltid kväljde de två första skedarna, så gick det bättre och bättre
Nu mumsar hon i sig allt man bjuder på - oliver, pizza, clementiner you name it
Lycka till!
Lycka till!
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn