smakportioner

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
JH

smakportioner

Inlägg av JH »

Vi började ge Elsa smakisar i form av grönsaks och fruktpuréer när hon "fyllde" 4 månader och hon har gillat en del och ratat en del :twisted: Nu när hon är 5 månader har jag provat att ge henne köttpuréer, men det går inte alls så bra... :x Jag tror inte att det är smaken hon inte gillar utan snarare konsistensen. De puréer hon förut gillat bäst är de som är väldigt rinniga i konsistensen (har använt mest färdig burkmat eftersom vi påbörjade SHN-kuren ochinförde dagsschema samtidigt som vi började med smakisar :? och jag ORKADE bara inte stå och laga små matportioner och frysa in i iskuber :oops: ). Köttpuréerna och en del rotsakspuréer är ju fastare och när hon får dem så ser hon äcklade ut och börjar klökas efter en stund :?

Nån annan som har varit med om samma sak? Har försökt att blanda ut maten med vatten och bröstmjölk, men det är ju ändå små bitar i den och det verkar hon inte gilla. Känns jobbigt att hon inte vill äta detta, men kanske är det tidigt än? Hur ska jag göra: fortsätta ge henne lite trots att hon inte gillar det eller bara ge henne det hon gillar ett tag till?
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Sussi

Inlägg av Sussi »

Jag skulle väntat lite. Maja gjorde likadant, hulkade och kräktes nästan. Då struntade jag helt enkelt i att ge henne av den maten nån vecka, sen provade jag igen och då gick det bättre. Även om hon i början alltid kväljde de två första skedarna, så gick det bättre och bättre :) Nu mumsar hon i sig allt man bjuder på - oliver, pizza, clementiner you name it :!: :D

Lycka till!
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"