Sååå arg vid dagslurar..
Sååå arg vid dagslurar..
Lilla Nelli sover som en ängel på natten nu från 18.30-07.00 och även ca tre timmar på dagen i vagnen ute.
Nu till min fundering...hon blir alltid tvärilsk så fort jag klär på henne för att sova, hon spottar och fräser. Försöker jag hjälpa henne att somna genom att vagna blir hon tyst för att genast börja om när jag slutar, så det gör jag inte längre utan skakar bara vagnen lite kort eller ignorerar helt och sysslar med mitt...men ska det aldrig bli bättre eller måste jag dagkura henne ordentligt med ramsa istället??
Nu till min fundering...hon blir alltid tvärilsk så fort jag klär på henne för att sova, hon spottar och fräser. Försöker jag hjälpa henne att somna genom att vagna blir hon tyst för att genast börja om när jag slutar, så det gör jag inte längre utan skakar bara vagnen lite kort eller ignorerar helt och sysslar med mitt...men ska det aldrig bli bättre eller måste jag dagkura henne ordentligt med ramsa istället??
-
Nancy
oops sorry...hon är snart 5 månader. Tycker även att hon blivit mer gnällig på dagarna också trots all sömn, verkar frustrerad över att hon inte tar sig nånstans kanske.
Vaknar också ofta under dagslurarna och blir arg, vilket jag inte gör så mycket åt mer än att skaka lite på vagnen vid kris...mmm vet inte riktigt vilket håll jag ska gå känner jag, mer attityd och dagramsa kanske??
Vaknar också ofta under dagslurarna och blir arg, vilket jag inte gör så mycket åt mer än att skaka lite på vagnen vid kris...mmm vet inte riktigt vilket håll jag ska gå känner jag, mer attityd och dagramsa kanske??
-
Nancy
Ok
Få se nu...
5 månader? Då börjar hon bli stora damen ju
Dags att ge henne mer förtroende och möjlighet att klara av små livskriser själv under dagen. Testa följande; lägg henne på en filt med några leksaker. Om jag gissar rätt så låter det lite missnöjt efter en stund? Avvakta, avvakta! Efter en stund tröttnar hon på att ha tråkigt och gör något själv för att komma bort från missnöjet
Sträcker sig efter en annan leksak eller hittar utforskar den förra ur en annan vinkel.
Testa gärna andra föremål än bara leksaker; här är populärt att utforska tomma thékartonger och SMÅ prassliga plastpåsar (för små för att kunna dras över huvudet, Apotekets minsta är både prasslig och tjusigt grön-vit
)
Se över schemat! Kanske har man av gammal vana ganska korta vakenperioder och fortsätter så eftersom det låter missnöjt efter kanske 2 timmar. Testa att distrahera genom lite sång och bus så märker du hur det smågnälliga går över och barnet orkar vara vaket en stund till. Efter det blir dagsömnen välkommen och lugn igen.
klä på henne INNAN hon är för trött. Skoj och bus även här (universalmedicin
). Ha små ritualer/ramsor och gör påklädnigen till något fantastiskt trevligt.
du ska INTE "hjälpa" henne att somna in längre. Tricket är att hon skall somna av egen kraft och vilja
Vagningen kan du lägga i tillfällig glömska och bara använda vid totalkris (eller om man som jag inte gillar att ramsa ute bland folk och vagnar lite om Leia vaknar upp om vi tex är på kafé)
stämmer, du skall träna in ramsa för dagen också
För oss tog det längre tid innan denna tog ordentligt men man får inte ge upp! Har en hemmasnickrad teori om att dag- och nattramsorna interagerar med varandra och hjälper barnet att avgöra vilken "typ" av sömn som åsyftas. Det ena ger det andra tror jag.
Lycka till
Få se nu...
5 månader? Då börjar hon bli stora damen ju
Testa gärna andra föremål än bara leksaker; här är populärt att utforska tomma thékartonger och SMÅ prassliga plastpåsar (för små för att kunna dras över huvudet, Apotekets minsta är både prasslig och tjusigt grön-vit
Lycka till
Är två timmar för kort vakentid emellan sömnpassen
Som det ser ut nu så sover hon ca 15,5-16 timmar per dygn enligt schemat som ser ut så här:
07.00 mat
09-10.45sova 1h 45 min, mat när hon vaknat
12.45-13.30 sova 45min, mat när hon vaknat
15.45-16.30 sova 45min, mat när hon vaknat
18.30 nattmål och sova
Egentligen ska hon ju sova klockan sju men hon är sååå trött redan vid sex att vi får kämpa för att hålla henne vaken till halv sju, när vi lagt henne brukar hon somna direkt.
Hon är fortfarande jätteskruttig i maten (ca 600-800 per dygn) trots att jag matar så mycket jag kan under en timme, försöker även ge banan eller annan söt puré men hittills har det inte heller funkat speciellt väl. Idag provade jag att ge henne en bit banan som hon själv fick hålla med lite hjälp och då fick hon faktiskt i sig lite.
Jag känner mig osäker på om gnället beror på att hon är så lten i maten eller om hon har tråkigt eller är trött...suck, det är inte alltid så lätt detta. Men med tanke på att hon kunde sova så lite som 40 min på en hel dag innan kuren och schemat så är ju situationen 100 ggr bättre nu.
Jag ska testa lite nya grejer att titta på åt henne och försöka göra påklädningen vid sovandet till nåt skoj så kanske nånting blir bättre iallafall.
Tack så jättemycket för dina svar, har du nån mer teori om hur jag ska göra med maten så vore det toppen!!
Kram
07.00 mat
09-10.45sova 1h 45 min, mat när hon vaknat
12.45-13.30 sova 45min, mat när hon vaknat
15.45-16.30 sova 45min, mat när hon vaknat
18.30 nattmål och sova
Egentligen ska hon ju sova klockan sju men hon är sååå trött redan vid sex att vi får kämpa för att hålla henne vaken till halv sju, när vi lagt henne brukar hon somna direkt.
Hon är fortfarande jätteskruttig i maten (ca 600-800 per dygn) trots att jag matar så mycket jag kan under en timme, försöker även ge banan eller annan söt puré men hittills har det inte heller funkat speciellt väl. Idag provade jag att ge henne en bit banan som hon själv fick hålla med lite hjälp och då fick hon faktiskt i sig lite.
Jag känner mig osäker på om gnället beror på att hon är så lten i maten eller om hon har tråkigt eller är trött...suck, det är inte alltid så lätt detta. Men med tanke på att hon kunde sova så lite som 40 min på en hel dag innan kuren och schemat så är ju situationen 100 ggr bättre nu.
Jag ska testa lite nya grejer att titta på åt henne och försöka göra påklädningen vid sovandet till nåt skoj så kanske nånting blir bättre iallafall.
Tack så jättemycket för dina svar, har du nån mer teori om hur jag ska göra med maten så vore det toppen!!
Kram
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
- Inlägg: 15366
- Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
- Ort: Gastsjön
Vill tillägga två saker bara:
Ge henne gröt ett mål före mjölken - riktig havregrynsgröt med mosad banan i eller katrinplommonpuré till eller båda, och mata snabbt- Små älsklingar kan ofta tycka det är tråkigt med seg matning och det gäller amningen också - som ju dock inte kan påskyndas
Lägg henne på mage. Jämt och ständigt. Se februarikrönikan 2005
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hallå igen...Anna och NancyDrew
Anna undrar en sak det där med maten igen...jag har verkligen provat alla möjliga sorters puré och även gröt och inget faller henne i smaken, tror knappt hon får i sig en tesked ens. Jag ammar ju inte heller, hon får alltså babyplus och äter ca 80-180 per mål
. Vad gör jag då, ska jag vänta ett tag
Kanske hon inte är riktigt redo än eftersom hon verkligen är helt ointresserad av allt jag ställer fram
Eller ska jag låta henne kladda med maten så kanske hon får i sig nåt på egen hand
NancyDrew du skriver...
Se över schemat! Kanske har man av gammal vana ganska korta vakenperioder och fortsätter så eftersom det låter missnöjt efter kanske 2 timmar. "
Hon låter missnöjd redan efter 1 timma, ofta slutar det med att jag får bära runt henne den sista halvtimmen innan hon ska sova annars ligger hon bara och skriker, vad göra
.
Försökte även idag klä på henne medans jag sjöng glatt....hon skrek precis lika mycket ändå...envis dam och svårflörtad men jag ska fortsätta för att se om det blir nån ändring.
Jag ska nu försöka få dagsramsan att funka också vill inte att hon ska vara så arg vid varje läggning.
Tack snälla för att ni orkar svara på mina små frågor....
kram kajsa med tre busiga barn
Anna undrar en sak det där med maten igen...jag har verkligen provat alla möjliga sorters puré och även gröt och inget faller henne i smaken, tror knappt hon får i sig en tesked ens. Jag ammar ju inte heller, hon får alltså babyplus och äter ca 80-180 per mål
NancyDrew du skriver...
Se över schemat! Kanske har man av gammal vana ganska korta vakenperioder och fortsätter så eftersom det låter missnöjt efter kanske 2 timmar. "
Hon låter missnöjd redan efter 1 timma, ofta slutar det med att jag får bära runt henne den sista halvtimmen innan hon ska sova annars ligger hon bara och skriker, vad göra
Försökte även idag klä på henne medans jag sjöng glatt....hon skrek precis lika mycket ändå...envis dam och svårflörtad men jag ska fortsätta för att se om det blir nån ändring.
Jag ska nu försöka få dagsramsan att funka också vill inte att hon ska vara så arg vid varje läggning.
Tack snälla för att ni orkar svara på mina små frågor....
kram kajsa med tre busiga barn
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
- Inlägg: 15366
- Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
- Ort: Gastsjön
Hon ska alltid ha någonting i händerna, både när hon äter och annars.
Sluta bära, annat än frö transportsyfte. Det gör ingen människa glad! Hon ska ner på golvet och genomlida sin eventuella tristess tills hon kommer på bättre tankar. Lägg fram intressanta prylar, ställ gärna en stor spegel så hon ser sig själv, vänd henne då och då i ny riktning, men släpp av på din egen överkoncentration.
Ge gröt och puré i alla fall. En sked är bättre än ingenting. Låt henne gräva.
och framför allt - kör din egen oro på porten, om du kan
Kan du ge flaska lite fortare? Doktor Browns' flaska med större hål i nappen?
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Näe jag är själv inte riktigt nöjd med schemat men jag får inte ihop det på annat sätt med resten av familjen
, håller alltid två timmars vakentid innan hon sover. På förmiddagen blir det alltså mer än tre timmar tills nästa matning eftersom hon sover sitt långa pass då. Jag ska gå över det och se om jag kanske kan få till det lite bättre
Okej maten ska jag nog fixa, här ska kladdas....flaskan har jag dock provat med större hål då ville hon inte äta alls istället..
Okej jag kanske har skämt bort henne genom att ta upp henne när hon börjar gnälla
....jag ger henne nya saker att titta på eller lägger mig ner jämte och leker men ibland spelar det ingen roll vad jag gör eller ger henne till slut blr honi arg. Ska jag alltså backa och låta henne skrika då
Tack snälla anna för dina svar
Ibland är det så svårt att vara objektiv när det gäller ens egna barn + och så är jag så himla grötig i huvet emellanåt att jag blir alldeles mörkrädd 
Tack snälla anna för dina svar
-
Nancy
Hej igen
När jag skrev "se över schemat" så var det med tanke på att det lät lite svävande med 15,5-16 tim (och lite väl mycket sömn om det blir 16). I verktygslådan finns anvisningar om hur många timmar/dygn som är lagom i olika åldrar.
Några mattips från mig också:
en klick osaltat smör i gröten ger god smak och smörjer tarmarna. Att motverka förstoppning är ett bra sätt att öka aptiten.
tunna ut gröten med lite ersättning, vi har slutat med ersättning nu men använder lite välling i gröten och då går det ner dubbelt så mycket
Annas "ömma järngreppet" funkar lika bra vid matning med fast föda som vid flaskmatning.
om du håller barnet i knäet så lägg en kudde "mellan" benen för att stötta upp ryggen. Barnet sitter då med ditt högra ben + kudde bakom sig och har rumpan på ditt vänstra. Lägg barnets hand bakom din rygg och mata med din vänstra hand. Känns ovant och "fel" om man är högerhänt men är MYCKET lättare
Du använder då din högra hand till att "parera" lilla barnets rörelser och kan ligga steget före.
om du serverar kött/grönsakspuréer, lägg lite fruktpuré längst fram på skeden som "muta". Bry dig inte om ev nys (från tex BVC) om att det skulle förstöra möjligheten för all framtid att få barnet att äta ordentligt. Jag kan lova att du inte kommer att behöva ha mangopuré på skeden så värst länge
Leias absoluta favvo-burk är banan-pärondessert med yoghurt från Nestlé. Via den har hon även lärt sig äta andra typer av mat.
Lycka till
När jag skrev "se över schemat" så var det med tanke på att det lät lite svävande med 15,5-16 tim (och lite väl mycket sömn om det blir 16). I verktygslådan finns anvisningar om hur många timmar/dygn som är lagom i olika åldrar.
Några mattips från mig också:
Lycka till
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
- Inlägg: 15366
- Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
- Ort: Gastsjön
Man kan tänka om, om man översätter det hela till (vuxnas) prat. "Ska jag låta henne/honom prata då
Vad ska jag säga? "Nej, få tyst på henne/honom till varje pris, folk får absolut inte prata
Du är missmodig och det är begripligt, men du måste försöka
1. lyssna av barnet bättre, mer lyhört, klokare och mer sansat,
2. släppa av på överkoncentrationen, som inte gör någon människa glad. Läs om krogätaren i Tips på vägen
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hej igen...
Ursäkta mitt dåliga ordval när jag skrev "ska jag låta henne skrika". Tycker faktiskt jag har varit väldigt bra på att lyssna av Nellis skrik men bara när hon ska sova av nån anledning som jag inte riktigt fattar nu
Ja, gröt i huvet var det här som sagt....
Har lyssnat av henne på ett annat sätt idag...och faktiskt har det blivit lite bättre även om det var en del gnäll. Har försökt koncentrera mig på syskonen och brödbakning istället.
Dagramsan har jag använt idag vid alla lurarna och jag märker att hon lyssnar men frågorna är många och arga sen vaknade hon flera ggr under den långa luren idag av nån anledning med ännu fler arga frågor och jag fick påminna ganska bestämt testade hurtigt också men den bestämda ramsan funkade bäst, kanske tar det längre tid att sätta dagramsan.
Tack ännu en gång....
Kajsa med tre busungar
Ursäkta mitt dåliga ordval när jag skrev "ska jag låta henne skrika". Tycker faktiskt jag har varit väldigt bra på att lyssna av Nellis skrik men bara när hon ska sova av nån anledning som jag inte riktigt fattar nu
Har lyssnat av henne på ett annat sätt idag...och faktiskt har det blivit lite bättre även om det var en del gnäll. Har försökt koncentrera mig på syskonen och brödbakning istället.
Dagramsan har jag använt idag vid alla lurarna och jag märker att hon lyssnar men frågorna är många och arga sen vaknade hon flera ggr under den långa luren idag av nån anledning med ännu fler arga frågor och jag fick påminna ganska bestämt testade hurtigt också men den bestämda ramsan funkade bäst, kanske tar det längre tid att sätta dagramsan.
Tack ännu en gång....
Kajsa med tre busungar
Jag får inte till nånting längre...känner mig så missmodig!!
Jag har nu fipplat fram och tillbaka med schema så nu har verkligen allt börjat krångla, ska försöka bena upp lite och se om ni har några bra förslag!!
Läggningen dagtid strular fortfarande. Jag klär på henne och hon blir genast arg trots att jag försöker vara rolig mm. Jag lägger henne i vagnen och kör ut henne på altanen, jag ger henne en ramsa x4-x8 eller tills hon går ner lite i skriket hon lyssnar men fortsätter att skrika, bekräftar lite tyst när hon tystnar efter 1-2 min då kan hon bli helt tyst eller så skriker hon 1 minut till. Oftast sover hon hela sitt sovpass. Har även testat vagning men då brukar hon vakna till innan hon ska vakna, känns som jag lätt kan fastna i vagnandet så jag gör inte det. Är det helt okej att de är så här arga vid varje sovpass
Ändrade schemat så att det skulle vara längre mellan sovpassen men det har bara gjort allting värre för hon blev övertrött och skrek ännu mer. Har nu ändrat så att det som längst är 2h 15 min emellan
Läggningen på kvällen har aldrig varit några problem innan men nu de senaste tre dagarna har hon börjat skrika. Hon rullar runt och slutar inte förrän jag går in snabbt och vänder, då somnar hon genast! Jag kan ramsa hur länge som hellst men hon slutar inte och lyssnar inte på ramsan. Detta har gjort hennes nattsömn ännu mera orolig då hon vaknat och skrikit till några ggr under natten istället för att vakna och joddla som hon gjort nu i några veckor. Är det okej att jag går in och vänder henne direkt när hon börjar skrika upp sig
Skrattet har vi heller inte fått till eftersom hon är så otroligt kvällstrött men det har ju gått bra hittills, iallafall tills för tre dar sen. Hur gör ni andra med kvällströtta barn
På nätterna har hon haft sina små partyn och jag har ramsat direkt när jag hört henne men det har inte gjort nån skillnad, tro mig jag har verkligen försökt med ramsan på alla upptänkliga vis. Så nu struntar jag helt enkelt att säga nåt alls och efter ett tag har hon ju somnat om iallafall ska jag fortsätta så
Tror detta var ungefär allt hoppas någon orkar svara mig!!
Kram
Jag har nu fipplat fram och tillbaka med schema så nu har verkligen allt börjat krångla, ska försöka bena upp lite och se om ni har några bra förslag!!
Tror detta var ungefär allt hoppas någon orkar svara mig!!
Kram
mamma till pojke-01, flicka-03 och flicka-050820 kurad vid 4 m?nader
-
Nancy
Hej...
Glömmer hela tiden att skriva hur gammal hon är får nog fixa in det i profilen!! Nelli är alltså 5.5 månad gammal...hennes schema från och med idag efter mycket fipplande hit och dit blir 15.5 timmar fördelat så här...
06.30 väckning
07.00 Mat välling 150-200
09.30-10.30 sova ute i vagnen(på rygg går ej på mage)
10.30 mat välling 200
12.45-13.30 sova ute i vagnen
13.30 mat välling 150-200
15.45-16.30 sova ute i vagnen
16.30 välling 150
18.30 välling 150 sova natt
Jag försökte införa mer gröt ,mat mm men hon slutade äta nästan helt då (det blev som en kamp för att få henne att äta) så jag avvaktar lite och ger bara lite smakisar. Alla mina barn har varit skruttiga i maten det är först när dom har tänder och kan tugga det har börjat funka ordentligt. Nelli ratar alla söta puréer och yougurtar samt frukt inte ens gröt går att få i nån stärre mängd, det enda som funkar är rån och skorpor.
Idag var för övrigt en jättebra dag då det mesta funkat okej tom läggningen för natten var bra, inte ett pip sa hon så nu mår jag lite bättre hoppas bara att natten blir hyffsad också!!
kram
Glömmer hela tiden att skriva hur gammal hon är får nog fixa in det i profilen!! Nelli är alltså 5.5 månad gammal...hennes schema från och med idag efter mycket fipplande hit och dit blir 15.5 timmar fördelat så här...
06.30 väckning
07.00 Mat välling 150-200
09.30-10.30 sova ute i vagnen(på rygg går ej på mage)
10.30 mat välling 200
12.45-13.30 sova ute i vagnen
13.30 mat välling 150-200
15.45-16.30 sova ute i vagnen
16.30 välling 150
18.30 välling 150 sova natt
Jag försökte införa mer gröt ,mat mm men hon slutade äta nästan helt då (det blev som en kamp för att få henne att äta) så jag avvaktar lite och ger bara lite smakisar. Alla mina barn har varit skruttiga i maten det är först när dom har tänder och kan tugga det har börjat funka ordentligt. Nelli ratar alla söta puréer och yougurtar samt frukt inte ens gröt går att få i nån stärre mängd, det enda som funkar är rån och skorpor.
Idag var för övrigt en jättebra dag då det mesta funkat okej tom läggningen för natten var bra, inte ett pip sa hon så nu mår jag lite bättre hoppas bara att natten blir hyffsad också!!
kram
mamma till pojke-01, flicka-03 och flicka-050820 kurad vid 4 m?nader