Försöker jag med något som inte kommer att funka?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Jojolina

Försöker jag med något som inte kommer att funka?

Inlägg av Jojolina »

Hej!
Jag är stolt mamma till Betty 3 mån och en vecka. Har sedan 2 dygn tillbaka börjat använda SM på henne. Mitt schema ser ut såhär:

07:00 mål 1 börja med att mata, med påfyllning, byte, umgänge med prat och underhållning, påfyllning andra bröstet.
09:00 sov 1 h 45 min
10:45 mål 2 börja med att mata, med påfyllning, byte, umgänge med prat och underhållning, påfyllning andra bröstet.
12:30 sov 1h 45 min
14:15 mål 3 börja med att mata, med påfyllning, byte, umgänge med prat och underhållning, påfyllning andra bröstet.
16:00 sov 1h 30 min
17:30 mål 4 börja med att mata, med påfyllning, byte, umgänge med prat och underhållning, påfyllning andra bröstet.
19:00 sova

Natt: 19 - 23 - 03-07 12natt ( 1 h borträknad matning)
5dag
7,25vaken
Anledningen till upplägget är två. Delvis att jag vill "mjukstarta" henne med två nattmål eftersom detta är helt nytt för henne och hon är så liten. Dessutom vill jag absolut hålla fast vid läggningstid 19, då detta funkat bra sedan veckor tillbaka, samt att jag och pappan behöver vuxentiden mellan 7-9 (då vi går och lägger oss). Hittills har det funkat bra på dagen. Från att alltid ha sovit skvättar om 20 eller 45 min sover hon nu 2 h i sträck på sina tider med lite vagning.
Dock undrar jag:

1, är min plan på natten inte realistisk? 7-7 med två något längre matningar 23 samt 03. Hittills har den stora utmaningen varit att få henne att fortsätta att sova efter mat vid 3 till ca 3.45. I natt var hon vaken fram till 5 innan hon somnade om. Sedan vaknade hon 6 och jag fick vagna ganska länge ( ca 20 min) innan hon somnade om. Sen gick vi upp 7.
2, om planen inte är realistisk, när och hur skall jag justera den? Känns ju dumt att byta redan efter 2 dagar, men är den orealistik så kanske lika bra...
3, Betty kräks väldigt mycket och har alltid gjort det. Nu matar jag tills hon protesterar högljutt, och ofta kommer kräks efter det. Då känns det ju dumt att fortsätta truga... Vad göra? Samt finns risk att hon inte är mottaglig att matas proppmätt och kanske därför blir hungrig mellan målen?
Vid 4 månaders ålder är planen att övergå till nedan schema:
06:00 Första målet: kl 6- (högst) 7, ca 200 g, trugas!
08:00 Sova 1,5 tim: kl 8.00-09:30
09:30 Andra målet: kl 09:30-10:30
11:00 Sova 1,5 tim: 11.00-12.30
12:30 Tredje målet: kl 12:30-högst 13:30
14:30 sova 45 min ( 14:30-15:15)
15:15 Fjärde målet: kl 15:30-högst 16:30
16:30 sova 45 min ( 16:30-17:15)
17:15 Femte målet: 18:30
19:00 god natt
03:00 nattmål

Natt: 19 -03-06 11 natt
4,5 dag
8,5 vaken

Är det för stort steg att gå från 4 h sammanhållen sömn till 8 h sammanhållen sömn i ett steg? Isf, kan jag lägga nattmålet kl 1 istället och satsa på att senare ta bort även det?
Tack på förhand för svar
Hälsar Johanna
SaraMilana

Re: Försöker jag med något som inte kommer att funka?

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Varmt välkommen hit och grattis till lilla ögonstenen! :heart:

En tremånaders har ett sömnbehov på ungefär 15,5 timmar och det ser ut att vara alldeles för många timmars sömn på schemat. Då kan det vara svårt att fortsätta sova på morgonkvisten. Ett klassiskt tremånadersschema kan se ut så här:
Exempel på schema vid 3 mån:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål
En del väljer att ta upp och mata en gång kring 22 innan de själva går och lägger sig också.

Att små barn kräks är jättevanligt och behöver inte betyda att de är mätta. Om hon kräks så erbjud lite till efter en stund!

Vi börjar där. Fundera på schemaförslaget så bollar vi vidare sen!

:heart:
Jojolina

Inlägg av Jojolina »

Tusen tack för snabbt svar!
Tyckte att det var lite mycket sömn på dagen, men var samtidigt mån om att hon skulle få mer dagssömn då den hittills krånglat och hon aldrig sovit 2 h i sträck på dagen... Inte lätt att få ihop det som nybörjare :) .

Tycker schemat ser väldigt vettigt ut. Det enda som tillkommit är att min man måste gå upp till jobbet 06.00 ( för att hinna hem så att han får se Betty innan hon går och lägger sig). Även om han smyger upp finns ju risk att hon vaknar av alarm odyl då och får svårt att somna om till 7 då natten nästan är över. Funderar därför på att även hon och jag skall gå upp då. Hur skulle du rekomendera mig att modifiera schemat utefter det? Lägga till en timme till dagtid? Vore det isf bäst att lägga till lite extra tid till varje lur, eller låta en av lurarna bli 1 h längre och i så fall vilken?
Jojolina

Inlägg av Jojolina »

Hej igen!
Lekte lite själv och undrar nu om nedan kan nedan vara något att satsa på?

06.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
07.45 Sova 1 h och 45 min
09.30 Mat (kl 10.00), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
22.00 Nattmål
04.00 Nattmål
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hej och välkommen hit :D

Om det passar er att göra morgon 06 så är det självklart helt ok. Det beror naturligtvis även på om Betty är en morgontrött liten människa eller inte :wink: :D Hur man kompenserar för en lite kortare natt varierar, så där behöver du känna in vilken av dagslurarna hon sover bäst på (där du alltid får väcka brukar vara en ledtråd).

Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Jojolina

Inlägg av Jojolina »

Då både förmiddagslur samt lunchlur runt 2 h funkat klockrent i mitt gamla " felaktiga" schema provar jag att förlänga förmiddagsluren.
Nu börjar jag prova redan imorgon bitti. Spännande skall det bli :)!
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Jojolina och varmt välkommen hit :D

Hur har det gâtt med nya schemat?

Jojolina

Inlägg av Jojolina »

Tackar för välkomnanden!
Det hela fungerar sådär :). Ok att få till sömn på dagarna, men många uppvaknanden på nätterna. Jag märker att hon är väldigt hungrig såväl dag som nattid för tillfället och vill äta varannan timme ( troligen tillväxtfas). I början sovs det längre pass på såväl på förmiddag som vid lunch, men dom senaste dagarna går det inte att få till två sådana långa pass. Jag kommer därför låta henne sova 19-19 och korta ner dagssömnen enligt det första föreslagna schema jag fått och se vad som händer. Sedan köra på det och hoppas att nätterna så sakterliga blir bättre. Vid 6 månaders ålder kommer jag troligen att kura om det inte löst sig med uppvaknanden på natten. Tack för all hjälp!
Hälsar Johanna
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Om jag räknat rätt så är dottern nu 3,5 månad gammal (gå gärna in i kontrollpanelen och lägg till dotterns födelsedatum). Det är ungefär då den stora hungern slår till och det blir svårt att sova längre stunder på blaskig bröstmjölk/ersättning. Läs min favoritlänk: Mer mat åt småfolket! :D

Alma

Inlägg av Alma »

Hej Jojolina,
Det var ett tag sedan jag hade en så liten som du har, men jag kikade in här och blev så glad när jag såg ditt sätt att beskriva innehållet i ditt schema!

07:00 mål 1 börja med att mata, med påfyllning, byte, umgänge med prat och underhållning, påfyllning andra bröstet. (Min kursivering.)

Att vi umgås med barnen mellan alla sömn- och matstudner spelar så stor roll. Jag tror vi ofta glömmer det när vi kikar på klockan, inser att vi inte kunnat hålla schemats sömn- och matintag, känner oro, och funderar på hur sjutton vi ska klara nästa tretimmarspass och natt...

Bra att du påminner om det. Att det spelar stor roll att vi kommunicerar med våra små! Och de kan och vill umgås också när de är trötta och halvhungriga!

Din plan för framtiden gjorde mig också glad. Göra ett schema för att testa under en tid och låta verka, ha fokus på framtiden och vetskap om att om det behövs, finns kurning som stöd senare.

Till dess, både under dagar som strular liksom när sömn och mat fungerar - njut, babbla, roa och roas, fascineras, upptäck och kommunicera med barnet.

Tack för glädjande inlägg!
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Jojolina

Inlägg av Jojolina »

SaraMilana: tack för tipset gällande maten. Misstänker att det ligger mycket i detta, och planerar att starta med smakportioner nästa helg. :) . Sen kommer det såklart ta ett tag innan det verkligen ger avtryck, men känns skönt att ha det som nästa milstolpe. Så länge försöker jag fortsätta tänka på det positiva: att dagssömnen blivit mer stabil, att Betty blir mer och mer , social, rolig och "självgående" för varje dag som går, och att hon faktiskt, " peppar peppar ta i trä" alltid går att lägga mellan 18.30 och 19 på kvällen så att man får lite egen tid.
Alma: Blev otroligt glad och upplyft av ditt svar! Har kännt mig som en väldigt negativ, nedstämd och stressad människa och mamma som bara klagar på sista tiden, så väldigt skönt att känna att jag kan tolkas på annat vis :). Hade en väldigt dålig fredag där jag kände mig nära att duka under, men efter stöd från mamma gaskade jag upp mig. Sedan har min underbara man tagit hand om skruttan stora delen av helgen och haft socialt umgänge med skratt, lek och prat så att hon storknar av skratt :) . Jag håller helt med dig: svårt att inte bara stressa upp sig efter att hålla tider och oroa sig för nästa pass. Anstränger mig nu därför mitt yttersta för att förgylla vakenstunderna med mycket skrat från mig, pappa och liten , vilket ju är den allra bästa medicinen mot för lite sömn.
Alma

Inlägg av Alma »

Hej Jojolina,
Vad bra att du tog stöd av mamma och make! Jag minns hur påverkad jag själv var när en sömn och ett mål mjölk inte fungerat som jag ville. Även om sonen visade alla tecken på att ha klarat det, så var JAG hungrig och trött... Det är starka inlevelser och känslor som utvecklas hos en när man har små barn.

Jag vet inte om det hjälper dig, men jag lärde mig så småningom att välja bort. Jag insåg så småningom att barnet tog stor plats inne i mig, och att alla andra ambitioner måste komma i femte hand. Mängder av tid behövdes bara för att ligga på golvet tillsammans. Telefonerna behövde stängas av. Disken fick stå. Ett bad kunde ta en halv dag, med alla insmorningar och påklädningar och matningar under tiden.

Och så tror jag du vet. Man behöver inte alltid skratta eller prata med ett barn för att det ska ha kontakt och man ska vara tillsammans på ett nära sätt. Man kan bara sitta i en soffa tillsammans en låååång stund och vara. Och barnet kan sitta eller ligga på golvet medan det betraktar det man gör.

Kram!
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"