Kosttillskott till barn

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Språttan

Kosttillskott till barn

Inlägg av Språttan »

Efter att ha läst mycket matnyttigt på forumet vill jag nu ställa några egna frågor :) . Det är dags att introducera välling till dottern som är 4 månader. Jag tänkte göra egen enligt recept jag har fått här. Men, var får jag tag på en multivitamintablett till henne och hur får jag den i henne?

Jag undrar även om någon vet om Eye Q är ett bra tillskott till 6-årige sonen eller om det finns bättre alternativ?

Anette, stolt mamma till
Alexander maj 05 & Emelie sept. 10
Alexander maj 05
Emelie sept. 10
Fd Medlem

Re: Kosttillskott till barn

Inlägg av Fd Medlem »

Hej Språttan!
Ammar du fortfarande? I så fall behöver du inte bekymra dig om kosttillskott än på länge.
Om du inte ammar, så skulle jag råda dig att fortsätta med ersättning en bra tag till.
Och smakpportioner. OCh större smakprotioner. Och så Rejäla Portioner...
Multivitamin kan du börja med om några månader, mellan 6 och 12, beroende på hur kosten ser ut i övrigt (amma eller ej, god aptit eller ej....)
Det finns bra barnvitaminer på hälsokost och du kan krossa mellan två skedar och röra ut i fruktmos exempelvis om du vill börja innan munmotoriken är med på noterna. Personligen har jag aldrig börjat förrän de är så pass stora att de kan suga på dem. Kanske runt 9-10 mån.
Eye Q är många förtjusta i. Fiskolja omega 6 och jättenattljusolja. Låter ju fint.
Men omega 6 behöver vi inte som tillskott, det får vi rikligt av genom vår kost. Så jag tycker att den är på tok för dyr. Fiskolja är fiskolja, eye Q har en väldigt högkoncentrerad, men det är inte det samma som att den är bra.
Jag kör med flytande, utan skryt om koncentration (friggs har tex en, Eskimo en annan). OCh vil man ha jättenattljusolja till det kan man köpa det separat.
Men detta är min högst personligt åsikt, många gillar som sgat Eye Q.
Hoppas du blev klokare och kom ihåg att ha integritet i ditt val!

Lycka till!
Ulrika
Språttan

Inlägg av Språttan »

Tack för svar! :D
Det var ditt tips om välling jag tänkte testa nu... Jag såg i receptet att det ska vara olja i också och jag har förstått att det kan vara bra att ha även i ersättningen? (jag ammar inte denna gång) Tydligen är linfröolja en favorit men jag har testat den flera ggr själv och gillar verkligen inte smaken! Är den bäst eller finns det fullgoda alternativ att "spetsa" ersättningen och smakportionerna med? Kan det vara ett alternativ att variera oljorna för att få med deras olika nyttigheter?

Tack för tips om Omega 3! Jag ska testa olika alternativ till sonen. Han brukar vara bra på att ta tabletter men kanske att flytande också kan fungera...

PS. Jag är i planeringsstadiet för att lägga om kosten för hela familjen enligt din bok! Förhoppningen är att det bl.a. ska stärka sonens immunförsvar då han råkar ut för alla möjliga infektioner med påföljande antibiotikakurer... suck.

/Anette
Alexander maj 05
Emelie sept. 10
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Du kan anänva kallpressad raps, kokos och olivolja. Raps och kokos är mest neutralt i välling.
Linfröolja smakar... URK. Men man kan, som vuxen ta en skvätt i lite vatten eller juice. Hutt, hutt! Eller blanda det i en smoothie. Ja, du har boken...
Sonen, ge honom probiotika om han har varit på antibiotika. Så stärker han bakteriefloran i tarmen, som tyvärr förstörs av antibiotika. Och immunförsvaret sitter till stor del i tarmen.
Du kan köpa kapslar på hälsokost och röra ut i lite havremjölk, vatten, juice, eller mixa ner i en smoothie. Du behöver inte köpa dyra droppar på apoteket, som kostar mer än rent guld...

Lycka till!
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"