Salt i plockmat för halvårsbarn?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Rosine

Salt i plockmat för halvårsbarn?

Inlägg av Rosine »

Jag undrar hur pass noggrannman ska vara med att inte ge salt till barn under ett år. Min flicka är snart sju månader och vill gärna äta bröd med smör medan hon matas med sked. Ingen skorpa, ingen banan. Idag åt hon sammanlagt fyra medelstora skivor. Hon är galen på det som vi äter. Osaltat smör finns ju att köpa, men bröd innehåller också salt. Och så har jag börjat att fundera på vad mer jag kan ge henne som vill använda sin gummen för att tugga och har hittat några tipps här i forumet. Men hur är det, till exempel, med mjuk ost, köttbullar och annat som innehåller salt? Någon som vet?
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Hej!
Det är sant att man ska vara försiktig med salt till de små, men när de komemr över halvåret så är det få som kommer undan salt helt. Som du skriver, det finns i bröd och de allra flesta får bröd.
Salta in på maten till henne, äter hon av er mat, så var försiktig med att tillsätta salt. När ni äter av samma mat, kan ni salta direkt på era tallrikar istället. Men du kan lugnt ge henne det hon gillar utan att scanna varje innehållsförteckning efter salt.

God matlust!

Ulrika
Rosine

Inlägg av Rosine »

Tack för svaret. Jo, det skulle ju verkligen bli svårt att tillfredsställa lillan med bara mat utan salt. När vi lagar mat själv är det dock inget problem, som du skriver, att salta vår mat separat. Det har vi alltid gjort.
Och ja, maten är verkligen lust för de små.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"