Hosta!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
oakarin

Hosta!

Inlägg av oakarin »

Hej!

Maya (snart 2,5 år) har i två veckor haft en enveten förkylning med HOSTA! :shock: Har aldrig hört henne hosta såhär! Hon har hostat tills hon har spytt vid tre tillfällen den senaste veckan. Vi har provat det mesta och börjar gå på knäna här! Har ni tips?! Vi ska tillbaka till läkaren imorgon (var där förra veckan) men jag slänger även ut en förfrågan här.

Det som gör mig mest bekymrad är att hon redan är en liten sparris som nu ser så liten och blek ut med stora svarta ringar under ögonen. Hon hostar sönder nätterna och vi får springa ut och in och torka spyor, mata med hostmedicin och försöka lindra så gott vi kan. Det vi provat hittills är:

Bisolvon
Mollipect
varm saft
kastruller med kokt vatten med lök under sängen
näsdroppar
högt läge på huvudändan
svalt rum
flaska med vatten vid sängen

Det som inte känns bra är att det dels har hållit i sig så länge, dels att hon inte längre vill äta. Helst vill hon bara sitta i tv-soffan och se på Findus och Pettson och dricka saft. Att få i henne mat är inte lätt. Behöver väl knappast påpeka att hon var frisk innan hon började på dagis... :roll:
Har ni tips?!
Karin
Maya född med planerat kejsarsnitt 25/6 2008. Beräknad till 4/7 men låg i säte så det blev snitt.
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej!

Vår stora kille hostar också tills han spyr när han är riktigt hostig så då ger vi honom Cocillana Etyfin. Det är ganska starkt och många kanske skulle tveka att ge det till barn. Det är heller ingenting vi ger lättvindligt. Men när hostan blir för jobbig så blir det ingen sömn, och då är det svårt att bli frisk. Så tänker vi. På medicinen står det dessutom doseringsanvisningar för barn så det är inte något som går stick i stäv med hur den är tänkt eller utprövad att användas.

Detta är dock medicin som skrivs ut på recept och det är jag som har fått den vid ett tidigare tillfälle. Fråga läkaren vad han/hon tycker. När det gäller Mollipect skulle jag inte ge den på kvällen eftersom den är slemlösande och då ökar hostan. Den bör man nog ta (men kolla med läkaren) på dagtid och på eftermiddagen så man har "hostat klart" när kvällen kommer.

Jag har själv en hosta just nu som låter ungefär som det hon har. Det är inte långt ifrån att jag själv kräks emellanåt. Det är inte lätt att sova... :(

Lycka till! :heart:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Justdet, glömde. OM ni väljer cocillana så kan det vara bra att veta att man kan bli förstoppad om man använder det några nätter på raken. Inte av någon enstaka gång, men det kan vara klokt att använda lactulose eller ge extra lösande för att slippa problem. Det går dock över direkt man slutar ge cocillana.

Ewa
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Det knasiga med hostmedicin är att det inte finns några belägg för att någon av dem faktsitk funkar.
Jag vet, det låter helt sjukt, men så är det.
Det finns till och med en studie som visar att honung (!) har bättre verkan. Dock påkostad av honungsodlarna, mne ändå...
Intressant att ha i åtanke inna man börjar proppa i starka saker som Cocilana.
Det låter väldigt jobbigt för er.
Min lilla käpphäst är ju försiktighet med mjölkprodukter, speciellt i samband med slemmighet. Har du tagit bort alla mjölkprodukter, inklusive skummjölksvälling och gröt?
Det är långt ifrån säkert att det löser det, men min och mångas erfarenhet är att det kan gå raskare att bli av med förkylning och hosta utan komjölk.
För övrigt är det skönt att ni står under läkarvård.
Det är ju ok att vara sjuk, men det ska ju blir bättre. Det ni har hamnat i låter segt.
Krya på er!

Ulrika
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Nya mamman skrev:Det knasiga med hostmedicin är att det inte finns några belägg för att någon av dem faktsitk funkar. Jag vet, det låter helt sjukt, men så är det.
Hej Nya mamman!

Ja, det låter faktiskt lite knasigt. :wink: Menar du att ett preparat som godkänts som hostmedicin inte har någon klinisk effekt alls? :shock: Det är ju ett krav för att medlet ska godkännas öht att det har prövats noggrant och att effekten är dokumenterad. Det vore ju konstigt om hostmediciner generellt inte har den effekt som påstås. Det skulle vara intressant att läsa mer om det du berättar om. Var kan jag hitta mer information? Min egen privata erfarenhet är i alla fall att just cocillana fungerar mycket bra, både för mig och min pojke.

Sen kan man ju diskutera hur klokt det är att ge vissa typer av mediciner till barn, absolut. Men det måste väl vägas mot hur illa barnet mår, precis som jag tolkar det du skriver.

Jag håller definitivt med om mjölkprodukterna, särskilt mjölk. Jag blir själv definitivt slemmigare i halsen och hostar mer av det.

Hoppas du blir klokare av vår diskussion, oakarin! :)
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Jag har haft många långa diskussioner kring detta med medicinering av olika åkommor med vå husläkare, som jag upplever mycket up to date och just klar med sin ST. Fräsch i knoppen, så att säga...
Det är honom jag citerar angående hostmedicinernas obelagda effekt, jag har inte själv gått igenom några studier.
Enligt honom finns inga belägg för att de funkar. Men inte heller motsatsen, att de är verkningslösa.
Det skrivs ut mängder av läkemedel som i måmga fall inte skulle behövas. Som tex antibiotika mot öroninflammation hos barn. Men där kommer ju nya riktlinjer nu.
Det är liksom det man har haft att ge, liksom hostmediciner är det man har haft att tillgå inom sjukvården. Och så läge inget tyder på att de är skadliga, så är det vad man gör.
Enkelt. Men inte så modernt, kan man tycka...
Själv tycker jag att Cocillana är bra som sömnmedel (!) och att en del hosmediciner river lite skönt i halsen. Och placeboeffekten är ju megastark, så det kan mycket vara den som gör att jag får lindrigare hosta av en medicin. Eller av mjölkfritt.
Vem vet?

kram
Ulrika
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Kul med en kunnig och "på" läkare. Det är inte alla husläkare jag träffar som är såna, om man säger... :roll: :)

Det kanske är så gamla, vedertagna, mediciner att man inte har några moderna studier gjorda på dem? Håller helt med när det gäller antibiotika, jättebra att trenden vänder.

Placeboeffekten är stark, helt klart. Vår lilla kille vet däremot inte ens om att han får medicinen (vi blandar den i vällingen) så där finns ingen sån effekt, och skillnaden är markant. Sen vad exakt det beror på kan man ju bara spekulera i...

Hoppas Maya blir frisk snart, Karin! :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Inga hostmediciner (som jag har provat) hjälper ju mot själva orsaken till hostan och jag tror absolut att doktorn har rätt. Däremot finns det ju en hel del hostdämpande hjälp att få. Morfin är ju muskelavslappnande och då blir det ju svårare för hostreflexen kan man tänka. När jag hade kikhosta var det tydligt, utan cocilana hostade jag så jag kräktes, men hostan "orkade" inte hela vägen när jag var högdoserad med cocilana. Men jävlar vilka trista biverkningar det var... :?

Annars stämmer det att bara för att ett läkemedel är upptaget som läkemedel är det inte verksamt. :shock: Studierna bakom kan vara undermåliga tex. Minifom mot kolik är nog det mest kända exemplet för oss mammor.
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

TorpSara skrev:Inga hostmediciner (som jag har provat) hjälper ju mot själva orsaken till hostan och jag tror absolut att doktorn har rätt. Däremot finns det ju en hel del hostdämpande hjälp att få.
Aha, jag fattar. Jag tänkte nog inte ens på att hostmedicin skulle vara annat än hostdämpande, men då är jag med på vad ni menar.
Annars stämmer det att bara för att ett läkemedel är upptaget som läkemedel är det inte verksamt. :shock: Studierna bakom kan vara undermåliga tex. Minifom mot kolik är nog det mest kända exemplet för oss mammor.
Sant. Å andra sidan är väl Minifom en variant av vuxenmedicinen Dimetikon som ska hjälpa mot gaser. Den har jag provat och den fungerar rätt bra. Att Minifom sen inte hjälper mot kolik är kanske snarare en fråga om vad man tror/vet att kolik beror på... :)

Men visst kan studierna vara undermåliga. Även om jag själv är forskare (eller just därför...) så vet jag ju att det finns både bra och dålig forskning.
oakarin

Inlägg av oakarin »

Hej igen!

Det fick bli hostdämpande med morfin i, även om jag tyckte att det lät lite oroväckande. Men som läkaren sade, utan att komma åt hostan så kan hon inte sova och då blir hon definitivt inte frisk. Hon fick sin första dos igår, sov som en stock hela natten och åt som en häst idag! :shock: Vi har haft svårt att få i henne något överhuvudtaget det senaste så det känns verkligen som att det har vänt!

Jag håller verkligen med om att det inte känns bra att stoppa i vare sig sina barn eller sig själv en massa onödiga preparat så hos oss undviker vi det in i det längsta. Den här gången kändes det dock som ett nödvändigt ont.

Tack för tips och råd! Kul med diskussionen!
Karin
Maya född med planerat kejsarsnitt 25/6 2008. Beräknad till 4/7 men låg i säte så det blev snitt.
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej Karin!

Så skönt att tjejen fick sova gott och äta ordentligt. Jag håller tummarna för att hostan ska försvinna snart!

Kram :heart:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Skönt att det börjar ge sig!
Ja, morfin är bra att sova på :wink:
Och sömn är läkande på alla fronter!

Kram
Ulrika
oakarin

Inlägg av oakarin »

Tja, det där gick ju sådär... :(
Hon hostade ingenting de två första nätterna, man sedan drog eländet igång igen trots morfin. Dessutom blev hon förstoppad så in i bänken! :shock: Vi tillbringade en dryg timme här med att försöka bajsa idag och det vill jag aldrig mer vara med om!!! Hon grät och skrek "ajajaj" så det kom tårar i mina ögon också! Till slut ringde jag sjukvårdsrådgivningen som gav mig tipset om att sätta henne i ett varmt bad. Det var med triumf i rösten som tösen ropade "titta mamma!" en kvart senare då det flöt omkring tre stora bajskorvar i vatten... :)

På sjukvårdsrådgivningen avrådde de från medicinen. De rekommenderade svensk honung istället... Det får bli naturliga saker framöver!!! Är så trött på de här sakerna som man så lättvindigt stoppar i sig utan att ha en aning om vad de innehåller eller vilka konsekvenserna blir. Har skickat iväg mannen att köpa honung efter jobbet så får vi se vilken effekt det har. Håll tummarna!

Karin
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"