Vill bara ligga och amma.

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

fisen

Vill bara ligga och amma.

Inlägg av fisen »

Jag undrar om någon har ett tips. Jag har jättesvårt att få min dotter (3 mån) att amma om det inte är helt lugnt och stilla och att vi ligger ner. Hur får man ihop det med en storebror på 2,5 år som härjar runt omkring. Jag försöker att få honom att vara tyst under tiden hon äter men han kan kanske hålla sig i 30 sek sedan är han igång igen och om jag börjar prata med honom så släpper hon bröstet och så är det kört igen. Känns ganska hopplöst att gå iväg på något där det inte finns en säng som jag kan amma i så jag vet inte hur jag ska göra. Ibland kan jag få henne att äta när jag sitter men då blir det i ca 2-3 minuter sedan släpper hon och rapar och sedan vägrar hon äta mer (ömma järngreppet funkar inte heller dom gångerna). Kan hon vara för nyfiken för att äta eller vad tror ni?
Mamma till Hampus f?dd sept 02 och Vanja f?dd jan 05.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Pröva med att lägga en tunn filt - typ gosefilt - över huvudet på henne när hon ammar! Det blir rätt så mysigt och lagom avskärmande. Det har funkat något så när på mina flaskande bebisar då det har varit stimmigt runtomkring.

:D Lycka till!
fisen

Inlägg av fisen »

Tack det ska jag prova. :) Att jag inte har tänkt på det. :oops:
cillamamman

Inlägg av cillamamman »

Jag vet inte hur det fungerar liggande, men försök att läsa en bok för storebror så att han håller sig lugnare.
Cillamamman
Fyra barn f?dda -91, -95 ,-02 och -05.:heart:
fisen

Inlägg av fisen »

Tyvärr så kan inte jag heller prata för då släpper hon bröstet. :(
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Tips till storebror! Tappa :roll: besticklådan i golvet så att allt åker ut! Därefter tar du honom i bruk att sortera allt tillbaka till sin plats. Det kan ta en amning eller två :wink: .

8) I övrigt så är det ju inte så fel med lite film och fruktbitar till storebror under amningen..... Teletubbies är ganska oslagbara i den åldern :P !
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Vill nog råda dig att sätta punkt för liggande amning :D Kom ihåg att små barn gör som vi lär dem :idea:

Hon är inte nyfödd längre. Ge henne två-tre dygn att fatta galoppen och svikta inte :D På samma sätt ska hon lära sig att det kan vara alla möjliga ljud omkring :roll: Man ska kunna äta ändå. Hungern och den goda aptiten är vad som är avgörande till syvende og sidst :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
fisen

Inlägg av fisen »

Tack för era svar! :) Det där med besticklådan funkar inte med grabben, han säger bara "vill inte", han är inte uppväxt med AW-principen. Film går ju ganska bra men jag har ammat lilltjejen så ofta så det känns som om han i så fall skulle få titta på film nästan jämt. Det är nästa bekymmer. Hon tror att hon är mätt efter ca. 2-3 minuters amning. Jag har varit inne på att inte lägga mig med henne som (AW skriver) men det är enda sätter att truga i henne mer än de första minutrarna. Om jag låter henne bestämma så att hon får vara nöjd med några minuter så märks det på hennes humör att hon inte är riktikt mätt. Det märks också på viktkurvan, hon går knappt upp något då. Hur ska jag göra om hon vägrar äta när jag sitter? Ska jag lägga henne att sova fast hon inte har ätit och måste hon då sova 1,5-2 timmar innan hon får komma upp? Om hon äter sina 2-3 minuter och vägrar fortsätta, ska jag då prova att ge henne mera efter en stund? Det får ju till följd att jag inte kan vara riktigt säker på när hon är hungrig om hon småsnuttar stup i kvarten. :?
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D
Fisen; kör du inte STANDARDMODELLEN med Vanja? :shock: :?
Då har hon ju en hel timme på sig att äta, även om hon gör det i små omgångar :!: Mata, avbryt för rap som om DU hade bestämt att det var dags när hon släpper och ställer frågor och truga vidare med lite umgänge och gos emellan förutom raparna.

Och för storebror; det är väl ALDRIG försent att ta barnen i bruk och införa AW:s tankegångar:?: :roll: Det är ju det som är så bra! :D Kan man köra SHN-kuren på stora barn så kan man väl öva upp dem i sysslor och sånt som är livsnödvändigt! :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D
Jo jag glömde säga att min lilla prins började bli väldigt känslig runt 4 månaders ålder och vad gäller att JAG pratar så går det fortfarande inte när jag ammar. Möjligen lite tyst och om jag pratar redan när han börjar äta. Bara att acceptera. :roll:
Har han börjat äta och jag är tyst så går det absolut inte att jag sedan börjar prata, det är bara att acceptera. I vårt fall går det numera bra att ANDRA pratar på :roll: , TV:n eller radion är inga problem. :D

Förstår att det kan vara lite knepigt att hålla storebror sysselsatt av och till under en hel timme, och dessutom flera gånger om dagen. Kanske uttryckte mig lite enkelt i förra inlägget. :roll:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
fisen

Inlägg av fisen »

Tjena Mindy!

Jag började med standardmodellen men det funkade inge bra för hon hade problem med magmunnen och fick kaskadkräkningar. Kräkningarna är över men det avlöstes av en långvarig förkylning så jag har liksom bara väntat på rätta tillfället att sätta igång på allvar. AW's tankegångar är verkligen kanon just med att ta barnen i bruk, men i detta fallet funkar det inte riktigt på hennes bror. Det blir bättre och bättre. Hans mamma har inte anamat det riktigt bra ännu. :oops:
fisen

Inlägg av fisen »

Nu kör jag stenhårt. Har vägrat ligga ner och amma idag. Hon vägrade totalt på morgonen, fick sova förmiddagspasset på tom mage. Vaknade och åt ca 2-3 min sedan fick jag inte i henne något mer fast jag erbjöd henne ett antal gånger. Sov igen och åt i ca 4 min sedan totalvägran. Hon vill aldrig äta mer efter första rapen. :( Alltså totalt 6-7 min amning idag. :shock: Kan hon leva på det? Hon är naturligtvis ganska sur och trött så hon är inte speciellt rolig att umgås med. Eftersom jag inte har vetat tidigare hur mätt hon har blivit under dagarna så har jag ammat henne även på nätterna och nu är det väl ingen höjdare att sluta med det heller. Jag ammar henne 1-2 ggr per natt. Ska jag även då gå upp och sätta mig och amma eller kan jag göra det i sängen? Har funkat bra i sängen tidigare då hon knappt har vaknat till utan det är bara att lägga tillbaka henne sedan. Frågorna är förstås riktad till AW eftersom det är ang. hennes inlägg men det kanske är någon annan som kan svara på dem också?
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Ahaaaaa! Då äter hon de stora målen på natten kan jag tänka - därav hattandet på dagen!

:idea: Strukturera enligt standardmodellen och inför 10 timmar natt. Det löser mycket i det läget!

:idea: Hon kommer att äta på fasta tider = du vet när och kan förbereda storebror. Tex så kan hon äta på hans sovtid! Hon kommer att äta stora fina mål på dagen och kommer att vara gladare då också.

:D Så om det känns rätt för dig så inför standardmodellen!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Ahaaaaa! Då äter hon de stora målen på natten kan jag tänka - därav hattandet på dagen!

:idea: Strukturera enligt standardmodellen och inför 10 timmar natt. Det löser mycket i det läget!

:idea: Hon kommer att äta på fasta tider = du vet när och kan förbereda storebror. Tex så kan hon äta på hans sovtid! Hon kommer att äta stora fina mål på dagen och kommer att vara gladare då också.

:D Så om det känns rätt för dig så inför standardmodellen!
fisen

Inlägg av fisen »

Ok. Om jag då strukturerar efter standardmodellen vilket jag har gjort idag. Kan jag då köra 10 timmars natt utan mat fast hon bara har ätit totalt 10 minuter på dagen? :? Hon måste ju vara superhungrig då?! Jag kan omöjligtvis få i henne mer, har försökt idag. Hon äter dock väldigt målmedvetet de få minutrar hon håller på.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"