Gillar inte bitar i maten

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Hegro

Gillar inte bitar i maten

Inlägg av Hegro »

Jag har lite funderingar på hur jag ska hantera sonens ovilja till mat med bitar i. Sen han blev 8 månader och vi gick över till mat med större bitar i (både burkmat och hemlagat) så har han krånglat med maten. Gröt, välling, fruktpuréer, bananer, smörgåsrån m.m. går hur bra som helst (och blodpudding!). Under en period har det även funkat med mat han kan plocka med själv, som makaroner, ris, kokta grönsaker... Men nu ratar han allt som har en fast konsistens i munnen. Kör man maten med mixerstaven så går det däremot bra.
Så vad är klokast? Att ta ett steg tillbaks och ge mer passerad mat under en period igen och prova mer bitig mat om någon månad på nytt? Eller fortsätta framhärda att det är så här mat ska vara. Förr eller senare så vänjer han sig?
Spontant känner jag att jag tycker det är ok att fortsätta mixa maten ett tag till men tänker samtidigt att det kanske är dumt. Förr eller senare så måste han ju lära sig att äta bitar och det kanske alltid är lite motstånd i början?
Emil 040625 och Lina 061204
Mina älsklingar
JH

Inlägg av JH »

Hej Hegro!

Har inget svar, men vi har EXAKT samma "problem"! :twisted:

Elsa kan glatt äta stora bitar mat (äppel, knäckebröd, ostbitar, tomat, potatis, you name it! :D ). Men bitar i puré går bara inte :evil: Hon hulkar och kräks nästan. MIn teori är att hon är så van att svälja ner purén fort (nästan "dricka" den - hon äter väldigt snabbt!) och är då inte beredd på att det kommer en bit som hon måste tugga, utan den åker bara ner i halsen.

Vet inte vad man ska göra, men jag hade nog tänkt att jag fortsätter med 6-månburkarna ett tag till och kommer snart att ge henne bara "riktigt mat" (de tär ju bara så himla bekvämt med de där burkarna :oops: :D ) som hon får plocka med. Räknar med att det blir en övergångsperiod då hon kanske inte får i sig riktigt lika mycket som vanligt, men hon borde ju vänja sig om man är konsekvent (som med allt annat!)

Hoppas vi får fler svar!
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Hej på er, JH jag tror mkt på din teori att de blir överaskade och sätter i halsen därför. Den liena mjuka puren är helt plötsligt klumpig... Jag gjorde så att jag gick över på åttamånadersmaten och mosade bitarena lite. Sen allt eftersom tiden gick och maten slank ned utan problem så mosade jag mindre och mindre. Till slut en dag så slank allt ned omosat! :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
mammamy

Inlägg av mammamy »

Jag föreslår att ni backar lite och ger pureer några dar eller någon vecka till. Lägg till LITE mat med bitar i varje dag och skeda in en klutt emellanåt så de får öva. Emric hulkade och klöktes innan han var mogen att äta fastare mat men så plötsligt en dag gick det bra och då åt han med glädje. När han blir förkyld måste jag backa igen, då klarar han inte biter längre utan att hulka, men så fort han är frisk igen är vi åter på banan.
Jag tror att det helt enkelt är en motorikfråga och dom övar lika bra med pureer, bananer och skorpor och vi slipper bråka med maten.
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Mimmi-san

Inlägg av Mimmi-san »

Jag trodde att vi hade samma problem, Hugo ville inte äta 8-månaders maten. Men det visade sig att det var morot han inte tyckte om. Jag hittade en burk med potatis ärtor och kyckling som gick jättebra och den gick att mosa lätt med skeden om det behövdes. Tyvärr är det morot i nästan all burkmat så jag gör väldigt mycket själv.
Mimmi, mamma till Hugo född 8 juli 2004
och Stella och Olivia födda 31 januari 2008.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"