Vad säger lagen?

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
Beckabus

Vad säger lagen?

Inlägg av Beckabus »

Tänkte bara kolla om det är någon här som har koll på vad lagen säger om hur länge man "får" stanna hemma mamma-ledig utan att arbetsgivaren kan göra något? Hört något om 1½ år, stämmer det? Hur funkar det om jag är hemma 1 år, jobbar på semestern, tar ut mer mamma-ledigt, kan man då "dra" ut på 1½ år? Eller är det så att 1½ år räknas från det att man gick hem i samband med födelsen? Vi försöker pussla ihop allt med föräldradagar så att vi kan slipper dagis tills hon åtminstone är drygt 2 år..
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Ewa

Inlägg av Ewa »

Man har rätt att vara ledig så länge man har föräldradagar kvar att ta ut. Står i föräldraledighetslagen. Beroende på hur mycket man då tar ut, så kan det sträcka sig långt över 1,5-årsdagen. Här har föräldrapengen räckt i 2,5 år för respektive barn. Därefter hade jag vårdnadsbidrag, som också ger rätt att vara föräldraledig.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag kan inte lagen exakt MEN vi har lyckats pussla med FP dagar m.m. så vi kan vara hemma i 3 år.

Det jag tror mig veta är att du kan vara hemma i 1 år utan att ta ut en enda dags FP, men om du inte tar ut efter det så förlorar du din SGI. Tror du kan vara hemma i 1,5 år om du inte bryr dig om din SGI men är inte säker på detta. Jag var hemma i 1 år utan FP och tog sen ut minimum för SGI och det var 5 dagar i veckan.

Du kan sen vara hemma hur länge du vill så länge du har FP dagar att ta ut som täcker din arbets tid. (dvs. om du arbetar 100% måste du ta ut minst 5dgr/v).

visst skulle du kunna arbeta på semestrar m.m. utan att ta ut FP och sen ta ut igen, 2 mån innan måste man säga till sin arbetsgivare att man skall vara föräldraledig. Jag har t.o.m begärt tjänsteledigt i värsta fall för att vara hemma med barn en kort tid, men hur reglerna för detta gäller på din arbetsplats vet jag inte.

Citerar lite från FKs hemsida. www.fk.se
Sjukpenning när barnet har fyllt ett år
Så länge ditt barn inte har fyllt ett år beräknas också sjukpenning och tillfällig föräldrapenning utifrån din tidigare sjukpenninggrundande inkomst. Men efter barnets ettårsdag beräknas normalt din sjukpenninggrundande inkomst utifrån din faktiska inkomst. Om du har gått ner i arbetstid och har lägre inkomster får du alltså lägre ersättning när du till exempel är sjuk eller vårdar sjukt barn. Samma regler gäller när det gått ett år sedan du adopterade ett barn.

Du kan ändå få behålla din tidigare sjukpenninggrundande inkomst om du uppfyller vissa villkor Den ligger kvar på samma nivå som tidigare om du

tar ut hel föräldrapenning minst fem dagar per vecka
arbetar mindre än före barnets födelse och tar ut föräldrapenning som motsvarar minskningen i arbetstid
studerar med studiestöd
är anmäld som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen.
Har du kollat om ni har "vårdbidrag" i er kommun också? I så fall tar man ut en del FP och sen kör man på vårdbidrag till 3 år och det kan inte arbetsgivaren heller opponera sig emot.

Snart får du nog mer EXAKTA svar kan jag tänka mig, för jag är inte 100%. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Oj så snabba ni är med svar!! Underbara änglar!! :heart:
Om jag nu förstår det hela rätt så har jag mitt jobb kvar oavsett hur länge jag väljer att gå hemma i alla fall??
Trivs så fruktansvärt bra med mitt jobb, så det vill jag inte förlora.. speciellt inte nu när sambon blivit arbetslös oxå :cry:
Jag började plocka ut FP när dottern blev ½ år, 5 dagar i veckan, så dom borde ju räcka till ett bra tag till.. Tanken var att gå in och jobba 2½ månad nu under semestern, så får sambon plocka lite av sina dagar oxå..
Jo, vi har vårdnadsbidrag här i Marks kommun.. får väl kolla lite hur det funkar oxå då..

*kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

En sån djungel det verkar vara med alla FP-dagar och SGI osv.. :shock: Å så Garantidagar oxå.. *suck*
Man borde ha kollat sånt här i tid känns det som..
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Du har ju fått massor av info från Torsmamma.
Det jag minns är att första året kan du göra hur du vill med dagarna, ta ut 0-7 utan att något "händer".
när barnet fyllt 1 år måste du ha "aktivitet" 5 dagar i veckan - jobb, fp eller kombination jobb/fp för att inte förlora/sänka din SGI (SjukpenningGrundandeInkomst). Gör du inte det så beräknas SGI om så att du får 80% av nuvarande inkomsten, vilket antagligen blir väldigt lågt om du tar ut exempelvis 2 dagar i veckan i FP.
Efter barnet är 2 år måste du ta ut 5 dagar i veckan annars räknas även FP om! Vilket gör att föräldrapenningen blir väldigt låg om du inte har "aktivitet" 5 dagar i veckan.
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"