Förkylning

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
J och Å

Förkylning

Inlägg av J och Å »

Hej allesamman!!

Läste på det gamla forumet en hel del matnyttiga tips om förkylning. Karl börjar låta lite rosslig och är snorig.

Skulle uppskatta lite tips. Allt ni kan komma på???

/Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
kokos

Inlägg av kokos »

- Först och främst: ta inte upp barnet om han/hon vaknar oftare vid förkylningen. Barnet behöver vila och sova! All omvårdnad sker i sängen.

- Sätt på hetvattnet i badrummet så att det blir rejält med ånga inför nattbadningen. Då öppnar man upp luftvägarna en hel del.

- Ge lite vatten om barnet vaknar: man blir törstig och torr i halsen av att bara andas genom munnen

- Ge näsdroppar/spray (nezeril) innan barnet somnar och om han/hon vaknar (finns droppar för riktiga småttingar och spray för lite större bebisar och barn)

- Palla upp huvudänden med ett par böcker

- Om barnet har feber/hosta: stoppa in en alvedon-supp i rumpan och ställ klockan på 4 timmar så kan du stoppa in en alvedon när den gamla börjat gå ur och barnet behöver inte ens vakna (tvådelad pyjamas är att föredra).

- Om barnet verkar tröttare än vanligt på dagen: utnyttja marginalkvartarna så barnet kan sova lite längre pass

- Vädra barnets rum och ha det svalt!

Dessa tips fick jag av Stockholms-shn:arna när min pojke var sjuk för några veckor sedan.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
J och Å

Inlägg av J och Å »

Tusen tack kokos.

Det var precis detta jag var ute efter. Hade det mesta i huvudet men ville ändå höra efter.

Drar till apoteket på en gång.
/Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
mammamy

Inlägg av mammamy »

Himla bra råd! Böckerna sätts under benen till spjälsängens huvudända och gör att barnet sover lite i "uppförsbacke" vilket gör att det sväller mindre i halsen,, näsan och lungorna (förtydligande för er som aldrig stött på tipset förr).
Men tänk på att ALDRIG NÅGONSIN överskrida maxdosen per dygn av Alvedon. Alvedon är bra och ofarligt vid rätta doser men blir jättefarligt vid överdosering och det är den sammanlöagda dygnsdosen som är den viktiga! :shock:
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Anna skrev i helgen att inte ge mjölk till slemmiga barn. Dvs inte välling heller. Jag dricker helst inte mjölk alls, så jag har havremjölk hemma. Jag redde den med lite majzena till välling. Det funkade väl inte lika bra, men det gick ner tillslut.

Fast det är inte så bra till de minsta då den innehåller en del salt.

Det där med att ha böcker under benen på sängen är nog bra om man är HELT säker på att barnet inte vrider sig i sömnen. För i så fall hamnar huvudet neråt och det är ju inte så bra.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
sigrid

Inlägg av sigrid »

...Ellers, et tips rent generelt som kan holde forkjølelse på et minimum (ved å holde den vesle kroppen passe varm på brystkassen):
Jeg brukte små lapper av ull og la av og til innenfor klærne over brystet/magen på mine barn da de var små, i vinterhalvåret. Dette er den typen ull-lapper som brukes som amme-innlegg (er runde eller ovale i form). De ligger på plass hvis man bruker den under en kroppsnær trøye eller body.
:D
Mamma til to gutter, f-98 og 01.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"