Från smakis till hel portion

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Mindy

Från smakis till hel portion

Inlägg av Mindy »

:D
Sonen har nu ätit smakportioner i knappt 1 mån. Banan, fruktpuréer, mild havregröt och i dagarna lite matigare puréer (majs, potatis-palsternacka, den senare mycket omtyckt :D ) Det handlar om max 2-3 msk och av banan ca 1/2 sådan av mindre modell.
Matig puré och banan vid lunchmålet och gröt och fruktpuré innan badet/nattmålet.
Inga negativa reaktioner förutom lite hård i magen som avhjälps med plommonpuré. :D

:?: När är det dags att ge mer och hur mycket mer? Så mycket som glatt tas emot, eller? :D Simon är ju inte så gammal ännu...

:?: Är det fortfarande all mat inom en timme? Han får nu smakisar och sedan väntar vi en stund innan han ammas.

:?: Angående välling i framtiden; är det okej att ge majsvälling? Är det någon skillnad på mättnaden av majsvälling jämfört med "vanlig" välling.

:?: Kan man tumma på 6 mån-rekommendationen som står på de flesta vällingpaketen och ge smakisar av t ex majsvälling fr o m nu?
Vilken är 4 månadersvällingen från Findus som det pratas om i AW Online? Jag har inte sett någon sådan i butikerna....

:?: Värmer ni era barns mat i mikron :?:

:D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
camilla

Inlägg av camilla »

Man kan oka pa smakisarna ratt sa fort, vid 6 manaders alder sa kan de fa en portion pure och 1-2 mal grot eller valling enligt livsmedelsverkets rekomendationer. Da du ger skedmat sa erbjud alltid amning/nappflaska direkt efterat sa du ser om han ater sig matt pa maten, det brukar ta ett tag innan de fattar att skedmat e MAT sa ofta blir de lite ointresserade av att fortsatta ata vilket da alltsa inte behover innebara att de ar matta. Vid 6-7 manader brukar polletten ramla ned och de ater sig matta pa maten.
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
Gunzan
Kontakt:

Inlägg av Gunzan »

Hej igen Mindy,

Jag tror att när Leo var 4 månader så var vi uppe i en liten burk per gång som han åt. Sedan blev det mer och mer han fick välja hur mycket han ville ha. Efterätt bestod alltid av hemmagjord fikonpuré. För att det inte skulle bli så hårt i magen.

Sedan så var det bara en halvtimme matdags tror jag i den åldern. Jag ammade före eller efter maten beroende på hur hungrig han var. Var han väldigt hungrig så var det ibland svårt att amma men för att hålla igång mjölken så bör man amma först.

Jag fick mycket inspiration när jag läste Barnaboken. Även AW hade problem med att leverera mjölk så då kände jag mig inte så vilsen. Kapitlet om En dag med Sofia 4 månader inspirerade mig mycket.
Mamma till Moa -020405 och Leo -040514. Lever efter AW-principen eller borde man s?ga sunt f?rnuft ;-).
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!
Ja, som Gunzan skriver, ska du köra på mer med allt i ett svep nu.
Maten, direkt följt av amningen. Har du tänkt byta ut ett mål ammar du efteråt, så har han större chans att "fatta" att det är maten han blir mätt av. :wink:

Ang. majsvälling har jag gett det till flickorna hela tiden, gör det fortfarande, och de är snart 2 år, och snart 4 år.
Jag vet inte med mättnaden, jag tror det mättar lika mycket, se inte till portionsstorlek, utan kör på tills det blir stopp :wink: .
Men det kan dock ge lite hård mage.
När barnen varit sjuka (magsjuka m.m) rekommenderar alltid barnmottagningen att ge just majsvälling när man börjar ge välling igen. Då är det ju bra att det alltid finns hemma :D

Det finns ingen 4-månadersvälling längre. Men du kan blanda hälften ersättning med hälften majsvälling. Fast å andra sidan är han ju 5 månader, så jag skulle inte tro att det gör något med välling.

När maten introduceras skriver ju camilla så bra om!
Jag bytte ut till ett helt luchmål utan amning när flickorna var 6 månader.
Mängden kan aldrig bli för mycket, bara att köra på :wink:

Jag har värmt barnens mat i micron, men visst funderar man lite på det...
Tänk om dom kommer fram med massa nya rön plötsligt om hur strålad maten blir och massa elände om det :shock: Men man skulle väl knappt vågat andas om man läste allt som skrevs :roll:
Jag har i alla fall kokat åtminstone vällingvattnet på spisen.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Hej, du har fått väldigt bra svar ang smakiskarna så där har jag inget att fylla på med...

Ang micron... Jag värmer allt i micron, både färdig mat och välling. Enda gången micron får vila är när jag lagar mat som vi alla kan äta... och när jag började med tillägg till minstingen så kokade jag hans vatten först. Men efter samtal med BVC så slutade jag med det efter ett tag (kommer inte ihåg hur gammal han var då...) då hon sa att kommunalt vatten var rent nog som det var ändå när de hade kartat på sig lite.
Strålningen tror jag inte är farlig (man vet ju iofs aldrig men precis som anna skriver... man kan inte oroa sig för allt), det enda som kan vara farligt är om man värmer fryst mat och den inte blir tillräckligt varm. Har hört ngn stans att den måste vara minst 70 grader (genomvarm) för att ev skadliga bakterier ska ge upp. Har aldrig kollat temperaturen med ser till att allt blir riktigt varmt.
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D Tack för fina svar! :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"