Baka eget bröd

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
father of sons

Baka eget bröd

Inlägg av father of sons »

Hej :D

Någon som sitter på ett bra brödrecept?

I all enkelhet :D
Sussi

Inlägg av Sussi »

Massor :D Men det enklaste kommer här!

1/2 liter ljummet vatten (37 grader)
1 paket jäst
1-2 tsk salt
mjöl, jag brukar ta lite grahamsmjöl/fiberhavregryn/rågsikt (kanske 3-4 dl)och resten vetemjöl. Mängden då... ja vad det kan det bli 10-12 dl sammanlagt? Jag måttar aldrig utan pystar i lite efterhand tills degen blir lagom :lol:

:arrow: Lös upp jästen i saltet, tillsätt vatten och mjöl

:arrow: Arbeta degen tills den släpper kanterna i bunken, jag använder maskin

:arrow: Jäs 30 min under handduk

:arrow: Baka ut till t.ex. 2 avlånga/runda bröd eller smörj 2 avlånga formar och tryck ner degen i de, eller gör småfrallor

:arrow: Lägg på plåt på papper om du inte använder formar då :) och jäs övertäckta ca 30 min till

:arrow: Grädda stora bröd i 175 grader ca 40-45 min (ta ut ett bröd med en grytlapp, håll upp och ner och knacka. Om det låter ihåligt är det klart!) längst ner i ugnen. Småbröd gräddas i mitten på 225 grader ca 10 min, kan också kollas med "knackmetoden".

Fråga om du undrar över nåt, eller vill ha ett annat recept, jag är inte så bra på att skriva recept märkte jag, då jag gör allt "på en höft" :)
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Det här är enkelt och gott! :D

4 dl rågsikt
4 dl vetemjöl
1 dl sirap
4 dl vatten
1 tsk salt
40 gr jäst

Värm degspad och smula i jästen, blanda i övr ingredienser och knåda ihop. Smörj och bröa en form (modell långpanna fast mindre). Kladda ut degen och jäs till dubbel storlek (ca 30 min). Grädda 10-15 min i 225 grader. Pensla med vatten.

När jag ändå är igång... de här tekakorn a är också goda :D

8 dl havregryn
1 l mjölk
100 g margarin
75 g jäst
1 tsk salt
0,5-1 dl sirap
ca 2 l vetemjöl

Blanda havregrynen och mjölken och låt sväla 30 till 60 min. Smält margarinet och blanda i grynmassan, värm till 37 grader. Smula ned jästern i degbunken och lös den i lite av grynmassan. Tillsätt sen resten av grynmassan, salt, sirap och det mesta av mjölet. Arbeta ihop och låt jäsa 30 min.

Baka ut kakor i önskad storlek (10 cm står det i receptet men jag brukar göra lite större). Lår jäsa 30 min.

Gräddas 10 min i 225 grader.

Hoppas det smakar :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
father of sons

Inlägg av father of sons »

Tack Sussi & Linda :D
Det var snabba svar.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"