1-årssprutan???

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Sagomamma
Kontakt:

1-årssprutan???

Inlägg av Sagomamma »

Tänkte på en grej inför kommande "ettårsvaccinering"... Finns det någon anledning till att man inte verkar använda sån där bedövande salva (typ Emblakräm) där barnet ska få sprutan?´

Annars verkar det ju vara en jättebra förberedande grej om man får reda på var de tänkt sticka någonstans...

Någon som vet något om ämnet? :D
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D Vi har nyss gett femmånaders-sprutan. På vårt BVC fanns det ingen anledning att stryka på någon bedövningssalva sa de förra gången ( 3 mån). Men nu strök jag på lite xylocain på samma ställe fast andra benet inför besöket.
Förra gången grät Simon men den här gången darrade han bara lite i underläppen precis när hon stack in nålen och tittade osäkert på oss. När vi såg glada ut så var det inget mer med den saken! :D
Jag tror alltså att det funkade jättebra och bör ju vara bättre förutsättningar att inte bli skrämd o.s.v.
En väninna som bor i annat län/kommun, fick rådet att smörja på innan så det verkar vara lite olika det där. :roll:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Jag tror säkert att du själv kan stryka på lite salva för att det ska gå lite smidigare... men ska jag vara helt ärlig så tror jag att det går precis lika bra utan. Attityden :wink: du vet... Men den kan ju kanske däremot vara lättare att upprätthålla om man själv vet att det inte kommer att kännas. :D
Emil har fått alla sina sprutor när han ska och jag kan inte minnas ngn gång som han har brytt sig nämnvärt (sista gången tror jag att han grinade till lite men det gick snabbt över). Han har kikat på mig eller Johan och när vi har sett lugna ut så verkar han ha nöjt sig med det.
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Tack för svaren tjejer! :D

Med en dotter som kinkade massor vid femmånaderssprutan så kanske det kunde vara värt ett försök den här gången då... Eftersom det nu tydligen ÄR okej, och det blir lättare för mamma och pappa med attityden 8) på så vis :roll: !

Frågan är ju då var de brukar sticka? :?
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Kolla med BVC, men alla sprutor jag har varit med om har de satt i låren på de små. Tror tom att de stack i vartannat lår... men lite osäker om det. :D
Linda
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Mindy

Inlägg av Mindy »

Japp, "vartannat" lår är det! :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

:shock: Men huuur kommer man ihåg vilket lår de stack i sist då? :lol: :roll:
Och var på låret var det nu osv osv :?: :lol: Får väl smörja hela ungen ifall ifall eller :wink: :lol:
Mindy

Inlägg av Mindy »

Tja... :lol: jag brukar tänka hur JAG satt och höll den lille när hon stack, men kanske är det svårt ändå :roll:
Smörj som en femkrona stort område i den "köttigaste" delen :shock: på utsidan av låret ganska högt upp. Äsch, jag lägger ner förklaringen.... 8) Smörj ett rätt stort område på utsidan av låret. Man kan ju t o m använda Xylocain vid ömma bröstvårtor/amning enl. bruksanvisningen så det kan ju inte vara farligt.

Lycka till! :D
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Ring och fråga, det känns enklast. Då får du ju veta vart de tänker sticka och behöver inte bedöva mer än nödvändigt.
Ett litet tips annars kan ju vara att bedöva med emblaplåster (eller emla minns inte). Det får sitta på tills det är dags att sticka, då ser ju sköterskan vart du har bedövat. Sätt ett på varje lår :wink: så är du helgarderad :lol:
Linda
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"