Hur mkt mat till 1-åring

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
J och Å

Hur mkt mat till 1-åring

Inlägg av J och Å »

Hej!

Karl har nu kommit till det läget att han inte vill äta sina mastodontmåltider längre. Han äter ju sina välling x 2, gröt, fil, så jag är inte direkt orolig. Men tänkte höra med er andra om ni har några tips på bra och greppvänlig mat för en liten Kung på 1 år som vill äta själv.

Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
ia

Inlägg av ia »

Hej Asa!

Det har amnet ar jag ocksa mycket intresserad av! Vara smattingar blev over en natt helt motstandare till att bli matade och helt plotsligt krympte portionerna till musstorlek fran, just det, mastodontdito.

Vi kor numera mest plockmat som ar rolig att ata sjalv. Nagra mangder blir det inte tycker jag, men nar de inte ar intresserade langre sa maste man ju anta att de ar hyfsat matta. Smorgasbitar med olika palagg (leverpastej, philadelphiaost, smor med hardost etc) gar alltid ner. Grona bonor pa burk tycker den ena ar supergott. O h t far konserverade gronsaker godkant, de har kanske den ratta konsistensen. Tofu ar perfekt, greppvanligt och milt i smaken. Keso och pasta ar ocksa ok. Kott och fisk i smabitar ar inte lika poppis, men nagon bit gar alltid ner. Valkokta linser, speciellt de roda funkar bra. Ris ar lite svart att fa upp verkar det som, funkar inte bra har.

Jag behover ocksa fler tips, sa jag foljer traden med stort intresse.

maria
Mamma till tvillingar fodda 20 april 2004. Sover som anglar O:) :wink: efter SHN-kur vid 4.5 manaders alder
Sussi

Inlägg av Sussi »

Maja har haft en period på 2-3 månader då hon ätit jättelite. 4-5 skedar, sen åkte maten ut :( Jag har gett henne mat vid varje måltid, men mest plockmat. Som ia skriver, inga mängder direkt som gått ner... Inte ens gröt har hon velat ha. Hon har nog mest levt på välling, bananer och turkisk yoghurt under den här tiden :?

Men nu har det vänt! Nu äter hon motsvarande en stor burk mat. Men hon vill gärna ha den mosad, fiskbullar i hummersås mosad med kokt potatis är favoriten just nu :) Och det fastnar bra på skeden vilket gör det lättare att äta själv :) Hon är förresten nästan 14 månader nu.

Jag vet inte om de har nån form av "period" i 1-årsåldern. Viktökningen är ju inte lika stor efter 1-årsdagen, som under det första året, det kanske har med det att göra. Ha lite tålamod (och rätt attityd :wink: ) så löser det sig säkert :!:
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack ia :D Tack Sussi :D

O ja, aptiten minskar enormt kring ettårsdagen och framöver, och det ska vi vara tacksamma för, om vi inte vill att de små barnen ska fortsätta tredubbla sin vikt varje år och väga 7 ton vid skolstarten :lol:

Man ska bara inte göra misstaget att tro att barnet inte tycker om, osv., eller att något är fel. Utan ge den gamla vanliga "basen" även om portionerna blir oändligt mycket mindre, och komplettera med intressant plockmat - här handlar det mindre om att äta sig proppmätt (eller äta alls, hm) och mer om att undersöka, utforska, smaka :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"