Långt om kiss och bajs...

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
K-ina

Långt om kiss och bajs...

Inlägg av K-ina »

Först en kort resumé... :)
När jag ramlade in på förra forumet för första gången var det ett aktivt sökande efter hjälp som ledde mig dit. Vår kille hade konstant vägrat att bajsa på toaletten och såg till att sköta sitt bajsande i sömnen i blöjan! Det var jobbigt och jag hade som Anna skrev fått "bajs på hjärnan". Annas tips till mig var att låta sonen själv få ta hand om sin bajsblöja på morgonen och tvätta sig själv. Skippa snacket om att bajs och blöjor eftersom att jag överpsykologiserade problemet och han hade fattat att detta verkligen var ett bekymmer för mor och far. Vi gick in för vår nya metod med entusiasm men tyvärr tappade vi tålamod och attityd så småningom... Han började på dagis och tiden på mornarna räckte helt enkelt inte till. Jag började att hjälpa honom med rumptvätten allt mer på mornarna igen. :roll:

Men så en dag ville pojken plötsligt bajsa på toan - JIPPIE! - och det har fungerat riktigt bra. Några nätter har han gjort i kalsonerna men det tycker jag inte är något bekymmer eftersom att det måste få ta tid att vänja om. "Problemet" nu är KISSET. Vi gjorde kanske fel :?: men vi tog av nattblöjan samma dag som han hade bajsat på toan för att markera att den inte behövdes längre - till bajset alltså... Men visst hade han behövt den ett tag till för kissandets skull. Nu skvätter han nätterna igenom! Jag försöker att begränsa drickandet på kvällarna och jag tar upp honom en extra gång innan jag somnar men då är det ofta redan för sent... Tänker inte sätta på någon blöja igen men skulle ändå vilja höra om ni har några tankar om det här.

Funderar ibland på att det kanske var bra att nattblöjan åkte sin väg - kanske han blir torr snabbare nu när han hela tiden är uppmärksam på torra resp. kissiga kalsonger och lakan. Men ibland tappar jag modet litet och tänker att han borde fått tid på sig att mogna lite mer. Det är inget stort bekymmer - jag har inte fått "kiss på hjärnan" - men nog funderar jag ibland! Vad har ni för erfarenheter av barn som kissar i sängen? Goda råd? Tankar?
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Skönt att bajseländet är över :D

Återgå inte till nattblöja. Som du heller inte har för avsikt. Ta inte heller över kissandet med väckning och trafik :!: Jag tycker du ska inskränka dig till 1. bäddning som skyddar madrassen och att han hjälper till då och då att fixa fint, 2. raspi grammofonskiva några gånger i vänlig saklig ton vid nattningen det sista han hör: "Och man kissar på toaletten/pottan (ge honom en till hands!), vet du, inte i sängen. Man kissar på pottan." Ge honom alltså möjligheterna och påminnelserna, så är resten en fråga om ditt tålamod :D Och det har du ju :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
K-ina

Inlägg av K-ina »

Tack för svar Anna!

BRA att jag inte behöver gå upp och kissa honom! Jag tycker det känns lite taskigt både mot honom och mig att vakna.

Har hopp om att det redan börjar räta till sig lite grann. Han har de senaste kvällarna vaknat vid 11-tiden och kommit ut sömndrucket. När jag då frågat om han är kissnödig så har han varit det. Tror att han inte själv fattar varför han vaknar än. Tre nätter har det varit helt torrt nu så det känns redan förhoppningsfullt!

Tålamod???? JAG???? :lol: :lol: :lol: Egentligen har jag inget tålamod alls men med barnen och åren blir jag bättre och bättre på det!
Mamma till två pojkar.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Pris och beröm :D Här firar Attityden triumfer :D

Du ser vad de små barnen lär oss. Allt det vi inte hade/visste/kunde :roll: Ditt tålamod blir som en dröm :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
K-ina

Inlägg av K-ina »

Tja, det blir väl som det blir med det där tålamodet, men jag är ju tvungen!!!

Linda Skugges krönika i Expressen idag är ett hyllningstal till Bolibompa... Jag måste nog ansluta mig i kören för tänk vad mycket klokt som sätter sig i sonens huvud! Innan han somnade i kväll föreläste han för mig om hur man på Evas Vinterplåster hade visat hur matsmältningsapparaten fungerade och hur det gick en signal upp till hjärnan som talade om för huvudet att man är bajsnödig. Detta hade, enligt honom illustrerats med en lampa som blinkade.... Nu tror han benhårt att det blinkar en lampa i hans huvud som får honom att känna när det är dags att springa på toa! Och det får han ju gärna tro!!!
Mamma till två pojkar.
Jennie

Inlägg av Jennie »

Härlig kille du har! :D
Mamma till två goa gossar födda -99 & -03.
shn-kuren införd julen 03 på yngsta med underbart resultat!!!
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"