När jag ramlade in på förra forumet för första gången var det ett aktivt sökande efter hjälp som ledde mig dit. Vår kille hade konstant vägrat att bajsa på toaletten och såg till att sköta sitt bajsande i sömnen i blöjan! Det var jobbigt och jag hade som Anna skrev fått "bajs på hjärnan". Annas tips till mig var att låta sonen själv få ta hand om sin bajsblöja på morgonen och tvätta sig själv. Skippa snacket om att bajs och blöjor eftersom att jag överpsykologiserade problemet och han hade fattat att detta verkligen var ett bekymmer för mor och far. Vi gick in för vår nya metod med entusiasm men tyvärr tappade vi tålamod och attityd så småningom... Han började på dagis och tiden på mornarna räckte helt enkelt inte till. Jag började att hjälpa honom med rumptvätten allt mer på mornarna igen.
Men så en dag ville pojken plötsligt bajsa på toan - JIPPIE! - och det har fungerat riktigt bra. Några nätter har han gjort i kalsonerna men det tycker jag inte är något bekymmer eftersom att det måste få ta tid att vänja om. "Problemet" nu är KISSET. Vi gjorde kanske fel
Funderar ibland på att det kanske var bra att nattblöjan åkte sin väg - kanske han blir torr snabbare nu när han hela tiden är uppmärksam på torra resp. kissiga kalsonger och lakan. Men ibland tappar jag modet litet och tänker att han borde fått tid på sig att mogna lite mer. Det är inget stort bekymmer - jag har inte fått "kiss på hjärnan" - men nog funderar jag ibland! Vad har ni för erfarenheter av barn som kissar i sängen? Goda råd? Tankar?