EyeQ, lite frågor

Många föräldrar har hittat lösningar som fungerar för deras barn, men som inte nödvändigtvis kommer från IAHP. Ex. homeopati, dieter, kosttillskott o.d.
Här kan man diskutera.
ms Sophie

EyeQ, lite frågor

Inlägg av ms Sophie »

Bättre sent än aldrig...
Har börjat förstå att detta med EyeQ är något att anamma. Har tidigare mest läst om ordträning, krypning etc. och tyvärr "hoppat över" informationen om EyeQ :roll: :oops:

Jag har kollat trådarna här på Frågor och svar om IAHP som rör EyeQ och förstått att det är bra och även kollat på länken till www.equazen.com. Men jag skulle vilja veta lite mer "fakta".

Att jag "ska" köpa till dottern (och kanske även till resten av familjen...) har jag förstått, men jag skulle vilja veta mer om varför, hur mycket och vilken sort.
Det finns ju eyeq, eye q baby, eye q mind osv.

Hur hittar jag i denna "djungel" som det är för mig som är novis.
Så, för att få lite mer information vänder jag mig till detta superba forum där jag vet att det finns svar att få :D
Hege

Inlägg av Hege »

Hej Ms Sophie

Jag måste erkänna att jag inte är någon expert på Eye-Q när det kommer till alla olika varianter.

Det som gör att jag tror så starkt på just Eye-Q, och inte menar att det inte spelar någon roll vilken Omega-3 man tar, är den unika prosentvisa sammensätningan av syrorna DHA och EPA. Senaste årens forskning har visat att fettsyran EPA har en viktig roll att spela. EPA kan omvandlas i kroppen till DHA och vidare till arakidonsyra, en substans från vilken viktiga prostaglandiner bildas. Men DHA, som man tidigare trodde var viktigast, kan inte omvandlas till EPA. Den här kunskapen har förändrat synen på hur det relativa intaget av EPA och DHA bör regleras.
Kursiven här är klippt från: http://www.naturmedel.org/sidor/eyeq.html

Dessutom är Eye-Q gjord av fiskolja, och inte fiskLEVERolja, som är en viss skillnad.
Jag har gett mina barn den vanliga Eye-Q'en, och har som sagt inte detaljkunnskaperna om de andra. Men man kan läsa på www.equazen.com

Kram, Hege
Mata

Inlägg av Mata »

Jag undrar hur det är med linfröolja eller hamfröolja som innehåller mycket linolensyra. Är de lika effektiva som fiskoljan? Det finns exemplevis ost som det står innehåller omega-3, och i ingredienslistan står det att det innehåller linfröolja. Inte för att jag tänkte ge den där osten som medicin, men för att visa på att linfröoljan ses som ett omega-3-tillskott.
Jag tror dock att det måste omvandlas lite i kroppen.... Ja, hur är det egentligen? Någon som vet?
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Linfröolja innehåller omega-3 men INTE EPA och DHA vilket är MYCKET MERA lättupptagligt för kroppen och till viss del redan nedbruten Omega-3. Så dörför är just fiskoljan så viktig.
Men är man allergisk så är ju linoljan bättre än ingen Omega-3 alls
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mata

Inlägg av Mata »

Jaha! Tack för informationen. :D

Mata

Inlägg av Mata »

Mata

Inlägg av Mata »

Mata

Inlägg av Mata »

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jo, jag har också läst om detta ang. alger. Men inte sett någon forskning eller fördjupat mig i ämnet. Allt jag kan säga är Prova!

Man orkar ju inte hänga med i alla svängarna, men snart är det nog så att omega-3 från just alger kommer att vara mera poppulärt och kanske lika eller bättre än fiskolja. :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Emma80

Inlägg av Emma80 »

När jag skulle handla Omega3-tillskott i hälsokosten så sa de att bebisar inte kan tillgodogöra sig det som finns i linfröolja, att man måste ge en "mer färdig" form av Omega3 som finns i fisk.

/Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Tack för alla tips.
Har läst och läst :D

Det jag nu undrar över är vilken "sort" jag ska köpa. Är inne på equazen och där finns ju olika varianter.
Exempelvis eyeq 60, 180 och 360 (vilket jag antar är samma sak, men olika antal "tabletter"?) och så finns det eye q chews (även där olika storleksmängd), eye q smooth, eye q liquid (citrus eller vanilla) och så eye q baby.

När det handlar om barn antar jag att det är bäst att köpa de där "liquid" varianterna för en kapsel är nog inte att rekommendera...

Hur länge räcker en flaska?
Är det billigast och bäst att beställa från equazen på nätet eller ska man gå till hälsokostbutik och höra sig för? Nu "vimlar" det inte direkt hälsokostbutiker här där jag bor så nätet är ju enkelt, men samtidigt mer "opersonligt" än en butik.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej ms Sophie :D

Leia har precis ätit sig igenom en burk "chews" med jordgubbsmak. Funkat utmärkt.

Jag har även provat att ge henne flytande med vaniljsmak och det tar hon det med utan problem.

Jag tror att jag skall satsa på flytande i fortsättningen. Priset är ungefär detsamma.

Har man frågor är de mycket snabba med att hjälpa till via den internetsajt som jag antar finns länkad till här, missat att kolla. Har alltid fått snabb och bra leverans. Det lönar sig att köpa mycket på en gång eftersom frakten är densamma oavsett vikt på paketet.

Lycka till :D
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

FYI

Hej Nancy, jag såg att du tänkte gå över till flytande! (kolloidala vitaminer kallas det). Det är ett mycket klokt val, för kroppen tar upp just "kolloidala" vitaminer bätte och lättare än i tablettform. :wink: :lol:
Tor 2006

Hege

Inlägg av Hege »

Hej MsSophie
Köp dem på nätet. Mycket billigare. Flytande är bra till barn, jag själv klarar inte flytande, men måste ha kapslar.
Citrussmaken (flytande) är god, "chews" har jag hört båda och.Jag brukar köpa boxar med 180 i. Och uppbevarar dem i kylskåp. Kallt och mörkt. De ska helst inte få ljus på sig.

Nu är jag trött och skriver bara fel...

Kram, Hege
Nancy

Inlägg av Nancy »

Tack TorsMamma :D

:wink: Jag slänger in lite eye-q-frågor jag med:

1. Ger för närvarande eqe-q baby (6 mån - 2 år) till Lucine och flytande "Vanilla" till Leia. Lussi grinar illa och spottar ut minst hälften. Provade igår att ge henne motsvarande mängd "vanilla" istället. Mycket bättre :!:

Skulle det kunna vara tänkbart att ge båda samma olja fast ge Lussi mindre mängd :?:

2. Vad ger man till en baby som är yngre än 6 månader :?: Jag förstår att de tänker att man ger omega 3 via bröstmjölken men jag är inte så framgångrik inom amningskarriären... :?

3. Jag har hela tiden missat det där att man skall ge större mängd några veckor tills kroppen kommit upp i en viss nivå. Är det viktigt att göra det eller kan jag fortsätta som idag :?:

Tack på förhand :D
Skriv svar

Återgå till "Frågor om alternativa vägar som inte är IAHP"