många "men" och mycket diskussioner

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
mamma63

många "men" och mycket diskussioner

Inlägg av mamma63 »

Hej kära vänner, :D

Hur hantera alla diskussioner som uppstår så fort man föreslår något eller säger "nej". (Min Simon är 3 år och 9 månader nu)

Exempel,
mamma: dags att stänga av TV:n
Simon: MEN jag vill titta mer
mamma: jag vet älskning, men det är dags att sova
Simon: MEN jag vill………gnäll och gråt :x :cry:
mamma: jag vet älskning, du kan få titta mer imorgon
Simon: MEN jag vill titta mer NU :x

Samma diskussioner uppkommer i många andra sammanhang också (som ni förstår :wink: ).
Räcker det att förklara EN gång och sen ignorera honom när han börjar gapa och skrika, eller ska man försöka ännu mer? :?: :!:
Ensamstående mamamma till Simon, född augusti 2003.
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Har en modell från september 2003 så jag förstår precis.

Så här tänker jag: Svara en gång som du beskriver (paktande etc) och beroende på så kanske nästa gång också men då "punktsättande". Efter det så gå vidare i livet och prata glatt om annat. Om inte annat så för dig själv. :wink: Inget mer ältande, ursäktande och förklarande.

:D :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D
En till tanke.
Här brukar det bli NÅGOT bättre om man förvarnar om vad som ska komma. "Strax ska vi..." och vad det nu är. Efter ytterligare någon minut upprepar jag "Nu ska vi alldeles strax, om en liten, liten stund..."
Och så slutklämmen, efter ytterligare någon minut "NU är det dags!"
Funkar inte alltid, men oftast.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Absolut Anna - den är så viktig i alla lägen. Så de vet vad som komma skall. Hör de gång en föreläsning där det jämfördes med att någon kom och avbröt vårt bak och sade "nu ska vi göra det" och vi fick då inte fortsätta. Då hade vi med protesterat.

Så förberedelser i alla lägen.

Kram :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
blomman

Inlägg av blomman »

Äggklockan - min bästa vän!
Kör på den rätt mkt numera, funkar jättebra här iaf!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: många "men" och mycket diskussioner

Inlägg av annawahlgren »

mamma63 skrev:Räcker det att förklara EN gång och sen ignorera honom när han börjar gapa och skrika, eller ska man försöka ännu mer? :?: :!:
:D Goda råd har utgått - läs och lyss och lär :wink:

Och så betänk var detta eviga MEN möjligen kommer ifrån :oops: :?: :oops: :cry:

Med små barn bör man spara på orden. Och man bör definitivt avhålla sig ifrån att fika efter deras godkännande nickningar och bekräftelser på att man är så underbar, dvs att man gör så rätt som tycker att det är dags att stänga av TV:n (ska barnet stänga av helst själv, kanske :?: och klappa händerna till beröm för mammas kloka beslut :?: :lol: ) vilket ju lilla barnet självt inte alls tycker. Det är inte alls dags att stänga av.

Om du börjar helt milt med att slopa ordet MEN ur din egen vokabulär, ska du erfara två fenomen:

1. Det är svårt. Tungan formligen korvar sig i sitt begär att ca tusen gånger om dagen säga MEN. Kan du tukta den :?: :x :lol:

2. Du börjar handla i stället för att prata, förklara evinnerligen och (än värre) ignorera. Du stänger av TV:n, om man säger :wink: "Slut! Sov så gott, lilla TV:n! Ses igen i morgon :!: "

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"