Norra småland/östergötland

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Puffis
Kontakt:

Norra småland/östergötland

Inlägg av Puffis »

Hallå? Är det nån som bor här i närheten? Jag bor i norra Kalmar län, men vi har väl egentligen närmare till Linköping/Norrköping än till själva Kalmar.

Västervik verkar vara en mörk fläck på kartan när det gäller hemmaföräldrar, profylaxkurser och allt sånt som man vill göra som nybliven/blivande förälder :roll: Jag har hittat EN tjej som är hemma med sina barn, men inte ens hon verkar göra det som ett aktivt val, utan bara för att det blev så, liksom.

Så, finns det NÅN här på forumet som bor här i närheten?
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Inte egentligen - bor ju i Skåne. Men hjärtat kommer för alltid tillhöra Småland, uppvuxen som jag är i sköna Vimmerby! Så när sommaren kommer hjälper inga sandstränder och (iskallt) hav i världen - då vill jag HEM och bada i varma sjöar (utan några pizzastora maneter) och se lite björkskogar! Så jag smyger mig på lite i den här tråden, för man vet ju aldrig om träffen inträffar just som vi råkar vara på Smålandsbesök :D.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

haha! Träff... jag skulle bli glad om det finns NÅN härinne som öht bor i närheten :roll: :lol:

Vimmerby är ju fint, men själv är jag inbiten "kustjägare", skulle aldrig kunna bo långt från vattnet. Just nu har vi flyttat lite längre in i staden (typ 2 km)och efter ett år här så känner jag mig ytterligt instängd, eftersom jag inte längre kan promenera ner till vattnet på två minuter...

Konstigt, jag äger ingen båt, är inte intresserad av båtliv, men ändå känns det nästan lite klaustofobiskt att bara tänka på att flytta inåt "mörka Småland" :shock: Vattnet ger en frihetskänsla.
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Åh men Puffis, förstår du! Vimmerby ÄR ju inte mörka Småland. Det är däremot Virserum och Växjö och så, men just där i Vimmerby finns det minst 100 härliga varma sjöar, utspillda mitt i en björkfylld hage med en eller annan ko som glor lite när man hoppar i plurret. DET älskar jag!

Men ska jag vara riktigt ärlig så älskar jag allt Västervik lite grann också :wink:. För där var jag jättemycket om somrarna med min mormor i en pytteliten båt som vi for ut med. Och det vattnas i munnen när jag tänker på nyrökt spätta eller nystekt aborre... Och manetfritt hav, förstås!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag bor i Jönköping, men är ju inte hemma på dagarna...

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Mamma Nilla

Inlägg av Mamma Nilla »

Hej Puffis..
Jag bor i Söderköping med min familj och alla våra djur. Jag tycker också om att se och känna lukten från havet. Men här har vi ju bara Göta kanal och den luktar inte så mycket hav tyvärr..men ack så trevlig ändå..
Jag är också hemma med barn och här är det en ovanlig syssla, så jag känner mig rätt så ensam..
Förresten så har jag lite anknytning till Västervik..Jag gick lantbruksskola i Gamleby för många år sedan och då på den tiden så åkte man ofta till V-vik för att köpa öl & pizza..
Mvh Mamma Nilla
Förälder till 3 älskade barn.
JosseS

Inlägg av JosseS »

Hej Puffis och andra smålänningar och östgötar! Jag är både och! Uppvuxen i Nybro och bor i Linköping med min lilla familj som består av vår dotter Emma 21 månad, maken T och jag Josefine. Vi väntar syskon i slutet av maj och det ska bli helt underbart att bli tvåbarnsmor! Vi har visserligen flera att umgås med på dagarna om jag och dottern vill då flera av våra vänner har barn tätt. Däremot är det ingen som har AW-tänk... Känns ganska ensamt och jag har slutat att föra diskussioner om sömn, social delaktighet, ensamlek och vikten av att vara hemma länge med sina barn. Tackar detta forum för den styrka och ideér som den ger mig dagligen!
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Gamleby ja... jag är uppväxt där, precis på andra sidan berget från valstadskolan. Är fortfarande och hälsar på mina föräldrar minst en gång i veckan mest för att de har en underbar trädgård och ett underbart läge längst upp i backen... 8)

Sörping är ju inte så långt bort, dit åker man ju för att stå i kö... antingen för att köpa glass eller för att komma förbi alla rödljus... Om vi skulle träffas nån gång så är ju Söderköping ganska bra tror jag. Man fastnar ju där ändå :wink: Fast, nu kom jag på en grej.... min man hade nån tjej där innan han träffade mig... hmmmmmmm..... (fast å andra sidan är det ganska länge sedan... han var väl 16 eller nåt... :wink: :lol: )

Apropå Nybro och linköping... hur är din dialekt då? Rolig blandning (jag vet, jag ska inte säga nåt... :roll: :lol: ) Linköping är ju annars ett ganska självklart mål för en Västervikare. Ikea... åsså har jag ju en kompis där.

Men Jönköping, däremot, det är väl typ... jättelångt bort... Fast vi åkte faktiskt dit, några kompisar och jag för några år sedan, bara för att bada i badhuset. Eller, ja, vi var på väg hem från Skara sommarland. Kan säga att badhuset var bättre, inte lika långa köer... :roll:
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Men Nilla, föresten, fanns inte Kostas Pizzeria på din tid? Vad den nu heter, man säger ju mest "ska vi dra till Kostas". (Montecristo eller nåt va?)

Nu för tiden finns också Ubbes, som har utskänkningstillstånd. Inte ofta man ser ett hamburgeri som även säljer ett glas rött...
Mamma Nilla

Inlägg av Mamma Nilla »

Hej Puffis..
Jodå..det låg någon hamburgarställe på torget i Gamleby..Torget man åkte runt,runt,runt på kvällarna i en raggaramazon med eldflammor..!! Din kille hade ingen sån bil va..??? Vi var mycket i Gamlebyparken också, där har jag haft mycket roligt. Du/ni får jätte gärna plinga nästa gång ni står i kö någonstans i Sörping så sätter jag på kaffe..Ha det
Mvh Mamma Nilla
Förälder till 3 älskade barn.
JosseS

Inlägg av JosseS »

Jag och maken kommer troligen alltid låta som Nybrobror då vi är uppväxta där. Med barnen blir det värre. De kommer väl att få gå till talpedagog när de börjar skolan för de inte kan säga R... Inte blir det bättre efter det för då kommer de låta som östgötar :wink:

Söderköping gillar vi! Jag tycker om att strosa i affärerna och gå längs kanalen och maken älskar glass. Emma också har det visat sig :) Själv är jag laktosintolerant så utbudet blir inte lika varierat på Smultronstället. Men det är härligt att vara där ändå :D
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Haha! Precis, raggarna på Valstad! Nej, jag har aldrig varit ihop med någon som hade raggarbil. Det enda jag kan påminna mig om var en väldigt kort period typ... 1996 som jag umgicks med några valstadelever och hade en ännu kortare fling med någon som hette Knutte. Han hade en gammal skruttig bil som min pappa inte tyckte om att jag åkte i... :lol:

Men va fasen! Det är klart att jag slår en pingla när jag åker förbi nästa gång (vi måste bara byta telefonnummer först :wink: ). Skulle vara såååå kul att träffa någon som är hemma med sina barn (och visa upp för min man som tror att jag är en fornnordisk rest :roll: ).

Om ni vill gå på visfestivalen vet ni var ni ska kvarta, dessutom. Vi bor visserligen i lägenhet, men vi har ett litet gästrum... :roll: :lol: och en balkong om det blir varmt :wink:

Ja det där med dialekter är ju bara för kul! När jag var yngre hade jag inte så mycket dialekt eftersom min mamma är norrlänning och min pappa... ja han anstränger sig :lol: . Men sedan jag började jobba i handikappomsorgen med en massa Västervikstanter så är det "kört". :lol: Man blir ju knappt förstådd annars. Fast enligt mamma har jag visserligen aldrig kunnat säga Ö på riktigt (oedit). :lol:
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Hörrödu, Josse S och Mamma Nilla... tänkte på en sak...( :shock: wow, förvirrade jag kan TÄNKA!) Det skulle vara himla kul att träffas egentligen. Särskillt nu när jag "upptäckte" att du (mamma nilla) skrev att du hade en massa djur. Själv har jag bara en hund, men är egentligen en hästtjej. Har nyligen upptäckt att Tuva också är en hästtjej. :lol: När vi går förbi hästhagarna här utanför så skriker hon "NA!" (=hästarNA) oh blir helt förtvivlad när vi bara går förbi. Brukar stanna och titta, men man kan ju inte stanna hela dagen :roll: .

Skulle vara kul att göra studiebesök hos nån och se hur ni gör med social delaktighet, som jag är superdålig på.

Men nu springer jag ju i förväg... :roll: Man kan ju börja med att träffas o ta en fika på stan :wink:
Vad säger ni?
JosseS

Inlägg av JosseS »

Ja en fika är aldrig fel! I maj kan ju en tur till Smultronstället vara ett gemensamt utflyktsmål :D

Min dotter är en fena på social delaktighet :D Tror faktiskt inte att hon tror att jag kan koka kaffe eller städa själv!
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Öppnar dom i maj? Perfekt! Då ses vi då! :wink:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"