Kvällstrassel

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
ulrikaj
Kontakt:

Kvällstrassel

Inlägg av ulrikaj »

Vi är snart inne på en veckas kurande av våran lilltjej så att hon ska få sova sextimmar.Det går hittils bra.Problemet är detta att hon strular på nattningen.Vi har ett schema som ungefär ser ut som detta då hon är lite av en klocka av sig själv.
6-8vaken
8-10sova
10-11vaken
11-13.30 sova
13.30-15.30 vaken
15.30-17.30sova
17.30-19.30 vaken
Det kan diffa på en halvtimme här och där men i slutändan så somnar hon nästan alltid 19.30-20.00(eller rättare sagt ska somna).Efter jag lagt ner henne vaknar hon till efter 10min en kvart och gråter.Jag vagnar,men så fort jag slutat så gråter hon igen.Det är problem att få i henne mat på sista passet för hon är så trött och så fort hon äter så somnar hon.Kan det var så att hon är för hungrig fortj´farande och när jag lägger ner henne och hon vaknar till vill hon ha mer mat?Eler är hon inte tillräckligt trött??
Igår natt när vi kört samma procedur och klockan var närmare halvelva så brast mitt tålamod och jag tog upp henne :oops: Ja,jag skäms men jag orkade helt enkelt inte.
Hon slukade 150ml rätt upp och ner och när jag la ner henne igen så sov hon fortfarande inte och jag tänkte att hur ska detta nu gå.Hon låg vaken ca 20 minuter och sen så hörde jag att hon sov(jag låg i sängen bredvid)
Klockan var då nästan elva och jag somnade jag med och vaknade inte förrär 05.15 :shock: av att hon ville ha mat.
Är det någon som har några tankar och ideer hur jag ska göra.Ska jag låta henne ta paus på kvällen en 20 minuter och se om hon piggnar på sig för att äta mer eller sover hon för mycket dagtid??Är allt förstört nu?
ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

HÄR är en bra tråd för dig... Och en av lärdomarna på sidan två är att det är svårt att få till så långa nätter för en sån liten pluttis.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och, du... Inget bygge havererar så fort! :D
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

hej
Tack Torpsara för svar.När jag och min sambo hade telefonkontakt i går(han bor borta under veckorna)så kom vi fram till det oxå det du länkade om att hon är nog inte tillräkligt trött för att sova hela natten.Natten är för lång 19.30-06Jag kunde hålla henne vaken till halvnio då hon somnade direkt och sov ända tills 02 och vaknade sedan 06.
Hon började kvällspasset 16.45 och sov en 20minuter mitt i.Det verkar vara det som vara pricken över iet.Ta ett långt kvällspass och få i henne rejält med mat och en liten paus mitt i.Nu blev ju natten 9,5 timmar istället.Vi försöker köra på det ikväll igen få se om det går lika bra .
Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Tror också att det är nyckeln! Lycka till!
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

En liten rappport om det är nån som är intresserad.
Vi har kunnat hålla Liw uppe nu tills halvnio i två kvällar och inatt som var vaknade hon 03.15. Jag trodde inte mina ögon när jag kollade klockan :shock: :shock: Sen sov hon vidare tills 06,30
Så det är det som gäller tydligen då försöka hålla ganska långa kvällar så hon blir trött för att sova sammanhängande och käk i massor.Har oxå märkt framförallt idag att under vakenpassen så har hon varit otroligt med och medveten om allt och det hänger nog samman oxå med att hon har fått sovit ordentligt på nätterna nu.Måtte detta bara hålla i sig [-o< [-o< [-o<
Kram ulrika
Lua

Inlägg av Lua »

Just så! Njut....

Kram Lua. :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

Vad härligt ulrika :D Funderar på hur vi ska kunna hålla vår kvällströtter vaken efter kl 20.00, skulle helst vilja lägga honom vid 21.00. Har du några bra vakentips :wink:

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"