Vanlig mjölk

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Patrik
Kontakt:

Vanlig mjölk

Inlägg av Patrik »

Hur ofta/mycket vanlig mjölk kan vara lagom för en tjej på 15 månader?

Hon har mest drykit vatten och sen har vi mjölk i matten men funderar på om hon kanske borde få det som måltidsdryck?

Hur gör ni andra?
Patrik Andersson

Pappa till Linnea född 03-10-11, Alexander som kom 19/8 2005 och så Matilda som föddes den 16/9 2007. Alla kurad sen start.

http://lottrik.blogspot.com
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D
Jag vet inte hur viktigt det är egentligen.
Mina barn har alltid fått vatten att dricka till maten, aldrig mjölk.
Dels gillar dom det inte något vidare, och dels har jag hört att det inte är helt bra att ge ren mjölk.
Dom får ju i sig mjölk och grädde m.fl. mjölkprodukter via maten, och äter dessutom yoghurt.
Så gör jag.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Jag tror egentligen inte att det är ngn fara att ge vanlig mjölk att dricka men har för mig att man ska undvika det då mjölken gör det svårare för barnakroppen att ta upp järnet i maten.

Jag ger ibland (mkt sällan) mjölk till frukost ifall de små vill ha mer att äta utöver sin välling (det händer inte så ofta...). Till maten serverar vi alltid vatten, däremot har vi mkt mjölkprodukter i maten.
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
sigrid

Inlägg av sigrid »

Hei :D
På helsestasjonen (BVC) fortalte de meg at jeg måtte passe på å ikke gi sønnen min for mye melk fordi i for store mengder ville det hemme opptaket av jern. Da han (som nå er 6 år) var rundt samme alder som din datter, ELSKET han melk :!: Jeg fikk høre at han kunne få en flaske (250ml) melk om dagen, under betraktning av at han også fikk melk via maten.
Har alltid drukket vann til maten.
Mamma til to gutter, f-98 og 01.
sigrid

Inlägg av sigrid »

...glemte å si at den totale mengden melk (drikke + melk i mat + yoghurt) helst ikke skulle overstige en halv liter om dagen, ifølge beskjeden jeg fikk.
Mamma til to gutter, f-98 og 01.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"