Arg vid vagning

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
maxikaxi

Arg vid vagning

Inlägg av maxikaxi »

Hejsan!
Våra dagslurar funkar rätt bra, men ibland vaknar hon efter 45 minuter. Oftast är skriken mest gnälliga och då är chansen rätt stor att hon klara av att somna om på egen hand. Ibland behöver hon hjälp med att komma till ro och då vagnar vi tills hon är lugn. Det händer dock VÄLDIGT sällan att hon somnar in när vagnen står stilla utan när vi slutar vagna blir hon riktigt förbannad :!: Fortsätter vi då vagna händer samma sak igen. Går vi därifrån så skriker hon riktigt rejält en stund och somnar sedan in för att sova (oftast) passet ut.

Hon är ju så liten fortfarande så jag känner mig mycket osäker om det är "OK" att göra så. Är det inte lite tidigt att backa? Det känns som att hon skriker sig till sömns. Min make å andra sidan tycker att hon blir arg för att vi slutar vagna dvs hon vill att vi ska fortsätta vagna. Vi har rejäla knyckar när vi vagnar, så det är inte gulligull-vagnande det handlar om.

Råd önskas!
Hugo 2004-08(kurad vid 4 mån)
Sofia 2006-12 (SM från start)
Petter 2009-04 (SM från start)
Erika 2011-10-03 (39+0)
Lua

Inlägg av Lua »

Hej!

Våra småskräp är födda på samma dag ser jag! 8) Vi har också vagnat ibland på em/kvällen om han vaknar "för tidigt". Ibland tas det tacksamt emot och han blir snabbt sömntung och somnar om. Detta kan upprepas några gånger. Om han skriker tolkar jag det som MERA MAT och då får han det. De är ju, som du säger, väldans små än!

Kram Lua. :heart:
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Svårt att råda tycker jag, utan att höra. Men vagna kraftfullt när ni gör det och låt henne ta en del själv också. Tycker snarare det låter som om vi vagnat för mkt än för lite, om jag säger så. Det är så lätt hänt. Lyssna, lugnar hon sig, eller skriker hon upp sig, svara övertygande vid behov, men inte för länge.
Är det "jag vågar inte sova!" eller "sluta inte vagna, jag blir jättearg!". Första frågan besvaras med kort vagning alt skak på handtaget. "jo sov lugnt nu, jag är här, du kan sova tryggt", andra med inget eller ett skak "det klarar du själv, sötnos, det vet jag, jag är här i närheten"

Naturligtvis under forutsättningen att hon är mätt i magen.

Det är jättebra om du fortsätter på samma tråd, dina funderingar kanske hänger ihop med varandra, bra med sammanhang.

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
maxikaxi

Inlägg av maxikaxi »

Hej igen!
I och med att hon blir mer irriterad efter vagningen än innan är det ju inte helt omöjligt att hon vill att vi ska fortsätta vagna. Skriken låter arga och inte förtvivlade. Är det då "OK" att avvakta dessa och se om hon lugnar sig eller ska vi vagna iallafall?

Tidigare har det varit kvällsluren som har krånglat, men nu är det förmiddagsluren som spökar. Hon är vaken 2 timmar på morgonen och somnar mätt, underhållen och trött. När hon sovit 45 minuter vaknar hon och sover sedan 5 minuter i stöten tills 2 timmar har gått. jag tycker det är så svårt att veta hur mycket jag ska ingripa och hur mycket hon klarar själv. Det är ju inte bara gnöl utan även skrik av den gnälliga sorten. Vagna eller inte vagna?

Hon har på eget initiativ infört 5.5 timmes natt. I förrgår natt vaknade hon dock efter 4 timmar. Är det dags att införa 6 timmar eller ska vi vänta tills 5.5 timmar sitter av sig själv? I natt väckte jag henne när 5.5 timme gått för att förekomma henne.
Erika 2011-10-03 (39+0)
maxikaxi

Inlägg av maxikaxi »

Fortsätter mina funderingar angående natten.

När hon vaknar efter sin kvällslur är hon väldigt svår att hålla vaken. Så snart jag lägger henne vid bröstet äter hon lite innan ögonlocket stängs och hon blir tyngre och tyngre. Jag avbryter henne och börjar underhålla istället vilket hon inte uppskattar :wink: men det bryr jag mig inte om. Saken är väl den att jag blir tveksam till att hon hinner få i sig ordentligt med mat innan vi lägger henne för natten eftersom hon somnar så snart jag ger henne mat. Är det någon som känner igen sig i detta och hur hanterar ni det i så fall?
Erika 2011-10-03 (39+0)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej maxikaxi :D

Min tös är en par veckor äldre än din, och det ÄR jättesvårt att veta om de fått tillräckligt i sig när man ammar... Jag ger lillan tillägg innan natten, först ammar jag - bad och gos - sen full flaska (200 ml) rap och liiite bus och vagnen. Då VET jag att hon fått i sig så hon står sig, och hon sover gott i åtta timmar på det! Kanske kan du pumpa ur under dagen och spara en portion i flaska, så du SER med egna ögon att hon får i sig, eller kanske ge en portion tillägg till natten :?:

Och ang. vagningen: vagna INTE om hon inte behöver det! Min tös låter och gnökar mycket, men fixar det mesta själv, förutom sista sovpasset på dagen, då är det lite mer äventyr - mycket vagning ibland, en del dagar mindre, men ofta strular det passet! Du får lyssna av, helt enkelt :wink: inte lätt, jag vet...

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
maxikaxi

Inlägg av maxikaxi »

Hejsan!
Pumpa ur - vilken bra idé :!: Att jag inte tänkt på det #-o
Har redan pumpat lite mer än 100 ml och mer blir det efter lunchmålet. Antar att man kan sikta på samma mängd som tilläggen och kanske lite till?

Just nu känns det lite trevande med att lyssna av skriken. 8-[ Märker ibland att vi bara stör när vi vagnar. Som igår morse när vaknade hon till vid 5.30 och maken började vagna och hon skrek till riktigt argt - han slutade tvärt varpå hon tystnade och somnade direkt :!: Andra gånger borde vi vagnat tidigare. :oops: Det känns ändå som vi läser henne bättre och bättre. :thumbsup:

Tack för värdefulla råd och tips :D :heart:
Erika 2011-10-03 (39+0)
maxikaxi

Inlägg av maxikaxi »

I går bestämde vi att nu är det 6 timmars natt som gäller. Vi fick i henne 40 ml urpumpade mjölk efter amningen på kvällen. Hon brukar sova 5-5-5 timmar, men i natt vaknade hon efter 4 timmar och pruttade som bara den. Vi vagnade av och till i lite mer än 1 timme sen lyckades hon somna och jag tog upp henne efter 6 timmar. När hon äter på natten äter hon glatt i 10 minuter från ena bröstet men sedan är hon i det närmaste medvetslös. Lyckas ibland få henne att äta lite från bröst 2. När jag lägger henne igen sover hon i 5 minuter men vaknar sedan och ligger och stönar i ca 30 minuter innan hon somnar igen. Mina frågor:
:?: Ska jag ta upp henne när hon vaknar till och ge henne mer mat?
:?: Hur aktiv ska jag vara för att få henne att äta mer på natten? (Ibland sover hon vidare tills vi har morgon och ibland vaknar hon tidigare.)

Tacksam för alla synpunkter!
Erika 2011-10-03 (39+0)
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Försök du få i henne så mkt som möjligt vid ett tillfälle, på natten sover man ju huvudsakligen. Hon lär sig att äta då det bjuds och då ordentligt. Mina killar fick ju alltid från ett bröst var och när amningen satt gick det fort, högst 10 min. Förutom i tillväxtfaser. Inget att oroa sig om, tror jag, med andra ord.

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
maxikaxi

Inlägg av maxikaxi »

Då får då bli matning som hon själv tycker under natten!

Behöver bara skriva av mig lite. Vi har styrt upp vardagen mer noggrannt enligt SM efter 3-veckorsgränsen och i början gick det så bra, men nu känns det som om ingenting fungerar. Hon sover 45 minuter på sina lurar sen är det full halabaloo tills 2 timmar gått. Läser andra trådar om hur bra det går och hur det sitter efter bara några dagar. Förstår inte vad vi gör för fel. Nu blev det lite gnälligt, men jag ska ta nya tag inför kvällsluren och natten.
Erika 2011-10-03 (39+0)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Inte några dagar... Veckor, men vissa dagar bra, andra hyfsade och en del helt galna... :roll: Hang in there, och ta vara på det som sitter, det andra sätter sig! Det lovar jag, och kanske fler? :D
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Maxikaxi,

Vet inte om det hjälper men för oss "satt" vagningen aldrig. Det slutade med att jag blev :evil: och buffade honom istället i insatsen till vagn. Så känn dig inte ensam :wink:
Däremot fick jag buffa ibland (läs ofta och mycket) 10-15 min (upp till 20 min fåtalet gånger) innan han verkligen fattade. Min stora lycka var när jag började bekräftelse ramsa honom (ganska tidigt) så vi kunde ramsa resten. Nu ramsar jag 99% och det är toppen. KRIS buffar och fjädrar.

Tiden blir bara bättre och bättre och DE små rara blir också bara BÄTTRE och BÄTTRE, men man fastnar så lätt i ögonblicket. (Ser liksom inte skogen för alla träden är i vägen... :roll: )
Det var då jag började skriva dagbok... :idea:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
maxikaxi

Inlägg av maxikaxi »

Tack för peppingen. :heart: Mycket välbehövt just nu när jag undrar vad vi egentligen håller på med. Eftersom hon sover mindre under lurarna nu än för ett par veckor sedan känns det som vi "förstör" henne. Skönt att veta att fler upplever det så här :oops:

Jag vet att det just nu spökar en del i hennes mage (verkar vara vanligt vid 6-8 veckor), men hon måste ju sova ändå.

Förde dagbok 1:a veckan men slutade när vi såg att det blev bättre (mer sömn) för var dag. Kanske ska ta upp skrivandet igen!

Ser verkligen fram emot att kunna börja med ramsa.

Tack igen för peppingen. Ska hitta attityden igen!
Erika 2011-10-03 (39+0)
maxikaxi

Inlägg av maxikaxi »

Förresten TorsMamma: När började ni med bekräftelseramsa? Vår lilltös är ju knappa 6 veckor, så det känns ju lite tidigt än.

Kanske ska överväga buffning igen. Sonen använde vi bara buffning och han har sovit som en stock i över två år (även nu i allt halabalo). Så jag vet ju hur toppen det blir när poletten väl trillar ner. (om den nu gör det...)
Erika 2011-10-03 (39+0)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

maxikaxi skrev:Jag vet att det just nu spökar en del i hennes mage (verkar vara vanligt vid 6-8 veckor), men hon måste ju sova ändå.
Säker på att det är magen? Det är ett enormt utvecklingssteg i just den åldern, som kan störa både sömn och mat. Massa saker som händer och då är det EXTRA viktigt att få hjälp med förutsägbarheten i livet.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"