Kurkurage med Nisse!
-
petrametra
- Inlägg: 11
- Blev medlem: sön 23 jan 2005, 19:56
Kurkurage med Nisse!
Hej alla sköna kurare! Tack för många stunder av trevlig läsning och råd och tips! Jag har inte skrivit något tidigare, de frågor vi haft har ställts i andra trådar, men jag vill ändå säga "hej" till er.
Vi började kura på riktigt igår kväll, efter att ha läst "lathund", "verktygslåda" och peppat upp oss som farao, Nissefar och Nissemor. Vi har cruisat på forumet och byggt upp älsklingsälsklingens kur under januari. Barnaboken läste vi före Nisse kom och den har vi sneglat på lite då och då och plockat godbitar som passat Nisse och oss. Det var härligt befriande att läsa att barn inte kan äta för mycket!
KUR! Läggning och natten har fungerat "bra". Jag har sovit på vår sköna soffa för att rycka in på stört, och mannen har trynat i sovrummet. Nissen vaknade fyra gånger inatt och behövde ett tryck och några buff. Tiderna idag har fungerat ok, men lurarna sitter inte ännu, det ska vi nog inte vänta oss heller. Men imorgon blir det vagn-lurar rakt över!
På återhörande! Kram Petra
Vi började kura på riktigt igår kväll, efter att ha läst "lathund", "verktygslåda" och peppat upp oss som farao, Nissefar och Nissemor. Vi har cruisat på forumet och byggt upp älsklingsälsklingens kur under januari. Barnaboken läste vi före Nisse kom och den har vi sneglat på lite då och då och plockat godbitar som passat Nisse och oss. Det var härligt befriande att läsa att barn inte kan äta för mycket!
KUR! Läggning och natten har fungerat "bra". Jag har sovit på vår sköna soffa för att rycka in på stört, och mannen har trynat i sovrummet. Nissen vaknade fyra gånger inatt och behövde ett tryck och några buff. Tiderna idag har fungerat ok, men lurarna sitter inte ännu, det ska vi nog inte vänta oss heller. Men imorgon blir det vagn-lurar rakt över!
På återhörande! Kram Petra
-
petrametra
- Inlägg: 11
- Blev medlem: sön 23 jan 2005, 19:56
Natten har gått sååå bra
*pepparpeppartaiträ*
20.00 Skratt & Godnatt
In& Ut med LITE buff och MYCKET ramsa.Inget skrik eller krångel mellan, men han satte/ställde sig upp och sedan kom han inte ner själv.
20.30 Lade tillrätta sista gången och 20.35 svarar han inte på bekräftelseramsan
01.00, 01.50, 06.50 Gnök som jag ramsade, fast det hade han nog inte behövt, så det gör jag inte om, jag var bara lite spänd och ville verkligen inte att han skulle skrika igång sig. Ska lita mer på honom inatt
Vi väckte honom med sång och dans och lyckaaaaaaa klockan 08:00 \:D/
Nu ligger han och ska lura, men dagsJohnBlund har inte kommit riktigt än. Tack för välkomnandet, MammaMy!!!
20.00 Skratt & Godnatt
In& Ut med LITE buff och MYCKET ramsa.Inget skrik eller krångel mellan, men han satte/ställde sig upp och sedan kom han inte ner själv.
20.30 Lade tillrätta sista gången och 20.35 svarar han inte på bekräftelseramsan
01.00, 01.50, 06.50 Gnök som jag ramsade, fast det hade han nog inte behövt, så det gör jag inte om, jag var bara lite spänd och ville verkligen inte att han skulle skrika igång sig. Ska lita mer på honom inatt
Vi väckte honom med sång och dans och lyckaaaaaaa klockan 08:00 \:D/
Nu ligger han och ska lura, men dagsJohnBlund har inte kommit riktigt än. Tack för välkomnandet, MammaMy!!!
-
petrametra
- Inlägg: 11
- Blev medlem: sön 23 jan 2005, 19:56
-
petrametra
- Inlägg: 11
- Blev medlem: sön 23 jan 2005, 19:56
Jag TROR verkligen på SHN-konceptet! Jag är så glad att vi har bytt strategi, även om det inte är bra att hatta fram och tillbaka.
Vi började med bvc-s blåa häfte, skrivet av en man som heter Ecker-nånting. Alltså "skrik tills du somnar av utmattning-metoden", så lade vi till egna grepp, drog ifrån de som inte funkade och vips så visade det sig att vi egentligen höll på med SHN
Nissen ville verkligen att man TOG i honom, att bara titta in och säga "vi är här" fick honom att bli galen! OM han skrek sig blå så var det bara att stryka honom över ryggen så lugnade han sig och somnade.
Femminutandet funkar säkert på vissa barn, men Nisse var van att sova i vår stora varma säng och få snutta så fort han var orolig. Det blev en väldig omställning att sova i egen säng. Så som vi gjort med Nissen gör vi nog inte med hans småsyskon, det är bättre att de har en egen sängvärld från början.
Tack Anna Wahlgren för att du tror på barnen, föräldrarna och dig själv!
Vi började med bvc-s blåa häfte, skrivet av en man som heter Ecker-nånting. Alltså "skrik tills du somnar av utmattning-metoden", så lade vi till egna grepp, drog ifrån de som inte funkade och vips så visade det sig att vi egentligen höll på med SHN
Femminutandet funkar säkert på vissa barn, men Nisse var van att sova i vår stora varma säng och få snutta så fort han var orolig. Det blev en väldig omställning att sova i egen säng. Så som vi gjort med Nissen gör vi nog inte med hans småsyskon, det är bättre att de har en egen sängvärld från början.
Tack Anna Wahlgren för att du tror på barnen, föräldrarna och dig själv!
-
mamma-anna
- Inlägg: 30
- Blev medlem: ons 08 dec 2004, 14:14
- Ort: Sigtuna
Hej petrametra
Hej hej,
vad kul att se att allt fungerar för er! Det är extra härligt att veta att ni verkligen tror på metoden.
Håll ihop du och nissepappan så ska ni se att ni kommer att lyckas med detta fantastiska uppdrag - för Nisses bästa.
Kram från Mamma-Anna (Stora Hunden)
vad kul att se att allt fungerar för er! Det är extra härligt att veta att ni verkligen tror på metoden.
Håll ihop du och nissepappan så ska ni se att ni kommer att lyckas med detta fantastiska uppdrag - för Nisses bästa.
Kram från Mamma-Anna (Stora Hunden)
Mamma-Anna till lilla Liv f?dd 17 september 2002 och till Gustav f?dd 18 juni 2006
-
petrametra
- Inlägg: 11
- Blev medlem: sön 23 jan 2005, 19:56
Nämen, mamma Anna! Hej!
Idag tog det två tillrättalägganden och ca åtta minuters ramsning. Under de åtta minutrarna hann jag diska undan, torka bordet, plocka in disken...allt medan jag ramsade på. Grannarna tror nog att jag är helbäng
Jag ska erkänna att jag inte anpassade ramsvolymen/känslan sååå bra efter hans svar, för jag stod där och lallade på och rätt var det var sov han...
Vi har verkligen använt oss av marginalkvartar idag, det blev nästan ett annat schema av det, men det känns rätt.
En liten fanfar för att det känns så bra!
{|=
Idag tog det två tillrättalägganden och ca åtta minuters ramsning. Under de åtta minutrarna hann jag diska undan, torka bordet, plocka in disken...allt medan jag ramsade på. Grannarna tror nog att jag är helbäng
Vi har verkligen använt oss av marginalkvartar idag, det blev nästan ett annat schema av det, men det känns rätt.
En liten fanfar för att det känns så bra!
-
mamma-anna
- Inlägg: 30
- Blev medlem: ons 08 dec 2004, 14:14
- Ort: Sigtuna
-
petrametra
- Inlägg: 11
- Blev medlem: sön 23 jan 2005, 19:56
-
petrametra
- Inlägg: 11
- Blev medlem: sön 23 jan 2005, 19:56
Vi är inne på dag fyra och trivs med vårt schema, det känns toppen, med tre nätter av sömn för oss alla tre.
Läste Annas "läs det här först-inlägg" idag och kände att vi kanske varit lite för hurtiga, men det är verkligen hela familjen som vinner på det här
Så vi har inget att klaga på, men tar några steg tillbaks nu eftersom forumet är till för de som behöver hjälp och stöd. Lycka till allihop!
Läste Annas "läs det här först-inlägg" idag och kände att vi kanske varit lite för hurtiga, men det är verkligen hela familjen som vinner på det här
-
Gäst
-
mammajenny
- Inlägg: 111
- Blev medlem: fre 14 jan 2005, 23:15
- Ort: Stockholm
Hej petrametra,
jag håller verkligen med Mammut Maria, det är jättebra att du skriver och berättar att det går bra för er! Det behövs för att inspirera oss andra här på forumet. Annars är det lätt att få bilden av att SHN-kuren är och måste vara tuff, jag var själv jättenervös inför kurstarten ikväll trots att jag är VÄL påläst och förberedd. Dolde GIVETVIS detta för sonen som jag nattade med Attityd av Självklarhet, och sen tog det 40 min, med ett tillrättaläggande, ramsa ca var 3:e minut och slutligen avtagande allt tröttare protester och tystnad på första bekräftelseramsan!! Kanske hade han somnat..?
Hur som helst, so far so good och nu ska jag hålla mig vaken inatt för att störta till dörren vid behov. Sänder PEPP
till mina vakande medföräldrar, det här klarar vi!!
jag håller verkligen med Mammut Maria, det är jättebra att du skriver och berättar att det går bra för er! Det behövs för att inspirera oss andra här på forumet. Annars är det lätt att få bilden av att SHN-kuren är och måste vara tuff, jag var själv jättenervös inför kurstarten ikväll trots att jag är VÄL påläst och förberedd. Dolde GIVETVIS detta för sonen som jag nattade med Attityd av Självklarhet, och sen tog det 40 min, med ett tillrättaläggande, ramsa ca var 3:e minut och slutligen avtagande allt tröttare protester och tystnad på första bekräftelseramsan!! Kanske hade han somnat..?
Hur som helst, so far so good och nu ska jag hålla mig vaken inatt för att störta till dörren vid behov. Sänder PEPP
Mamma till en pojke född feb. -04
SHN-kurad jan. -05, BB-barn sen dess
Nu också mamma till en flicka född feb. -08
BB-barn från start!
SHN-kurad jan. -05, BB-barn sen dess
Nu också mamma till en flicka född feb. -08
BB-barn från start!
-
petrametra
- Inlägg: 11
- Blev medlem: sön 23 jan 2005, 19:56
Ja alltså vi ligger ju kvar här och bevakar er
men känner att det flyter på BRA och har inga direkta tips som inte redan finns i verktygslåda och barnabok.
Vi har funderingar över sena eftermiddagsluren, den passar liksom inte in i dygnsrytmen i övrigt, så jag tror att vi ska skippa den faktiskt. Nissen blir 9 månader nu snart och jag tror att två lurar per dag räcker gott. Nu blir det iallafall en timeout från lek och stoj och han ligger och knorrar och babblar för sig själv, han verkar trivas även om han inte störtsover som han gör på förmiddag och tidig eftermiddag.
Vi är JÄTTENÖJDA med kurandet och skäms lite för att vi hyste tvivel innan vi satt oss in i den, man lyssnar alldeles för mycket på andra...speciellt på dem med dåliga erfarenheter som missionerar och VARNAR alla oss andra stackare som inte kan tänka själva
Kram på er, vi stannar och lur-lurpassar på er.
Vi har funderingar över sena eftermiddagsluren, den passar liksom inte in i dygnsrytmen i övrigt, så jag tror att vi ska skippa den faktiskt. Nissen blir 9 månader nu snart och jag tror att två lurar per dag räcker gott. Nu blir det iallafall en timeout från lek och stoj och han ligger och knorrar och babblar för sig själv, han verkar trivas även om han inte störtsover som han gör på förmiddag och tidig eftermiddag.
Vi är JÄTTENÖJDA med kurandet och skäms lite för att vi hyste tvivel innan vi satt oss in i den, man lyssnar alldeles för mycket på andra...speciellt på dem med dåliga erfarenheter som missionerar och VARNAR alla oss andra stackare som inte kan tänka själva
Kram på er, vi stannar och lur-lurpassar på er.