Oj! Inte mer?

Snacka om felräkning...

vilken mini-plutt han är ännu!

Men om en månad ska du se att mycket faller på plats, så håll ut ännu ett tag och ge inte upp!
Mattiderna tycker jag ser utmärkta ut men du kan också erbjuda en "nattslurk" precis innan läggning för att täppa igen ev. hunger-hål. Enligt schemat har han dock 2 h för mycket sömn per dygn, det ser ok ut för en suupertröttis (min son hade kunnat ha det där schemat t.ex.) men om han vrider sig mycket även i dag-lurarna och inte verkar kunna sova eller verkar klarvaken så tror jag det kan vara läge att testa lite mindre sömn. Dock fortfarande med en stor varning för övertröttheten, vilken jag har pratat om förut. Första passet är känsligast, verkar det som, så fortsätt lägga när liten är trött då. Men det är också tid att införa lite mer social delaktighet på programmet med intressanta uppgifter som att titta på när mamma jobbar med något spännande (disk, tvätt, vad vet jag?

). Hur har ni det med sådant? Detta läggs till i slutet av passet och kan ge lite extra vakentid. Uttråkade bebisar kan likna trötta bebisar ibland...och 2 månaders bebisar brukar gilla att vara med där det händer, sas

.
Mycket tid på mage med något intressant att titta på rekommenderas varmt! Man ska ju vara aktiv när man är vaken, inte vrida runt när man ska sova!!
Schemat/infon som finns i översikten ser ju ut så här:
2 månader:
(16 tim sömn / 8 tim vaken)
Schema spikas!
Shemat ska följas exakt! +/- 15 minuter marginalkvart.
Schemat ska innehålla:
- 16 tim sömn totalt
- 4 st vakenpass
- SM punkt 1-5 inom 1 tim (dvs äta inom 1 tim)
- 3 st sovpass på dagen (5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim, 3 tim eller 4 tim...)
- Mat med 3,5-4 timmars mellanrum, förutom kvällsslurken som kan komma tätare
Exempel på schema vid 2 mån:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30)
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål
Om du känner att du vill testa att dra ner lite på sömnen (dagtid) så kan du gott behålla 12h natten för att ändå ligga lite i överkant med sömn om du tror han behöver det. Att natta tidigare påverkar inte schemat lika mycket som för mycket sömn dagtid. Kanske mjukstarta med att minska sista luren med 30 min.
Hoppas att jag inte är helt fel ute...men det märker du nog i så fall

! Och som sagt, det ÄR svajigt...
Sedan är det klart att om han sover extremt lite i praktiken kan det lika gärna vara övertrötthet...svårt att säga...

Vad tänker du om mina funderingar?
Kram!
/Ylva