Vi har startat Barnaboksdagis i miniformat....

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
Skriv svar
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Jag blir så glad av att många andra av er gillar tråden, att ni vill veta vad vi gör, hur vi gör det och hur vi har det. :) Det känns alltid fint att få dela med sig men ännu finare när det uppskattas av andra :heart:

Förra veckan var Tösen som vanligt ledig på torsdagen men även på fredagen så Emil och jag hade två helt egna dagar vilket är hur mysigt som helst. På torsdagen stoppade jag honom i vagnen och så tog vi med oss Danka, vår yngsta och stolligaste hund, och gick iväg till bokskogen bakom Ensamma Gubbens hus. Härligt väder, kallt men solen sken som aldrig förr. Väl framme i bokskogen fick Emil gå för egen maskin och det var ju skoj en stund. En liten stund :!: Sen ville han åka vagn :!: Han grät krokodiltårar :cry: och ville verkligen inte gå en meter till. Lät honom komma upp i vagnen och då ville han ligga ner :!: :?: Jag fattade verkligen ingenting men behöll min vanliga 8) inställning, öh, och lät honom ligga där och så fick det bli en vagnpromenad istället.

Väl hemma knoppade han in bums och sov som en mätt liten gris i 2 timmar. På eftermiddagen var vanliga gamla Emil tillbaka, go och glad med full fart i benen hela tiden. :)

På fredagen for vi till jobbet och hälsade på. Skulle köpa hundmat men jag höll på att glömma det för vi hade så trevligt. Emil passade på att organisera om lite på Labb, han la lite engångshandskar bland operationsinstrumenten och chipmärkningsbrickor bland provrören. Tänk vad han kan och så bra det blev sen då :!: :roll: Roligt hade han i alla fall och det är ju huvudsaken. Sen vandrade han vidare till Receptionen och testade telefonerna, datorerna, kollade om månadens babs-kvitton verkligen var sorterade på rätt sätt och svar nej, det var de inte så han fick göra om det. 8) Själv var jag lugn hela tiden, bara log och njöt av hans initiativförmåga.
När vi kom hem lagade Emil lunch alldeles själv, i princip i alla fall. Han stod stolt på sin stol vid diskbänken och skar blodpuddig i fina skivor. Vi höll i vassa kniven bägge två och han var väldigt koncentrerad. Sen slängde han skivorna i stekpannan och fattade tag i stekspaden, med min hand om hans, och sen vände vi skivorna när de var färdigstekta på första sidan. Emil stod och stirrade ner i pannan och var helt uppe i sin matlagning. Månne vi ha ett riktigt litet kockämne :?: :) När blodpuddingen var stekt la han den i sin tallrick och bar rakryggat ut tallriken till bordet. Jag assisterade lite så hundarna inte skulle sno käket. Medans blodpuddingen stekta han Emil med att skära gurka, tomat, riva sallad och fixa en salladsdressing. Lunchen åt Emil sedan med mycket god aptit :!: Snart kan jag nog överlåta all matlagning åt honom eller vad tror ni :?: :wink:

Idag är det då måndag igen och Tösen kom halv åtta. Glad som en lärka stiger hon in i vårt lilla hus och ger först mig en kram för att sedan gå till Emil och ge honom en också. Vi tror att hon tycker om oss och vi vet att vi tycker om henne. :heart:

Måndagar är lite känsliga för Tösen, tålamodet är kort, hon snubblar på sig själv och blir ledsen, tappar grejer och blir ledsen, vill ha det Emil har och blir ledsen när hon inte får det. Blir Tösen ledsen så blir Emil det också :cry: .Så förmiddagen var lite turbulent men det löste vi med utevistelse och sen fick de hjälpa till att laga lunch och duka fram. När maten med viss möda slunkit ner i magarna blev det en tur i vagnen för att rasta hundarna. Bägge små var så trötta, så trötta och satt och gäspade mest hela tiden. Enligt Tösens mamma sover hon inte så bra på nätterna, är ibland vaken ett par gånger och måste leka :!: :shock: På dagarna sover hon bara en ytte-pytteliten stund. Inte undra på att hon är trött.
När vi kom hem igen var det avklädning av ytterkläder och innekläder, blöjbyte, skratt och sen bums i säng. Tösen gick in till sin spjälsäng och klättrade och upp och ville sova :!: Jag lyfte i henne, bäddade om och ramsade ut, la Emil, bäddade om och ramsade ut och sen var det tyst. De små somnade innan jag avslutat sista ramseversen.

Jaha, sen fick jag diska och så satt kollade jag in Forumet, klappade hundarna, gullade med katten och jösses vad tiden gick långsamt :!: De små sov och sov och sov :sleep: . Efter två timmar väckte jag dem och sen gosade vi en stund i stora sängen. Härligt för de är så goa och glada när de väcks. Härligt med sällskap igen :) .

Mellisgröten slank ner så snabbt så att jag knappt hann med. De äter själva och så stoppar jag in en sked emellanåt. Visst blir det lite grötigt runt omkring men vi har ju våra tre underbara dammsugar-hundar som äter upp minsta lilla smula matnyttigt. :)

På kvällen lagade Emil middag igen, la potatis i kastrullen, hällde på vatten, satte på plattan och timern. Skar sallad och skvätte på dressing. Stekte lite fisk och värmde sås. Han är för go den lille killen, jag är verkligen bara ett litet stöd i köket nuförtiden och det passar mig alldeles utmärkt.

En härlig dag, trots lite måndagsgnäll, lägger vi till raden av härliga dagar som vi förvarar i våra hjärtan.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:heart: :lol: :heart:

/Fjällmor
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Du är så rar du Fjällmor, när vi ses på Gastsjö Campen ska du få en stor kram av mig :heart: .

Nu har jag precis blivit uppringd av min systers näst äldsta dotter som undrade om hon och hennes kompis kunde få prao hos mig en vecka :!: :shock: Jaha, vad säger man då :?: Ja visst så klart :) .

De är faddrar till Emil och världens bästa barnvakter som redan är proffs när det gäller barn men nu ska de bli barnaboksproffs på riktigt.

Hårda bandage blir det. Jag har nämligen krävt att de ska läsa Barnaboken och det kommer bli "läxförhör", läsa SHN-boken ínklusivet ett "läxförhör" och sen praktisera allt de lärt sig på våra små som tillbringar dagarna i huset. :) Hård :?: Jag :?: Inte då :wink:

Nu hoppas jag att allt går i lås så skolan godkänner ett litet Barnaboksdagis som praktikplats. :)

Häftigt va :?:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Helt megafantastiskt jättehäftigt kanonunderbart :lol: :lol: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Visst är det :!: :?:

Och om skolan bråkar kommer de få med mig och göra och det blir inte roligt, för dem alltså.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:lol: :lol: :lol:

U go girl :!:

/Fjällmor
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

SusanD skrev: Nu hoppas jag att allt går i lås så skolan godkänner ett litet Barnaboksdagis som praktikplats.
Håller tummarna, såklart :!: Va spännande, både för dig, tjejerna och kidsen :!: Lycka till :thumbsup:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Mamma S
Inlägg: 673
Blev medlem: tor 11 aug 2005, 10:34

Inlägg av Mamma S »

SusanD! Nu flyttar jag nog snart till Ängelholm så att min gosse kan gå på världens bästa dagis! :D Jag ÄÄLSKAR att läsa dina dagboksanteckningar, hur kul som helst, inspirerande och lärorikt.
3 fina...2005, 2007, 2010
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Fasen vad kul!
Praktik på ett barnaboksdagis, måste vara först i Sverige/Världen med det :lol:
Det är så uppiggande och härligt att läsa om era dagar tillsammans.
En vitamininjektion för kropp och själ! :heart:
Tack för det.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Hej SusanD,

Du bara måste ju vara en av de största inspirations källorna som finns inom BB världen :!: :heart:
Jag läser denna tråden så fort det är något nytt i den och blir sååååå varm i hjärtat och klart inspirerad för hur framtiden kan blir. Detta kommer att användas i omgivningen här ute skall du veta :!:

Ps. just nu ligger Tor i vår skinnsoffa brevid och gör nya uptäckter med pruttljud som låter helt annorlunda om man gör den ner mot skinnet och inte bara använder det när man äter för att se hur långt man kan spreja maten :lol: Ds.

Ser fram emot nästa avsnitt i följetången :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Mamma S - Pappan säger att vi skulle ju kunna flytta till Asien :!: :) Tja, varför inte :?:

TorsMamma - tack snälla för dina fina ord :heart: . Jag hoppas att jag kan inspirera andra, jobbar så hårt jag bara kan på den punkten. :)
Emil låter hälsa att om man sätter munnen mot Mammans arm eller ben blir det också härliga pruttljud. Prova också Mammas kind :!:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

ms Sophie - min vän, så härligt att vi kan vitaminberika ditt liv så här på distans :) . Jag hoppas att det löser det för er med barnpassningen. Om inte får ni nog ta och flytta hit så kan vi ju hjälpas åt. Fast vi är tydligen på väg att flytta till Asien :shock: .

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Mamma S
Inlägg: 673
Blev medlem: tor 11 aug 2005, 10:34

Inlägg av Mamma S »

Ja!! kom hit!!! Snacka om att det finns MASSOR med barn som hade behövt en vitamininjektion av BB dagis här. Du hade blivit mångmiljonär med tanke på de HUTLÖSA priser man tydligen kan ta för dagisplatser i det här landet. Dessutom verkar staden vara befolkad av en massa snorrika utländska oljemiljadärer :? (hrm, kan ju säga att vi inte tillhör den kategorin :cry: ) och de kan gott bidra med ett och annat tycker jag. De kan åtminstonde sätta sina barn på BB dagis så de får en ordentlig uppfostran :shock: hjälp, sa jag precis det??? Usch, hoppas ingen av dem läser det här.... :shock: kanske flyttar jag tillbaka till Sverige snabbare än jag tror nu?? :P
3 fina...2005, 2007, 2010
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Asien verkar ju inte helt fel men jag har för mig att du hade både översvämning och allmänt taskigt väder och ingen datorförbindelse med omvärlden 8) :) :?:

Tisdagar är en favoritdag. Efter måndagens gnälldag, är tisdagen en lisa för både själ och hjärta. Tösen kommer in på morgonen och kramar mig och Emil sen äter vi lite frukost tillsammans och konverserar både glatt och högljutt allihopa. :) Vad vi pratar om vet jag inte alltid men kul är det.

Idag har vårt vanliga väder, sol och 30 grader varmt :wink: , inte synts till. Istället har här snöat, regnat och sen haglade det en skvätt så vi höll oss inomhus och barnen lekte så rart. Inte en endaste liten konflikt innan lunch som är kl. 11.00 :!: De kröp i tunneln, jobbade på kontoret med tangentbordet, la ringar på en pinne m.m. Inga sysslor denna förmiddag stod på programmet så det var liksom fritt fram för egen lek. De hann även med att klättra upp och ner i soffan hundratusen gånger var :) . Det enda jag gör då är att be dem sitta fint i soffan, vilket de gör en microsekund, sen ber jag dem gå ner försiktigt och då vänder de sig på mage och hasar ner. Denna sysselsättning är mycket populär och de kan hålla på hur länge som helst. Om jag inte säger mina meningar hojtar de och pekar på mig :!: :wink: På nåt sätt har det blivit en säkerhetslek/övning att ta sig ner från soffan utan att bryta armar och ben.

Vi tränar också hårt på vår sång "Tummen har ett eget hus" när tummvantarna sätts på :) . För att de små ska begripa vem tummen är och var han/hon sitter så har det blivit mycket fingerramsor där alla fingrar benämns med sina namn. Barnen pekar och jag säger namnet, sen säger jag namnet och de pekar på sina fingrar. :wink: Också en sysselsättning de kan hålla på med en god stund. När sen tummvantarna ska på så sjunger vi om Tummen som har ett eget hus och då brukar tummen faktiskt krypa in själv, och ibland med lite vägledning från mig, i sitt egna lilla tumhus :!:

När lunchen var avklarad fick barnen klä sig och de är riktigt duktiga och tycker att det är roligt. Visst blir det lite tokigt ibland men jag undviker att rätta till så mycket, gör det bara om det blir praktiskt omöjligt så att säga. Om Kragen hamnar avigt spelar det ju ingen roll och om mössan sitter på trekvart men täcker öronen är det också ok för min del. två olika vantar hamnar också inom ok-området. Det blev en tur i vagnen när vi rastade hundarna, lite frisk luft och regn gjorde mig pigg men ungarna höll på att somna så då fick vi sjunga om brandmannaspindeln Imse Vimse :wink: . Tösen och Emil är väldigt engagerade i den sången och fäktar vilt med sina armar när regnet öser ner, när Imse Vimse spolar bort det, solen går upp och torkar bort regnet. Totalt jättesöta är de när spindeln klättrar upp för tråden för då håller de sina pekfingrar mot varandra och liksom klättrar. :heart:

Väl hemma fick barnen klä av sig själv, jag bistår med lite dragkedjor, lossar lite vantar, drar i en overallärm eller tröjärm, knyter upp mössorna och lossar skor. Min största insats är att monotont säga Ta av mössan, Ta av mössan, Ta av mössan tills poletten trillar ner och de små faktiskt tar av sina mössor, sen mässar jag lika monotont Lägg mössan i lådan tills den hamnar där. Minen de små har i ansiktet lyser STOLTHET när de får av sig plagg efter plagg och de lägger dem i lådan. :D Visst tar det tid men jag har ingen brådska, är dessutom ganska lat så det passar mig utmärkt att bara vara assistent i avklädningscirkusen. :wink:

Nu sover de små sedan 12.30 och läggningen tog 2 min och de sov nog efter 5 min :!: Sen diskade jag lunchdisken, som är min syssla, och sen är tiden lång, jättelång tills jag får väcka de små igen. De fattas mig :!: :? Tänk att två timmar är så lång tid. Tycker att de snart borde klara sig men en 30 min lur, för min skull :!: Äsch, jag skojade bara men det är lite ensamt när de sover.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Lua

Inlägg av Lua »

Jag skulle allvarligt talat kunna tänka mig att flytta för att få ha mina barn på ditt "dagis"! :wink: Så alldeles fantastiskt du skriver och vilken tillvaro för de små! Du har inspirerat mig att tänka om. Det gror flera små ideér i mitt lilla huvud. Kanske som du ta emot ett barn hemma? Kanske våga börja skriva lite?

Tack :!: :heart:
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"