Förra veckan var Tösen som vanligt ledig på torsdagen men även på fredagen så Emil och jag hade två helt egna dagar vilket är hur mysigt som helst. På torsdagen stoppade jag honom i vagnen och så tog vi med oss Danka, vår yngsta och stolligaste hund, och gick iväg till bokskogen bakom Ensamma Gubbens hus. Härligt väder, kallt men solen sken som aldrig förr. Väl framme i bokskogen fick Emil gå för egen maskin och det var ju skoj en stund. En liten stund
Väl hemma knoppade han in bums och sov som en mätt liten gris i 2 timmar. På eftermiddagen var vanliga gamla Emil tillbaka, go och glad med full fart i benen hela tiden.
På fredagen for vi till jobbet och hälsade på. Skulle köpa hundmat men jag höll på att glömma det för vi hade så trevligt. Emil passade på att organisera om lite på Labb, han la lite engångshandskar bland operationsinstrumenten och chipmärkningsbrickor bland provrören. Tänk vad han kan och så bra det blev sen då
När vi kom hem lagade Emil lunch alldeles själv, i princip i alla fall. Han stod stolt på sin stol vid diskbänken och skar blodpuddig i fina skivor. Vi höll i vassa kniven bägge två och han var väldigt koncentrerad. Sen slängde han skivorna i stekpannan och fattade tag i stekspaden, med min hand om hans, och sen vände vi skivorna när de var färdigstekta på första sidan. Emil stod och stirrade ner i pannan och var helt uppe i sin matlagning. Månne vi ha ett riktigt litet kockämne
Idag är det då måndag igen och Tösen kom halv åtta. Glad som en lärka stiger hon in i vårt lilla hus och ger först mig en kram för att sedan gå till Emil och ge honom en också. Vi tror att hon tycker om oss och vi vet att vi tycker om henne.
Måndagar är lite känsliga för Tösen, tålamodet är kort, hon snubblar på sig själv och blir ledsen, tappar grejer och blir ledsen, vill ha det Emil har och blir ledsen när hon inte får det. Blir Tösen ledsen så blir Emil det också
När vi kom hem igen var det avklädning av ytterkläder och innekläder, blöjbyte, skratt och sen bums i säng. Tösen gick in till sin spjälsäng och klättrade och upp och ville sova
Jaha, sen fick jag diska och så satt kollade jag in Forumet, klappade hundarna, gullade med katten och jösses vad tiden gick långsamt
Mellisgröten slank ner så snabbt så att jag knappt hann med. De äter själva och så stoppar jag in en sked emellanåt. Visst blir det lite grötigt runt omkring men vi har ju våra tre underbara dammsugar-hundar som äter upp minsta lilla smula matnyttigt.
På kvällen lagade Emil middag igen, la potatis i kastrullen, hällde på vatten, satte på plattan och timern. Skar sallad och skvätte på dressing. Stekte lite fisk och värmde sås. Han är för go den lille killen, jag är verkligen bara ett litet stöd i köket nuförtiden och det passar mig alldeles utmärkt.
En härlig dag, trots lite måndagsgnäll, lägger vi till raden av härliga dagar som vi förvarar i våra hjärtan.
Kram Susan