Ronja, vår rövardotter! :D

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

En liten fundering till. :wink: :P
TorsMamma blandar ersättningspulver med urpumpad bröstmjölk i sin sk. "Nattmacka"
Kan man blanda grötpulvet med bröstmjölk istället för vatten?

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

:thumbsup:

Det har jag gjort! Kanongott tyckte matglad kille! :wink:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Kanon! :thumbsup: Tack! :D

Bianca
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Oj, såg först inte att du hade ett annat inlägg under!

Jag har haft mina små ute i vagn tills de varit runt 1-1,5 år. Tycker att det är kanon att de får uteluften under sömnen så länge som möjligt :D

När de sedan har sovit middag i samma rum (blev bara en kort period innan stora istället började vila i soffan å titta på film ), drog jag bara ner persiennerna (blir ju halvmörkt på dagen), ramsade båda över en kam och gick ut. Har de samma tider så är de ju så klockade att de slocknar inom de närmaste minuterna.

Anna
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Tack igen!!
Men hur fick du dem att ligga kvar i vagnen när de var 1-1,5 år? :shock: Och får de plats då?? Freja t.e.x. skulle nog klättra ur vagnen. Men det kanske är en vanesak. :-k
De sover 12-14, båda nu. Och Ronja har ju två lurar till, än så länge, men som du säger så kanske de inte ens kommer sova "tillsammans" så länge :? Jag läste bara sömnrek. från Anna, och då trodde jag att även de äldre barnen skulle sova 45 min, eller vad de nu har för sömntimmar.

Tack för svar iaf! Nu vet jag iaf lite mer! Kanske ett "problem" som inte ens blir ett "problem" :P

Bianca
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

:D \:D/ =D> :shock: :D :thumbsup:

Idag har lilltösen krypit sina första 2-3 meter! Helt otroligt! Men vad hände med ålningen :-k Tidigare ålade hon bakåt och runt, men inte framåt. Nu har hon tagit sig upp på knäna även utanför vagnen och faktiskt kommit på hur det hela med krypning fungerar. Kommer hon ihåg det i morgon tro?

Jösses va mycket tidigare hon är än Freja?! Jag trodde aldrig Freja skulle börja krypa, men vid 10 mån (om jag mins rätt) så knäckte hon så äntligen koden. Vid 11 mån gick hon. Vågar man dra slutsatsen att magläget har gett Ronja lite fördel :wink: :lol: Ja, Freja la jag ju först på mage efter att vi kurat henne och då bara ibland, för jag tyckte det var såå trist att hon skrev när hon låg på mage.

Så till alla läsare: Lägg älsklingen på mage, nu bums! (Eller vänta tills imorgon, om älsklingen är lagd för natten :wink: )

Bianca
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

:D Men lille vennen - kryper allerede !!? Smart unge! Kanskje du kan putta på lille tærene slik at hun får ålt litt også?

Vil legge til at storebror her sov middag i vogn, sikkert til han var to år. I en stooor, gammel dansk vogn vi kjøpte brukt (begagnat). På magen, med sele - en som man "kler på" og fester på ryggen. Funket veldig bra for oss.

Takk, Nemita! Jeg får lese meg opp på gluten-frågan, tror jeg nok. Har ikke kommet så langt i foreldrerollen ennå :wink:

blivandemamma
Rådgivare/advisor

Heeeja Ronja!

8)

Vi gjorde också som AMAMA och använde en sån sele. Kanon!
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

:D
Vi gjorde också som AMAMA och använde en sån sele. Kanon!
Vad är det för sele? Ni menar inte den som sitter fast i vagnen nu då?

De senaste dagarna har Ronja slutat vakna kl 6. Jag vet inte riktigt varför, plötsligt sa det bara klick!
Men i morse 6:05 så tjöt larmet! Så rädd jag blev. Älsklingen andades inte. Jag vände runt henne på rygg men hon reagerade inte. Hon sov tungt!! Jag tog upp henne och slängde henne över axeln och buffade stadigt i rumpan, då kippade hon till en gång, skrattade och var sen hur glad som helst :shock:
Jösses säger jag bara!! Jag la ner henne i vagnen igen och trots att jag väckt henne och bankat på henne så somnade hon om utan några som helst problem. Jag däremot kunde inte somna om. Jag låg bara och tänkte på vad som kunde ha hänt om larmet inte varit på, eller om vi inte ens haft ett larm eller... eller... eller...

Bianca
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hualigen vad läskigt! :shock: Tänk så mycket man hinner tänka och så glad man är att man har ett andningslarm.

Skönt att allt gick bra.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Åh fy vad läskigt! Då är man glad att man har ett larm... :shock:
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
Elle

Inlägg av Elle »

Vi köpte en lös sele och fäste i vagnen. Vi satt den så att man knäppte på ryggen så det blev bekvämt för magsovaren.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej alla! :D

Tack Elle, jag ska se om jag kna hitta någon sådan att köpa någonstans. :wink: Kan nog behövas snart, Ronja är nog på väg ur vagnen snart. :? När hon vaknar så kryper hon så långt upp i vagnen hon kan ocå drar sig upp i suffletten. Hade den inte varit där hade hon nog tagit sig ur. :shock: I går förmiddag tjöt larmet igen, men den här gången var det för att Ronja kravlat "upp" i suffletten och av från sensorplattan :lol: :shock:
Men visst är det underbart med larm!

Jag har en liten undran (igen).
Snart dags fär spjälsäng, men när kan jag ge Ronja en lite platt kudde? Nu i vagnen har hon inte haft någon alls. Freja fick en ny "fluffig" kudde igår, så den platta hon har är nu "ledig" så Ronja kan ha den när det är dags. Men när är det dags, egentligen? Freja hade ju sin kudde från födsel men hon sov ju på rygg först. När jag vände över henne på mage efter jag kurat så fick hon behålla kudden. Men hur gör jag nu med Ronja?

Och så en liten undran till:
Ronja är ju strax 5 mån och ska ju då ha 30 min mindre sömn. Hon har börjat vakna för tidigt nu, på förmiddagen, som hon vet väl att det ska ske lite justeringar. Men visst borde jag väl kunna dra ner eftermiddagsluren till 20 min (istället för 45) även om hon "föredrar" att vakna för tidigt på förmiddagen och sova gott 45 min på eftermiddagen?!

Bianca
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Hjälp vad läskigt att Ronja slutade andas :shock: Så bra beslut ni tagit ändå, att köpa ett larm. Det är så man får tänka. Men jag vet... andra tankar är ju inte långt bort....

Vi har också haft en lös sele i vagnen, som Elle. Hittade min på tradera :D Kolla där!

Hade absolut dragit ner på sista luren! Det i sig kan också göra att hon sover bättre på förmiddagen! Oftast är det liksom en annan lur som trilskas än den man skall dra ner på, om du förstår.

Kudde behöver du inte ge henne än på ett tag. 1 år har jag kört på. Men är inte säkert att hon kommer att ligga på den då heller :wink:

Kram,
Anna
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej! :D

Nu har lillfisen sovit sin första natt i spjälsäng. Fortfarande inne i vårt sovrum för jag vill att hon ska vänja sig vid spjälsängen innan de flyttas ihop. Jag tror att det blir bäst så. :wink:
Men jösses vilket haaav till säng!! :shock: Hon skulle kunna sova på bredden, det hade varit lagom stor säng! Jag la henne med huvdet så högt som det gick och sen täckte jag till henne. Men, haha, under natten lyckades hon åla si nedåt under täcket och låg sedan helt gömd under täcket vid fotändan. Stackarn. Där svettades hon minsan och vaknade och protesterade. Njae... jag får nog konstruera något så sängen blir "mindre", eller ja, iaf själva sovplatsen! :wink:

Det var allt för den här gången :wink:

Bianca
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"