Hur viktig e mjolken?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
camilla

Hur viktig e mjolken?

Inlägg av camilla »

mina flickor har haft feber i 2 dgr (runt 39º) och varit rejalt snoriga, bajsat skum pga allt slem. Eftersom mjolk e sa slembildande har jag forsokt ge andra grejer som typ mixad frukt da det mesta kommer upp annars. Har i Spanien sa finns inte nyponsoppa, blabarssoppa etc att tillga sa da jag igar var hos doktorn sa fragade jag henne vad jag kunde ge istallet. Fick minsann klart for mig att sa sma barn maste ha sin mjolk och att hon kraktes for att hon var sa tappt i nasan dvs jag sprayade inte tillrackligt med koksalt... Jaha tankt jag och gick hem och gjorde valling som jag matade med spruta, efter hela det projektet, ca 1 tim, sa kom ALLT mkt riktigt upp. Spyor over bada barnen och hela golvet. Fick roja upp och fixa nytt kak, denna gang mjolkfritt. Imorse forsokte jag igen med valling och det verkade ga jattebra fram till dess att de skulle ata nasta gang, 4,5 tim senare, det rackte med att de sag maten sa kom kaskader av frukosten upp. Bidde ingen lunch.... Nu undrar jag alltsa, hur viktig e mjolken/vallingen for 8 manaders skrottar? Det kanns ju som att det ar viktigt att de far i sig vatska da de har feber men om de sedan kraks upp allt de fatt i sig sa e det ju anda som om man inte gett vallingen.
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Hoppas de små liven mår bättre nu!!! :cry:

Man ska undvika mjölkprodukter vid magsjuka, för det är för starkt för magen.

Om dom spyr upp allt man ger ska man ge vätskeersättning teskedsvis.
1 tsk var 5:e minut. Du kan koka själv.
1 L vatten, 8 tsk socker, 1/2 tsk salt.

Efter att ha gjort det i 4-5 timmar kan man öka mängden och ge kanske 3 tsk varje kvart i stället.
När det tas emot, ska man börja med blåbärssoppa o.dyl. Men det finns inte där, skriver du. Kan du få tag i frysta blåbär och koka själv kanske?

När man börjar ge välling igen ska det vara majsvälling som är mildast för magen.

Och när man ger mat, ge lättsmält föda vitt bröd, kokt fisk, ris t.ex

Detta var de råd jag fick på sjukvårdsupplysningen.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"