ha en uppskuren lok i sovrummet, bra mot snuva och hosta. Om hon har ont i halsen hoppa over fast foda, vatska e viktigt, garna lite ljummen som loser upp ev slem (ej mjolk!!). MKT koksalt i nasan, tror int man kan ge for mkt av detta, bra for att motverka oroninflamation, jah trycker i vantar ngra sek och vander sedan obver pa magen sa att det forsar ut.
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
Är hon slemmig så ge henne mkt att dricka, gärna lite ljummet, det löser slemmet.
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
hej
fick tips idag från bvc då vilma har blivit väldigt hostig efter en tids sjukdom och snuva, framförallt på nätterna.
då det är väldigt kallt och torr luft nu, har själv fått självsprickor på händerna vilket jag aldrig haft tidigare, så tipsade hon om att lägga blöta handdukar på varma element för att öka luftfuktigheten i rummet när de sover för att underlätta för slemmhinnorna. samt att ha svalt i rummet.
att skölja med koksaltslösning är också bra och även riktiga näsdroppar.
Sara
Mamma till Vilma född 040503 och Viggo född 060328 VilmaochViggo
TACK Sarika för handdukstipset.
Vår minsting är en riktig liten "kruppis" som får jobbig hosta så fort han blir förkyld. För att underlätta rekomenderas just fuktig luft och oftast räcker det att gå ut och gå men just nu är det lite speciellt med det här iskalla torra vinterluften (jag känner för övrigt igen det där med självsprickorna, har aldrig varit med om det förut men nu är jag supertorr ).
Har funderat på att införskaffa en luftfuktare men har inte kommit längre än så, men tills dess så var ju det där jättesmart!
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Slemmigt i halsen är jobbigt. Min dotter har förkylningsastma, hon får svårt att få upp slemmet som är i halsen när hon är förkyld. Då låter jag henne sova högt med huvudet, hon sover helst på sidan så det är lätt att palla upp henne. Hon får ett varmt bad innan hon skall sova som jag har lagt i timjan och mynta som fått dra i vattnet en stund. De ligger i sådana metallmojänger för löste i badbaljan. Allra bäst är om man inte ger barnet välling (som är slembildande) utan tex osockrad nyponsoppa men det funkar inte för Moa, hon vill ha sin välling.
Har här sedan små huskurstips som just är huskurstips. Vet inte om det är bevisat eller så men jag tycker att det funkar rätt så bra.
Krossa fänkålsfrön och anisfrön och gör te av som barnet får dricka lite av innan sänggående och om det skulle behövas under natten. OBS! vätskedrivande, ge mycket vatten. En bieffekt är att magen blir bättre om det är fisigt.
Gröp ur en kolrot och lägg i lite råsocker. Sockret drar ut vätska som är en naturlig hostmedicin och det söta lindrar en ond hals. Kan även göras med lök. Istället för sockret så kan man använda flytande honung (dock ej till barn under 1 år) som har inflamatorshämmande egenskaper.
Ha, svalt i rummet. När det var som värst för Moa så låg jag i hennes säng (hon hade en 90 säng på golvet) och hon fick sova mot mina lår/mage när jag låg på sidan. Vet att det inte är en AW grej men vad gör man när de små hostar så. Moa hostade så kraftigt inatt så hon blödde näseblod. Vilket inte ser så kul ut när allt är nerblodat, barn, säng, kuddar lakan. Tur att man är van annars så hade man fått hjärtstillestånd.
Då Moa har så allvarliga symptom så har vi fått Bricanyl, Pulmicort och Mollipect. Men försöker att hitta andra sätt. Moa låter som en kaffekokare på natten då slemmet ligger och bubblar och ofta hostar hon så hon kräks.
Det viktigaste är att hålla barnet så lungt som möjligt, försök att rensa näsan med koksaltlösning och riktiga näsdroppar. Så att snoret inte segar tillsig i svaljet.
Stora kramar och lycka till,
//Gun
Mamma till Moa -020405 och Leo -040514. Lever efter AW-principen eller borde man s?ga sunt f?rnuft .
I dag ska vi prova några av dem och se om det blir bättre. Har varit osäker på om hon ska bada eller inte när hon är så här, men i kväll ska hon få det igen!
Kan man ha riktigt varmt bad för så små barn? Vi har fortfarande ganska ljummet vatten när hon badar, men det kanske bara är nåt som sitter i sen spädbarnstiden :-k
kram Jenny
Jenny, mamma till
Elsa 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri 18 april 2007 - SM från start Bilder på Elsa och Siri!
Har hon feber skall hon absolut INTE bada vermt utan 37º vatten skall det vara, gjorde det sjalv igar pa mina skrottar som har feber och det var inte populart... Tank dig sjalv frusen och elandig och nan stoppar ned dig i iskallt (for de med feber kanns det ju sa) vatten... Hon skrek upp sig sa till dn milda grad att det kandes som om den avkylande effekten inte var till ngn nytta eftersom formodligen skrek sig annu varmare...
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
Som Camilla sa så om de har feber så är det inte så bra men Moa har nästan aldrig feber.
Det var faktiskt en läkare som sa att man skulle bada varmt mina barn har blivit vana vid att bada varmt då vi ofta badar tillsammans. Vi tappar upp lite i taget så de vänjer sig men inte varmare än 40 grader.
Om man behöver kyla ett barn så går det bra med att badda den lilla kroppen med en ljummen handduk och när vattnet avdunstar så kyler det kroppen bra. Pannan brukar vara ett favoritställe.
Mamma till Moa -020405 och Leo -040514. Lever efter AW-principen eller borde man s?ga sunt f?rnuft .