sjuk! :-(

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
JH

sjuk! :-(

Inlägg av JH »

För första gången är Elsa riktigt sjuk :( 39.5 i feber sen igår em och så ledsen och trött.

Natten har varit jättejobbig för henne (och mig...) hon vaknar hela tiden och har svårt att komma till ro. Är ju så ovan vid såna nätter efersom vi inte haft det så sen i december. Är det vanligt att det blir så här när de är sjuka? Tycker att jag läst så många inlägg om barn här som sover som stockar när de har feber...

Har ni tips på vad man ska/inte ska göra?

Inatt försökte jag att för det mesta använda ramsan och det funkade oftast. Ett par gånger gick jag in och gav henne alvedon och vatten, samt la till rätta eftersom hon snor runt så i sängen och får täcket över huvudet, benen mellan spjälorna etc. En gång vid 4-tiden buffade jag en liten stund för att lugna henne.

Jag VET ju att jag inte ska ta upp henne och har aldrig tvivlat på detta när hon var frisk, men nu känns det jobbigt... Hon ligger där med nästan 40 graders feber och är jätteledsen och supertrött men har så svårt att komma till ro. Jag vill bara ta upp och krama henne och vyssja henne :(

Hur har ni andra gjort när barnet är sjukt och inte kan sova?
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag tycker att du gjorde helt rätt.
:!: Ta upp henne om ni måste till akuten, inte annars :!: Om hon är lugn kan du lyfta upp om du måste.

Tar du upp henne när hon är ledsen, så bekräftar du hennes oro. Däremot går jag in oftare och lugnar på plats. Det är ju bra om de gråter så lite som möjligt eftersom de svullnar i näsa och svalg när de gråter.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
br

Inlägg av br »

hej
Försök att hålla dig till "regler " och schema så gott det går. Vi brukar ibland frångå dessa :roll: och då får man räkna med att det kan ta ngn/några dagar att komma på rätt köl igen efter tillfrisknandet! VI har precis haft en feberomgång ( fem dagar med över 40 graders feber) då vi "slarvat" lite med både tider och agerande på natten . Det har fungerat tidigare vid sjukdomar, men denna gång har det tagit oss ca en vecka att komma tillbaka på rätt köl igen!
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
JH

Inlägg av JH »

Tack för svar!

Vad ska man mer tänka på när de är sjuka med så hög feber?

Jag har ammat henne lite mellan målen, för att hon ska få i sig vätska, samt för att hon blir så lugn och nöjd då - är det dumt?

Hittills har hon ätit mat också, fast inte så mkt som vanligt.

Det är jättesvårt att hålla schemat eftersom hon blir trött så fort och vill sova. Är det verkligen bra att försöka hålla henne vaken när hon är så trött och sjuk? I morse la jag henne 40 min före läggtid för hon kollapsade i min famn.... Nu blir ju schemat förskjutet men jag kan ju lägga in en extra 20 min på em tänkte jag.

Fler sjuktips emottages GÄRNA!!
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

Hej! När alva var sjuk så la jag ju in extra 20 minuters pass mellan sovpassen...dock så har ju alva bara två sovpass medan elsa har tre så det kanske blir lite tight att lägga in 20 minutare?... :?
pussa lilla sjuklingen från oss! :heart:
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
JH

Inlägg av JH »

Ja, så måste jag nog nästan göra - trots 3 pass :)

kl är nu 10.40 och Elsa sover... Egentligen ska hon sova först 11.30, men trots en 5-min 10.15 så slocknar hon bara i min famn vad jag än gör. sitta själv är inget alternativ idag!

Ja, ja får se om hon orkar vara vaken längre i em, annars lägger jag in ett extra pass och så får det bli tidig sänggång.

Usch, inte kul det här, men så är det väl när små bebbar är sjuka :(
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
br

Inlägg av br »

Hej
Ända tills senaste sjukomgången har det räckt att vi har användt marginalkvartar åt båda hållen vid sjukdom . Men senaste febersvängen blev för mycket! Anrda dagen sov lillgrisen nästan oavbrutet mellan 10-15 ( med avbrott för lite vatten, välling, glass) normalt sover han mellan 12-14. Men han somnade som vanligt på kvällen!
När barnen är sådär sjuka är det superviktigt att det åtminstone dricker, så amma på!
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Annrik

Inlägg av Annrik »

Hej!
Tråkigt med Elsa :( Hoppas att hon piggar på sig snart.
Jonatan hade ju också 40 graders feber här för ngra veckor sedan men för oss räckte det ochså att utnyttja marginalkvartarna. Någon gång la vi en halvtimme tidigare. Jag ammade också mer än vanligt. På natten gav vi vatten och pluppade in ny alvedon och sedan sov han ganska bra.
Anna
Jonatan f?dd 25/7-04.
B?rjade anv?nda schema och verktyg
i september 2004.
Syskon väntas i mars :)
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Vera har varit jättetrött de gånger hon varit sjuk.

VI har låtit henne sova. Försökt hålla mattiderna någorlunda men inget annat. Visar hon att hon vill sova tidigare lägger vi henne och vaknar hon inte av att vi går in i rummet och säger hennes namn eller somnar om så fort hon lyft på ögonlocken har vi låtit henne sova vidare.

Sista dagen hon sover mycket har natten ibland varit lite mer vaken än annars. Men det rättar man ju till dagen efter genom att bättre hålla på tiderna.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
JH

Inlägg av JH »

Idag är hon mycket bättre! :D

Tack för råd! Precis som du, LO, så lät vi henne sova när hon ville. Gjorde så att jag la in 20 och 45-minutare mellan varje sovpass eftersom hon blev jättetrött ca 1 timme efter hon vaknat från en lur.

Både barn och vuxna behöver ju sova mer när de är sjuka för att orka bekämpa de otäckingar :evil: som finns i kroppen. Då måste man ju lyssna till barnet och låta det få den sömn som det behöver.

Men nu är det dax att gå tillbaks till schemat som om inget har hänt :wink: I morse kunde jag nästan lägga henne vanlig tid, 10 minuter före bara, så nu är det bara att köra på!
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"