Jag bryter ihop snart!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
fisen

Jag bryter ihop snart!

Inlägg av fisen »

Hej någon,

Nu tjatar jag igen ang. min dotter som nu har hunnit bli 6 veckor. Nu börjar amningen gå helt åt skogen. Tills för några dagar sedan har det inte varit några problem med amningen annat än på kvällarna när hon har strulat lite och varit gnällig. Nu har hon börjat vägra bröstet totalt och jag får verkligen kämpa för att få till det (ömma järngreppet). Hon brukar till slut äta men ofta slutar det med att den lilla stackaren kräks som bara den, inte alla gånger alldeles efter amningen utan det kan dröja tills hon ligger på skötbordet t.ex. Idag har hon kräkts varje vakenperiod och en gång var det nästan bara som något bubbligt slem som kom upp. Nu börjar jag ju känna mig osäker på om hon är hungrig eller inte vissa gånger när jag ska amma henne eftersom hon alltid nekar bröstet. Jag vet ju att hon är hungrig om hon har sovit en lång stund men jag vet inte när hon har blivit mätt. När jag ska ge henne påfyllning så känner jag mig skittaskig som tvingar henne att äta fast hon kanske inte är hungrig och sedan kräks hon. Hjälp mig att hjälpa min lilla goding, jag är rädd att hon börjar bli rädd för att äta eftersom jag måste tvinga henne till det.
camilla

Inlägg av camilla »

bryt inte ihop!! 8) Da du vet att hon e hungrig sa "tvinga" henne som du gor. Vet att du skrev om att hon ville suga pa lillfingret, om hon gor det sa verkar det ju som att hon ar villig att ata lite till, kan du inte tsta innan om hon suger pa fingret? Det som kommer upp brukar ju verka vara mer an vad det ar, vet du att allt kommer upp? Rapar hon bra efter maten? Ofta kan det ju komma upp lite om rapen ligger under maten vilket den ju gor om du lagger henne ned tex. E hon forkyld? Barn kraks mer da de ar forkylda och da ofta slemmigt. Mina skrottar e valdigt "lattkrakta" sa jag maste verkligen lasa deras uttryck for att inte ga over gransen da jag vill forsoka fylla pa for da kommer latt hela portionen i retur. hoppas fler kan ge dig tips, kommer inte pa nat mer, du far prova dig fram.
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
fisen

Inlägg av fisen »

Hej Camilla,

Vá skönt att du svarade, man känner sig så ensam med sånt här. Nej, jag vet inte om allt kommer upp, det ser ut att vara väldigt mycket bara men eftersom det inte bara blir en uppkastning varje gång utan kanske tre fyra stycken så tänker jag att hon tömmer hela magen men det kanske hon inte gör. Det känns ändå hemskt att tvinga på henne tutten och att det sedan resulterar i att hon får upp det. Att testa med lillfingret före tror jag inte funkar för det suger hon alltid på om hon får chansen, kan inte det vara sugbehovet bara? För ett tag sedan vaknade hon efter 3 timmars sömn och då nekade hon inte bröstet utan åt bra. Efter en dryg timme började hon bli trött och då tänkte jag ge henne påfyllning innan hon skulle sova. Då var det igång igen men jag trugade på henne tutten och hon åt men smågnällde lite under tiden och blir nästan översköljd när utdrivningen sätter igång. Jag rapade henne och provade igen och då var det inga problem att få henne att suga. Problemet är då att hon är så trött att hon ligger och halvsover (går inte att få henne att titta) när hon suger så jag vet inte om hon får i sig så mycket. Då verkar hon kunna ligga hur länge som helst och tutta. Till slut ramlar tutten ur munnen och hon ligger där och slumrar och ser ganska nöjd ut.

Rapningen är svår men det brukar oftast gå att få henne att rapa efter första omgången.

Ang. förkylning så är det också något jag har funderat på. Hon visar inga förkylningssymtom annat än att hon ibland (någon gång per dag) låter som att näsan täpper igen. Så har det varit i flera dagar kanske tom i över en vecka. Det kommer och går liksom men det rinner inget snor och det har inte varit så idag när spyorna har kommit som tätast.

Usch vad långt jag skriver, nu får jag ge mig.

Hur läser du dina "skruttars" uttryck?
camilla

Inlägg av camilla »

jag talar ju enbart fran mina egna erfarenheter, ar alltsa inte expert pa omradet... Jag had forsokt ha henne lite hojd efter maten, satt henne i en babysitter tex och hoj lite bakom ryggen sa att ev luft lagger sig hogre upp i magen och inte tar med sig mat ut da hon rapar. Da mina atit och var matta och nojda sa hade de inget sugbehov, somnade ofta utan napp (sag acklade ut da man forsokte stoppa in nappen) dfor att testa om de var hungriga sa kunde jag ofta se det pa hur de sog pa nappen, de verkligen smaskade om nappen (typ Maggie Simpson ljud). Nu ger jag ju nappflaska och har lart mig att om de atit ungefar vad de brukar ata sa forsoker jag inte mer for da far jag ju allt i retur och de ar inte pigga pa att ata igen om de spytt, har de atit valdigt lite sa blir det omma jarngreppet men jag tar det mkt forsiktigt da jag stoppar in nappen i munnen och drar ut den lite safort jag ser att de borjar kvaljas. Jag forstar ju att allt detta e lattare med nappflaska an med brostet och dessutom sa var det sahar mina var det ar ju inte sakert att din lilla e likadan... Gar hon upp bra i vikt? Det ar ju det allra viktigaste, mennars hon gor det sa far hon ju i sig den mat hon behover.
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
camilla

Inlägg av camilla »

kom pa en sak till. Har hon alltid krakts sahar? Om inte, hur gjorde du innan? hur ofta at hon da? Gick hon upp i vikt som hon skulle? Jag antar att du uteslutit magmunsproblem for det ar val inte kaskadkrakningar hon har?
Vad jag menar e att om du innan inte forsokte truga sa mkt och hon da var nojd, inte kraktes och gick upp i vikt?? Ibland far man ga lite pa hur man instinktivt kanner, ALLA barn e inte lika. mina ater 1/4 av vad manga jag laser om har ater men de gar anda upp i vikt som de ska och ar nojda och glada, de behover helt enkelt inte ata lika mkt som andra barn for att halla samma matt.
maxikaxi

Inlägg av maxikaxi »

Jag har haft det likadant med min kille. Det började med att han inte ville suga lika länge och då började jag truga och till slut blev ätandet en kamp och inte längre en trevlig stund. Jag började lita på att han åt sig mätt på den stund han sög och trugade inte lika mycket längre. För oss hjälpte det, och han började äta mycket bättre. Han var i och för sig äldre än din tjej (3.5 månad) när problemen började.
Hugo 2004-08(kurad vid 4 mån)
Sofia 2006-12 (SM från start)
Petter 2009-04 (SM från start)
Erika 2011-10-03 (39+0)
fisen

Inlägg av fisen »

Ibland är det kaskadkräkningar och ibland är det bara lite som kommer upp. Jag började köra efter standardmodellen och det började riktigt bra men sedan kom det här och jag vet inte om det är för att jag har trugat för mycket som hon har börjat strula. Det som oroar mig mest är att hon blir trött redan efter 45 minuters vakentid. Hon har alltid varit lite trött av sig men när jag började med standardmodellen så klarade hon i alla fall av 1,5 timmar om jag kämpade lite. Jag har fått en tid på BVC imorgon så jag får väl hålla mig tills dess. Jag är bara så himla orolig för henne. :cry:
camilla

Inlägg av camilla »

Jaga nu inte upp dig i onodan, hon dooor inte!! Manga smabarn kraks mycket och ofta utan att det behover vara nat "fel", man far ga pa vikten och pa om de verkar nojda med livet i allmanhet. Hoppas det gick bra pa BVC, beratta garna!!
fisen

Inlägg av fisen »

Nu har jag varit på BVC och hon hade gått upp 220 gr på en vecka så det verkar ju vara ok. Det känns skönt att det inte går någon nöd på henne. :) Dom pratade om magmunnen på BVC och det är möjligt att det är nåt strul med den men så länge hon går upp i vikt så gör man ju inget åt det. Nu gäller det bara för mig att räkna ut hur jag ska mata henne för att det ska fungera utan spyor varje gång. :? Jag kan ju inte truga i henne supermycket mat för då är risken stor att hon kräks upp allt och jag vill inte att ätandet ska bli en kamp varje gång. Samtidigt vill jag ju att hon ska få i sig tillräckligt för att sova bra och för att orka vara glad och pigg och för att hon ska bunkra upp så att hon klarar att sova hela nätter sedan. Hon har sovit oroligare på dagarna sedan det började strula med amning och spyor. Vi får väl se hur det löser sig.
camilla

Inlägg av camilla »

Va jattebra att hon gatt upp i vikt!! Da kan du ju vara lugn betraffande det. OM det e magmunnen sa tror jag det "vaxer bort" vid ca 2 man alder. Vad tyckte de pa BVC att du skulle gora? En tank e ju att du kanske kan ge henne lite oftare mat istallet for sa lange (om hon inte uppenbarligen ber om mat alltsa), pa sa satt blir hon ju inte sa overfull och har kanske lattare att behalla det hon atit sa far du val isafall utoka tidsintervallerna da hon blivit storre och kanske klarar av storre mangder. Be att fa vaga henne ofta sa du haller dig lugn och mennars hon gar upp sa kan du ju prova dig fram.
fisen

Inlägg av fisen »

Vá roligt att du (Camilla) bryr dig om hur det går. Ja, det känns jättebra att hon går upp i vikt. :) Det som känns mest jobbigt är att hon inte vill ha bröstet men det finns ju dom har har det mycket värre så jag får vara glad att hon ändå suger till slut. Jag tänkte göra precis som du skriver, att ge henne oftare men mindre. Det som bekymmrar mig lite då är ju att hon kanske inte får i sig den feta mjölken som kommer på slutet och då leder ju det till att hon inte känner sig mätt så länge vilket leder till att hon sover sämre. :? Men det får väl bli så då. Vi ska till läkaren nästa vecka och då tänkte jag fråga honom/henne lite om det här.
camilla

Inlägg av camilla »

Darfor att jag vet precis hur det kanns da man kampar och kampar for att de skall fa i sig maten ocksa racker det med 1 sked for mycket s kommer allt upp och slitet har varit till ingen nytta och man oroar sig saa for att de skall ga under... Da kommer tararna och allt kanns trostlost, nu har mina skrottar haft en bra period angaende maten sa allt kanns toppen!
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"