Hej!
Försöker få ordning på det här med maten och hur mycket mat och hur ofta (vilket är lite olika från barn till barn) min son behöver.
Han är 7,5 månad och äter fem mål 2 matpuremål+fruktpuremål(1 burk/mål) samt tre gröt/vällingmål motsv. ca. 220ml.
Läser i barnaboken att 5 månaders(finns som exempel) äter 4 mål 3 gröt/vällingmål och ett matmål.
När man läser här på forumet verkar de flesta ge sina barn mer mat. Ska de fortfarande ha mat tills det absolut inte går ner något mer. Hänger inte det ihop med bröstmölk/ersättning eller gäller det även när de äter "vanlig" kost?
Själv äter man ju inte tills det absolut inte går ner något mer utan tills man känner sig relativt mätt och då klara man sig under natten.
Jag är egentligen inte orolig att han äter för lite.
Marie
Hur mycket mat ska barnen ha?
Hej!
Jag fick mig påpekat att det är ändrat i nyutgåvan av Barnaboken.
(du kanske har den gamla?)
Det som innan stod 1 matmål (alltså varm mat) är i nya boken ändrat till 2 varma mål mat om dagen. Jag körde efter gamla boken, med 1 mål.
Vad rörigt det låter, förstår du?
I vilket fall är matningen detsamma som när det var ersättning/bröstmjölk som gällde.
Så mycket som någonsin går ner, ska ner!! Kolla inte portionsmängder, utan kör på tills det inte går i mer. Dom ska öka sin vikt till c:a det tredubbla under första året, och då behövs MYCKET mat
Aptiten avtar senare, men du behöver inte tänka på att hålla igen än på ett år, eller mer.
kram anna
Jag fick mig påpekat att det är ändrat i nyutgåvan av Barnaboken.
(du kanske har den gamla?)
Det som innan stod 1 matmål (alltså varm mat) är i nya boken ändrat till 2 varma mål mat om dagen. Jag körde efter gamla boken, med 1 mål.
Vad rörigt det låter, förstår du?
I vilket fall är matningen detsamma som när det var ersättning/bröstmjölk som gällde.
Så mycket som någonsin går ner, ska ner!! Kolla inte portionsmängder, utan kör på tills det inte går i mer. Dom ska öka sin vikt till c:a det tredubbla under första året, och då behövs MYCKET mat
Aptiten avtar senare, men du behöver inte tänka på att hålla igen än på ett år, eller mer.
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.