Elstaket..!!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Mamma Nilla

Elstaket..!!

Inlägg av Mamma Nilla »

Hej på er alla kloka.
Vi behöver tips & råd ang våra små troll ungar.(tvillingar som är 19mån) De tycker att våran stora väg som ligger ca: 70m ifrån huset är jätte spännande. Jag har inte en chans att se båda barnen varje sekund när jag är själv hemma med trollen. Så nu funderar vi på att sätta upp elstaket runt tomten. Är det helt fel eller vad kan man annars göra..?
Mvh Mamma Nilla
Förälder till 3 älskade barn.
Mia79

Inlägg av Mia79 »

Jag tycker inte att det låter som en bra grej.
Storeman Harald 050813, Lilleman Sixten 070401 Lillgumman Anny 090429

Bilder på oss: http://www.familjeliv.se/hem/haraldsmamma/galleri.php
Mamma Nilla

Inlägg av Mamma Nilla »

Jag måste nog förtydliga "elstaket". Det kommer inte att vara stark ström på, utan bara lite kittelström :oops: .
Vi har lantbruk här hemma med djur som går innanför starkt elstaket och där stänger vi av när barnen är i närheten.
Det är likadant där, jag ser inte alla gånger barnen går fram till det starka elstaketet. Hur göra där..? Ska de få känna och lära sig den hårda vägen..??
Jag vill ha tips på tillvägagångssätt eller annat alternativ.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag fattar inte! Varför inte bara sätta upp ett vanligt staket? När vi fick barn satte vi upp ett "Gunnebostängsel" runt hela tomten. Det är de ganska gamla när de kan klättra över. Nu kan jag släppa ut dom utan att oroa mig för att de drar iväg (även om jag naturligtvis har koll hela tiden).

/Pea
marie-d

Inlägg av marie-d »

Sätta upp ett vanligt barnsäkert staket räcker utmärkt.
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

:shock: Vad är det för fel pa ett vanligt högt rejält staket??
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

gunnebostängsel är ju mycket dyrare, särskillt om man har eltråd redan hemma, men jag tror nog att det är en investering man får satsa på. Tänk om en liten snubblar och landar på staketet, trasslar in sig... ja du förstår... :shock: Kanske kan man bygga ett trästaket annars, om man har lite virke liggandes. :roll:
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Mamma Nilla

Inlägg av Mamma Nilla »

Tack alla för tips..
Tyvärr kan vi inte sätta upp trästaket av olika skäl.
Farfar är här och snickrar en stor grind över vägen och sen ska vi sätta fårnät på resten av tomten.
Men elstaket finns fortfarande på gården, hur lär man barnen att det är farligt..??
Mvh Mamma Nilla
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hur stark ström är det i staketet? Vi har "lagom" ilsket fårstängsel här, med kontinuerlig svag ström och jag gissar att en kyss eller två får man räkna med. Och gör att de lär sig. Men är det stark pulsström så får ni nog hålla koll helt enkelt, eller ställa om strömmen och ha pedagogisk förevisning med svagström.
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Fårstaket är ju jättebra idé. Det går ju att kravla sig igenom om man verkligen vill, men till man lärt sig det har det ju förhoppningsvis gått några år... :D

(minns att det inte är sååååå länge sedan jag upptäckte att mina höfter lämpade sig bättre till at klättra ÖVER än att kravla igenom... :roll: :oops: )
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"