Men i morse fick jag av min barnmorska på MVC veta att efter 4 års ålder krymper samhällts resurser och möjligheterna för att få någon hjälp (förutom logopeden som verkar ha hur mycket kunder som helst, vi fick en tid i Januari, kunde inte komma och fick alltså ny nu i mitten av april!).
Vad samhället kan göra för ett barn som mitt har jag ingen aning om för den delen.
Hon är nu snart fyra. Lite liten kanske för sin ålder (väger 12 kg, men är inte mager). Längden har jag ingen koll på just nu. Hon pratar lite mer nu, men fortfarande mkt otydligt, kan inte säga s, r, f, sh-ljud. Inte heller funkar det med två konsonanter efter varandra, då försvinner en.
Hon kan fortfarande inte hoppa jämnfota, eller en lite stelare variant kanske. Hon har lärt sig att cykla tre-hjuling nyligen och klarar en stund (bor dock på landet med bara gropiga grusvägar, en utmaning alltså
Intelektuellt sett är hon nog något mellan 2,5-3 år, när jag jämför med andra barn.
När jag läser om alla entusiastiska föräldrar här som reser jorden runt och går på kurser och beställer böcker och tränar krypning dagarna i ända och alla möjliga dieter....så får jag dåligt samvete. Jag tycker dagarna är fulla ändå med en lillasyster och ytterligare en som kommer snart.
PÅ fredag ska vi som sagt till logopeden, så får vi se vad hon har att säga. Sen kanske jag ringer BVC nästa vecka för att förekomma dem (snart 4-årskontroll). BVC har aldrig verkat oroliga, utan jag har snarare känt mig som en bedräglig skurk när jag milt "kritiserat" senheten...om ni förstår vad jag menar.
Hmm....Inga riktiga frågor eller svar här, men jag är glad för vilka kommentarer som helst.