Ersättningsfråga

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Mindy

Ersättningsfråga

Inlägg av Mindy »

:D Hej!
Sonen har minskat sin matkonsumtion en aning och därmed har min mjölk också minskat lite. För ett tag sen kunde jag pumpa ur och ha i kylen för beredskap (om jag varit tvungen att vara borta en kväll). Nu vet jag inte om jag orkar ge mig in i svängen och pumpa för dessa särskilda tillfällen.... :roll:

:?: Kan jag ge ersättning eller blir det för oregelbundet att bara få det 1 kväll per vecka på sin höjd? Bör man då ge lite varje dag i stället så att magen inte får slag?

:?: Vi har ett paket med NAN 1 i skafferiet som varit psykologiskt stöd vid de kritiska perioderna :wink: men är han för gammal för det nu? Bör man ge något mer mättande kanske? I så fall VAD?

:?: En gång har han fått ersättning (NAN 1) när jag varit magsjuk och då tyckte jag att han fick böka för att bajsa även om det inte var hårt när det väl kom ut. Ska man tillsätta lite olja eller något?

:idea: Som det nu är äter sonen vid 5-tiden på morgonen och sover sedan vidare (natt mellan 21.30-07.30). Det är inget problem men vi bör ju snart skippa det här målet då jag har 12 timmar natt som ambition i slutet av mars....och en tanke som jag har är att det kan vara lika bra att ge honom ersättning som ett komplement på kvällen mest för att ge min Attityd en skjuts :roll: . Jag känner att tvivlet finns där över att han faktiskt ÄR hungrig :oops:
En kväll när jag ville "göra av med" en urpumpad flaska i kylen så åt han massor och då sov han 9 timmar i sträck :D , så kanske finns det fog för mina misstankar? :? Han äter absolut till dess att han inte vill ha något mer varje kväll men han kanske är less över att det kommer för lite? :-k

Jag ska på ett möte en kväll nästa vecka så jag vill vara förberedd.
Tacksam för råd! :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
camilla

Inlägg av camilla »

fran 4 manaders alder sa kan man ju ge 2an som mattar lite mer (man korrigerar inte aldern da det galler mat har man sagt till mig pa BVC) men han fyllde ju precis 4 manader sa vill du bli av med paketet du har sa kan du ju ta det. OBS att jag tror att det bara far vara oppet i 1 manad, paketet alltsa. Jag har bara kort med sempers och Babysemp plus ar mer tjockflytande sa du kanske maste ha storre hal pa nappen. Varfor skall du ge det 1 gang/vecka? Om du vill ge det for att du misstanker att han inte blir helt matt infor natten sa kor det varje kvall sa han far sova ostort sedan. Marker du att avforingen blir hard sa kan man tillsatta olja, annars kan du ge katrinplommonpure nu da han blivit sa stor. en del barn fixar inte NAN och andra inte Babysemp sa det ar bara att prova sig fram.
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
Mindy

Inlägg av Mindy »

Varfor skall du ge det 1 gang/vecka?
Jag tänkte bara till de här tillfällena då jag måste vara borta... Jag känner mig osäker på om det är vargen jag har i hälarna när jag inte kan släppa att han KANSKE är hungrig :wink: :oops: där vid den tidiga morgonslurken.
Han somnar om så fint så han verkar ju inte vilja vara vaken bara för att men de kan ju vara luriga de där fyrbenta med svans. :P

Nåväl, nu när jag har funderat en stund så är det väl lika bra att köra på lite ersättning varje kväll. Då ser jag ju om det blir någon ändring på sömnen och magen behöver inte få en chock då och då. Kanske vargen blir schasad :twisted: i ett huj om det nu är så att han INTE är hungrig? :wink:
För då känner jag att jag kan vagna med gott samvete några nätter!

Bra att du sa det där med att INTE korrigera åldern avseende mat. :D Det glömde jag att fråga om. Eftersom han inte uppenbart fick ONT i magen så tror jag att vi kör på NAN 2. :D
Jo, paketet är bara att kasta. :(

:D TACK! :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Vi körde med ersättning vid enstaka illfällen närjag var borta.
Jag pumpade och frös in mjölk, men den både luktade och smakade :-& ibland när den tinades, så då var det bara ersättning som gällde.

Inte regelbundet, men inga problem.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Mindy

Inlägg av Mindy »

Provade med ersättning i onsdagskväll men han VÄGRADE äta den trots att jag erbjöd den före amningen. :( Han var väl inte tillräckligt hungrig antar jag. Körde igång pumpandet igen så har jag reserver för speciella tillfällen då (t ex extraslurkar på kvällen vid behov). Flaskan är inget problem i sig.

I går kväll bestämde jag mig för att kolla hur det VERKLIGEN ligger till med det här tidiga morgonmålet. :evil: Vi satsade på 10 timmar natt mellan 21-07!
Så här gick det :D :
04.35 Vaknade och började röra sig och grymta. Vagnade 2 min
05.20 Vaknade igen. Vagnade 3 min
06.35 Vaknade igen. Vagnade 2 min
Eftersom han somnade om och sov så bra så sträckte jag ut en marginalkvart efter 7 eftersom vi i framtiden nog tänker ha 7.30 som morgon.
7.15 började han röra lite på sig så jag väckte honom 7.20 och då var han glad som en solstråle :heart: :D
Sen kunde han sitta i sittern under mammas frukost en halvtimme innan han ville ha mat :shock: :wink:. Jaja, jag behöver väl inte säga något mer....? :oops:

Det känns så SKÖNT att första natten gick så bra. :lol: Jag kände mig aldrig tveksam kring hans små funderingar. Han svarade så bra på beskeden. Det hade nog räckt med att han börjat suga på sin hand eller något för att jag skulle ha vacklat. :roll:
Nu är det bara att forsätta någon natt till så sitter det här snart och då blir det väl en baggis att nå 12 timmar natt i slutet av mars! :D
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"