Dricka diskvatten bläää eller mums?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
/LO
Kontakt:

Dricka diskvatten bläää eller mums?

Inlägg av /LO »

Ja, detta är jag och min dotter inte helt överens om...

Varje gång vi diskar så äter hon bubblor. Jag har inte brytt mig så mycket, men nu börjar det bli mycket. Nu vill hon gärna dricka vattnet om hon dikar en mugg eller glas. :roll:

Jag försöker avstyra och få henne att fortsätta diska med handen över handen.

:?: Ska jag bara fortsätta så, eller har någon något annat förslag.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Inte hindra om det inte är farligt 8)
Och farligt är det ju inte...
Men om det blir FÖR bra kan man ju köra äcklad min, och läte
"-Uäää, DÄR ska vattnet vara, i glaset som vi diskar" :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hmmmm, HELT nyttigt är ju inte handdiskmedel för lilla magtarmsystemet, så några dricksglas skulle jag verkligen avråda ifrån. STORA äcklade grimaser alltså.......eller diska utan diskmedel (lite fett på porslinet är ju ingen fara egentligen, diskmedlet är ju framförallt fettlösande.
Maskindiskmedel däremot, gott folk, är viktigt att minnas FULLSTÄNDIGT LIVSFARLIGT, så placera paketen uppe under taket!! :D
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej igen! :D
Ja, maskindiskmedel vet man ju att det är livsfarligt :shock: !!!

Men handdiskmedel är i så utspädd form och dessutom nerblandat i massa vatten, så det kan nog inte vara någon fara.
På en "förgiftnings-informationslapp" jag har står det följande om handdiskmedel:"förtäring av mindre mängd enstaka klunk/en munfull är ofarligt. Ge dryck för utspädning"
Och då talar dom om diskmedel i den form det är, inte utspätt i diskho med vatten.

En gång fick Ida tag i diskmedelsflaskan och tog en klunk.
Hon grimaserade, och har aldrig gjort om det :lol: (jag sköljde ur munnen och gav henne vatten)

Däremot kan det ju kännas lite äckligt om det simmar omkring matrester i vattnet, bedöm själv var gränsen går :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej och tack för era svar.
Nej hon drack inte något helt glas med diskvatten, men hon hade gärna gjort :roll:
Hon tycker att det är jätteroligt när jag gör äcklade miner, så det är inte så effektfullt. Istället försöker jag helt enkelt att hjälpa henne att hälla vattnet på rätt ställe.

Om hon äter nåra bubblor då och då, bryr jag mig inte om.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Kit

Inlägg av Kit »

Har du diskhon fylld med vatten med diskmedel i? Här är mitt heta tips, som förvisso inte tilltalar den ekonomiskt tänkande miljövännen, men man kan ju inte rädda världen varje dag 8) :

Diksmedel i liten pumpflaska att ha på diskbänken och rinnande vatten från kranen ( :oops: ). En klick diskmedel på borsten eller svampen och så svabba runt lite och skjölja under det-som-man-inte-bör-använda-sig-av...
Då finns bara det klara rinnande och kalla (goda?) vattnet från kranen att fylla på eventuell liten mugg för liten dam....
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Tack Kit, men damen tycker att sitta på diskbänken med fötterna i bubbelvattnet är dagens höjdpunkt. Dessutom kan hon vrida på kranvattnet och det till iskallt, så det är bättre att hon får dra på det när vi sköljer.

Jag har varit ordentligt förkyld denna veckan och hade tänkt att lata mig på diskningsfronten och låta maken ta det när han kom hem. Men det gick hon inte med på. Direkt efter maten så pekar hon på diskbänken och ler sitt största leende. Då orkar man faktiskt diska även om man är sjuk :lol: Och inte minst när man fårsån fantastisk hjälp :heart:

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Gäst

Badvatten är också gott

Inlägg av Gäst »

Det går bra att dricka badvatten också, hälsar Gyril.
Speciellt om det är bubblor av Mumindusch i
Vivan

Inlägg av Vivan »

När barnen badar och vill dricka badvattnet (med skum eller olja i) har vi helt enkelt en mugg på kanten att dricka ur (rent,kallt som man kan fylla själv!).
2 d?ttrar f?dda okt 02 och april 04.
"Kurat" minstingen 050101.
Och s? stortjejen f?dd 1989.
Kit

Inlägg av Kit »

/LO skrev:
att sitta på diskbänken med fötterna i bubbelvattnet är dagens höjdpunkt.
:lol: :heart:
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"