Vilken ljuvligt skön läsning

Så glad jag blir för lilla älsklingens skull

Och för er allas.

Och tack, Ewa

Det är på kornet:
Ewa skrev:Och jag är SÅ glad över det beslutet när jag tittar på hans gamla kompisar som kommer hem med bit- och rivmärken och gud-vet-vilka-törnar som inte är lika synliga.
Om inte personalen - den ofta bristfälliga, ofta outbildade och nästan alltid, Gud förlåte mig, personligen oengagerade (skulle de engagera sig personligen i varje barn så som de ömma föräldrarna gör skulle de INTE kunna sova gott om natten, och de har, precis som läkare och sjuksköterskor och alla andra inom vård av alla slag, sitt eget arbetskraftskapital att skydda, först och främst) - kan förhindra och förebygga och stävja fysiska övergepp à la djungelns lag, hur skulle de då kunna stävja de psykiska skadeverkningarna
Jag skrev en sur debattartikel i Aftonbladet och vill minnas att jag förfasade mig över detta stora Föräldrabekymmer som blivit av "hämta och lämna" - vem ska hämta, vem ska lämna, ett evigt bekymmer... Stress, stress

... Men allt som händer däremellan, då

Allt som händer BARNET, när det väl lämnats och innan det hämtas igen, efter x antal timmar - vem vet någonting om det

Och, hemska tanke - vem bryr sig
Barnet kan inte berätta. Personalen kan inte säga annat än att allt har gått så bra, så bra - om de inte vill underkänna sig själva (även om de naturligt nog i det längsta skyller på föräldrarna - som inte är där - för alla "vet" ju att det är hemma som de riktigt hemska sakerna händer

så det som händer på dagis är bara försumbart i jämförelse

=; ).
Nu ska jag inte gå igång här 8-[
Jag predikar bara på: MAN KAN RÄDDA DE TRE FÖRSTA ÅREN

Åtminstone!!!
Stress, våld, taskigheter, knuffar och slag, avvisanden och hemsa, förnedrande "punktmarkeringar" springer inte bort här i världen
Inte djungelns lag heller, sannerligen.
Och inte "kompisar" heller, för den delen.
Men de tre första tillhörighetskänsligaste åren, de år då själva tillhörigheten byggs upp - min plats på jorden, min hemhörighet, min trygghet och mitt säkra beskydd, min glädje och mitt lugn - de springer bort.