Har börjat med gröt -jösses vad han äter

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Kristin

Har börjat med gröt -jösses vad han äter

Inlägg av Kristin »

Hej!

Har precis avslutat pluttens klockan 16.30-mål som idag bestod av havregrynsgröt för FÖRSTA GÅNGEN. Egentligen hade jag bara tänkt att introducera några skedar, men han åt så glatt att jag gav honom HELA portionen :roll: :D! Ok eller?? Jag tog 1,5 dl vatten och 1/2 dl gryn och blandade i banan.

Efteråt blev jag osäker om han var tillräckligt mätt så då gjorde jag i ordning en liten flaska (110 ml) Baby Semp Plus och den drack han OCKSÅ :shock:!!!

:?: Skall jag göra dubbel portion nästa gång?
:?: Skall han ha något att dricka till?

Kram en förvånad mamma i Japan
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
T.P

Inlägg av T.P »

vad kul att gröt funkar
min dotter älskar oxå gröt får i henne samma mängd gröt som din plus en hel banan och bröstmjölk på det(tar katrinplommon efter för vad jag hört är banan lite stoppande
barn födda 04/06/08
T.P

Inlägg av T.P »

glömde säga att hon får lite vatten efteråt om hon är törstig
barn födda 04/06/08
Lena

Inlägg av Lena »

Tjena! Du kan också finriva ett skalat päron att blanda i gröten som variation. Det blir saftigt och gott samt är välgörande för hårda magar. :D Och glöm inte en tesked fett i gröten. Du kan ge en tesked fett i lunchmaten och en tesked i kvällsgröten.
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start) :heart:
J och Å

Inlägg av J och Å »

Tratta i så mkt det går. Vi har en storätare och 1/2 dl skulle aldrig mättat honom vid samma ålder. Kör du 1dl, halv banan + ngn matsked katrinplommon.

Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

...och en smörgås med pålägg!

Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej Alla :D!

vilka roliga svar ni kommer med :lol:...

Idag gjorde jag DUBBEL portion till plutten och han åt ALLT :shock: :D :shock: !!!! Han åt ju lika mycket som jag!!!!! Mixar hans portion med stavmixer och blandar i en halv banan. Jag blir orolig att han skall få ont i magen :?. Men mest är jag skitglad och som sagt förvånad. Han kunde ändå en timme senare dricka ca 190-200 ml välling :shock:.

Smörgås säger du FoS :roll:? Jag är rädd att han skall sätta i halsen och inga tänder har han än. Kan du ge förslag på brödtyp och pålägg?

Kramar från
Kristin i Japan
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
father of sons

Kristin

Vår son har inte heller tänder :D
Vit formfranska utan kanter, med leverpastej/messmör/vad du vill.
Skär i små bitar.
Konsistensen vänjer han sig vid... :wink:
Blöt brödet lite om det funkar bättre.

/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Vi har aldrig kört med vitt bröd. Allt mellan rågskorpor och halvgrovt bröd till riktigt grovt fullkornsröd.

Allt har inte slukats med ett leende, men det är vad vi äter här hemma.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Nej, vi äter inte heller vitt bröd i familjen (själv är jag uppväxt på vitt bröd, men slutade när jag träffade min hälsomedvetna pojkvän. Fast det tog några år att ändra denna (o)vana (ursäkta till alla dem som inte äter grovt bröd :wink: ).

Nu är vi ju i det vita brödets förlovade land och än så länge har jag INTE hittat grovt bröd :evil: (snacka om att jag lider på morgonen...).

Får se hur vi gör, men tack för tipset att det går FoS!

Kram
K
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
father of sons

Vi äter inte heller vitt bröd i vår familj, det är bara sonen som har fått en liten introduktion av gluten. Läste det i "Matstart" (Hushållningssällskapet).

Gäst

Havregrynsgröt mmmm

Inlägg av Gäst »

Havregrynsgröt är helt klart Gyrils livrätt!
Men det ska vara pappa som gör den
Mamma gör mest tapetklister :oops:

Stor klick riktigt smör i så går det ner 2 portioner :!:
mammamy

Inlägg av mammamy »

Jammen Kristin! Kanske har du nyckeln till pluttens uppvaknanden efter halva lurarna här, tänk om din ofattbara megakäkare är hungrig??? Lasta in ännu mer mat säger jag och kanske ett mellis alldeles innan lurarna (skrapat päron, banan, fruktpure eller nåt). Emric sover uppenbarligen bättre om han får ett litet mellis innan lurarna men han är en liten fisig ätare jämfört med pluttens dunderportioner, jag avundas dig! :D
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Kristin

Inlägg av Kristin »

Mammamy :D!

jag har också tänkt den tanken faktiskt!

Plutten käkar

07 220+110 ml välling !!!! Lätt, inga problem!
(sover 09.00-09.45 en bra dag..)
10.00 250 ml Baby Semp Plus + en frukt i puréeform
:arrow: SKALL JAG BYTA UT DETTA MÅL MOT VÄLLING?
Jag tar inte välling då det har diskuterats här på forumet om bebisarna får för mycket välling under en dag..
(sover 11.45-13.15 en bra dag)
13.30 Mat + frukt i puréform. Idag gav jag honom hemlagad mat för första gången: 1 potatis av mellan/stor size, ca 1/2 dl morotspuré, 2 msk köttfärssås, extra fett och lite vatten (premiär :D)
(sover 15.30-16.15 en bra dag)
16.30 Gröt med mosad frukt i (1 vuxen portion!)
18.30 Nattslurk -Välling (dricker olika mycket 180-250 ml)

Synpunkter? Förslag på ändringar?

Jätte tack!

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Kanske är det så att plutten får för lite mat TROTS väldigt stora portioner enl mig?? Idag vaknade han efter 35 min på em-luren (45 min) och kinkade hela vägen fram tills han fick gröt. Jag matade på som bara den, men efter ett tag började han gråta och hosta. Jag hade nästan matat klart, men avbröt. Sedan kom en rap. Jag tycker att det är svårt att tolka honom för samtidigt som han visar tecken på att vara jättehungrig så blir han ibland ledsen under matningen??????....!!!

Vad säger ni om detta beteende?

VAD skulle vi kunna ge honom som mellanmål, precis innan dagslurarna? Se mitt inlägg ovan detta så ser ni vad han äter en dag. Han får numera välling + frukt kl 10.

Kan tillägga att han sov bra på fm-&långlur. Han fick fiskpuré idag till lunch, är det kanske inte lika mättande?? Jag tycker själv att fisk inte är så mättande. Han fick melonmos till efterrätt o det är ju inte heller en sådan bastant frukt.

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"