Omöjliga mornar 05:00 & 07:00

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:lol: :lol: Naturligtvis har du rätt TorsMamma. Det jag menade med mitt inlägg var just att kanske släppa lite på överkoncentrationen på mat. Att de andra delarna också är viktiga. Märker man att bebisen inte är mätt får man ju mata på MEN nu är det ingen nyfödd längre så jag hade nog ändå försökt dra ihop det lite så att målen blir mer rejäla varje gång.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:heart: :heart: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
fudge

Inlägg av fudge »

Hej på er!

Jag erbjuder honom bröstet straxt innan 1 h har gått. Tillväxten har vi passerat utan problem och numera pumpar jag lätt ut 120 ml efter morgon målet till kaloridrinken som han får till nattslurk.

Där ger jag honom ca 40ml innan bad och ca 60ml innan läggning kl 19:30.

Vargtimmarna har faktiskt blivit bättre. Vi har backat betydligt med vagningen.

Måste sluta, vrålskrik :cry:
Dotter född 050813 (kurad vid 6 månader) samt en son född 061227 - kör standardmodellen från början!
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D Skönt att det går bättre. :D

Linda
fudge

Inlägg av fudge »

Nja, i natt var det inte kul.... :(

Men jag tror jag börjar veta vad det beror på. Eftersom jag nu kört kaloridrinken 3-4 dagar i rad och han sover ungefär som innan måste vi helt enkelt köra en tre dagars kur.

Jag tänkte att jag tar upp honom i sömnen vid 22-tiden och ger honom kaloribomben då för att sedan vagna bort 01-målet. Vad tror ni om det :?: Sen får han mat igen kl 04:00 och sova vidare till mellan 06:30-07:00

Jag är nästan helt säker på att vargtimmarna spökar pgr av att han sover för mkt på dagarna. Han blir väldigt ofta gnällig efter 1½ timme, vi får kämpa för att hålla honom vaken längre.
Kanske 4 dagslurar istället för 3 :?: Och vara stenhård på att inte låta honom få sova längre än vad han ska.
Dotter född 050813 (kurad vid 6 månader) samt en son född 061227 - kör standardmodellen från början!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag tänkte att jag tar upp honom i sömnen vid 22-tiden och ger honom kaloribomben då för att sedan vagna bort 01-målet. Vad tror ni om det Sen får han mat igen kl 04:00 och sova vidare till mellan 06:30-07:00

Jag är nästan helt säker på att vargtimmarna spökar pgr av att han sover för mkt på dagarna. Han blir väldigt ofta gnällig efter 1½ timme, vi får kämpa för att hålla honom vaken längre.
Kanske 4 dagslurar istället för 3 Och vara stenhård på att inte låta honom få sova längre än vad han ska.
Tycker absolut att det kan vara ide och göra så att du ger "drinken" vid 22 och sedan vagnar till 04 när han får mat igen.

Sover han för mycket på dagarna är det ju svårt att sova om natten :roll:
Visst kan man gå över till 4 lurar om det är svårt att hålla honom vaken längre tider. Om du ändrar schemat så skall du veta att det är 3 dagar med hård hålling på tider som gäller. Och 1 vecka innan du utvärderar och ändrar.
Sitt ner ordentligt med papper och penna och räkna fram ett schema som passar. Det lönar sig :!: För gärna dagbok så du vet hur mycket han faktiskt sover och är vaken också.
Har du läst i BB om Lille Hugo 2,5 mån? Sid 250 i BB. Där tycker jag att man får förklarat betydelsen med vakentid, mat och social delaktighet just för att få ett schema att sitta bra.

Alla kan ha en dålig natt eller två det betyder inte att det är den nya regeln. Se framåt och vet att det BLIR bara bättre :wink:

Väntar på nya goa rapporter. :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

Jag håller alltid koll på Maltes vakentimmar, 8 timmar vaken före sängdags. Då är 16 timmar vikta för sömn. Ofta sovs det runt 5 timmar dagtid och 11 nattetid. Vi har inget strikt schema än, men tiderna är ungefär de samma varje dag.
Natt runt 19.30 och morgon runt 6-6.30 och sedan tre sovpass + en ev powernap på slutet.

Linda
fudge

Inlägg av fudge »

Hej på er!

Hör och häpna! Imorse fick vi väcka lillkillen 07:10 :D :D :D
Då fick han mat vid 04:30 och sedan måste han väl ha legat och grufsat utan att jag hört. Hoppas detta betyder att mornarna börjar ge sig.

Jag har sett över hans sovtider på dagarna och han har själv börjat korta ner passen något. Framförallt har han börjat korta ned eftermiddagspasset.
Jag tycker schemat överlag verkar sitta perfekt varann dag. Har inte för avsikt att ändra eftersom det är synkat med hans syster. Han har även de senaste dagarna varit mer alert dagtid.

Jag ger honom kaloridrinken i sömnen vid 20:00 då får han i sig ungefär 100ml. Men jag tycker att han verkar ha blivit hård i magen, kan det stämma :?: Han är väldigt gasig och bajset har liksom blivit mkt fastare.

När jag ammar 01:00 ¨målet hackar han mest vid bröstet, pruttar och har sedan svårt att somna om (45-1½ h) Han är väl helt enkelt inte hungrig. Ska vagna bort målet i helgen.

Hur många återfall ska man räkna med efter 3 dagarskuren :?:
Ska jag vagna lite stilla så fort jag hör honom grufsa :?: :roll:
Och ska jag vagna tills han har somnat helt :?: Eller dra några tag och skaka :?:

Har ju väntat ut honom nu några nätter och jag hör att han är på väg upp i skrik, så han kommer ju inte sova över av sig själv, trots kaloridrinken :wink:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Bra jobbat =D> :lol:

En säker sovare klarar av att sova trots bajs kan jag lova :wink:

Min erfarenhet på Tor är att när jag HEL ammade utan drink var bajset både lösare och luktade mindre. Med ersättningspulver blev bajset lite fastare typ kletigt och det luktade lite mer.
Men blir han hård i magen och bajset liksom släpper så kan man ju tänka om. Bra att veta är dock att det ändrar sig ju vart efter som man introducerar allt annat utom bröstmjölk. :wink:

Vi hade bajs på helamning typ 7-9 ggr/dygn och med tillägg och mat intro blev det ca. 5 och sen 3 dagar tillbaka har vi 3 bajsblöjor/dag. Du får ha lite koll så det inte blir för hårt bara.

Har du provat att ha i en halv kapsel Lactiplus? Kanske lugnar ner magen något.
Tor 2006

fudge

Inlägg av fudge »

Angående bajset så har han inte bajsat på kanske 4 dagar nu. Han har iof aldrig bajsat fler än 1 gång/dag och ibland har det gått ett par dagar.
Vart köper jag Lactiplus :?:

Här kommer även en rapport från natten

Lägger kl 20:00 ammar. Tar upp i sömnen 22:00 och ger kaloridrinken. Han dricker närmare 100ml.
Han vaknar och jag tar upp kl 01:30. Snutt snutt , stäcker på sig, grufsar. Han äter inte egentligen. 01:45 lägger ned och han somnar om. Grufsar och börjar skrika upp sig kl 03:00. Jag tar upp och han upprepar samma tuttande. Han somnade kanske vid 03:30. 04:30 vaknar han IGEN och då äter han mer sammanhängande. Ligger sedan och grufsar till och från HÖGT (vi ingriper inte med vagna) fram till morgon 06:30. Är förstås inte speciellt hungrig. Han äter lite och somnar kl 08.00.

Är detta grufsandet tecken på ont i magen. Han har ju börjat fisa betydligt mer och illa :?: Är du säker på att småttingarnas mage klarar av drinken :?:

Har du några tips gällande att ta bort natt målen :?:
Vår dotter grufsade aldrig på detta sätt. Varför grufsar de så :?: Hur ska man tolka det :?:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Eftersom det verkar finnas lite matvagar kring kalori drinken så föreslår jag att du tar bort den. Ge bara pumpad fetmjölk så länge. Se om det blir bättre i ett par dagar.
Det är ju klart att alla är olika. Jag vet några som dricker drinken utan problem, men kanske är det känsligt för ditt barn?
Lactiplus finns på hälsokosten men jag vet också att det skall finnas en ersättning på apoteket som har bifidus bakterier. Jag har också hört om droppar som Ewa använder.

Hittade detta i en annan tråd:
Ewa skrev:Och så mjölksyran då. Det tipset fick jag också från Blomman. Efter att ha varit i kontakt med professorn i allergologi på KI, som bedriver studier kring mjölksyrans effekter, ger jag mina barn BioGaias Barnhälsa. Alltså mjölksyrebakterier i droppform. PM:a mig om du vill få kontakt med återförsäljare.Kram Ewa
Han är ju 2,5 mån nu och enl. BB så ger ju Anna mat vid 3 mån så jag har svårt att tänka mig att detta är boven generellt.
Sen är det ju så att somliga är känsliga mot olika saker.
Jag vet att när jag införde mat för Tor strax innan 4 mån (och han har känslig mage, men inga allergier eller intolleranser) så hade han lite små ont i magen dag 2 efter introduktion med mat. Bytte efter 4 dagar till annan mat intro, och efter 2 dagar lite små reaktion i magen, men varje gång mindre och mindre. Så måste man ju tänka på att hans mage hade ju aldrig provat mat förut :wink:

Han bör kunna sova 8 timmar utan mat (kanske 9) om han är riktigt proppmätt på dagarna och go när han lägger sig. Jag tycker det låter på dig som om ni redan är på god väg. Man brukar slå ihop 22 målet till en kvällslurk vid kanske 19.30 och sedan ha natt 20. Men prova utan kalorierna ett par dagar först så du inte drar in alla vargar på en gång.

Du bara tar upp honom och snuttar honom till sömns, så det kan du ju sluta med som en start. :wink:

:?: En del verkar "grufsa" och det är deras sätt att komma till ro. Ligger han på mage? Då är chanserna mycket större att han inte får/har ont i magen. Grufsade han aldrig före kaloridrinken?

De gånger han bara små tuttar och inte äter är de gånger man vanligtvis brukar vagna. Om han inte skriker efter hjälp så kanske han kommer till ro själv med lite gruff?
Tor hoppade de flesta av sina nattmatningar själv bara jag gav honom rätt förutsättningar.
Jag tycker på det du beskriver att han borde klara av att sova till 04 så jag skulle sätta klockan på 04 och ge mat då i ca 2-3 veckor för att sen avvakta inför nästa förlängning av natten.

Ps. tar du bort drinken så kanske han bevhöver dricka mer pumpmjölk så fyll flaskan med lite mer än du tänkt dig. Ds

"Nej, ärsch, Nu har jag försökt att skriva ett svar hur många gånger som helst och får inte ihop det som jag vill :x HOppas ändå att du förstår vad jag menar? NÅgon annan kanske kan skriva svaren tydligare än jag? :oops: Kanske kan skriva bättre i morgon när jag sovit lite mer än inatt :wink: "
Tor 2006

fudge

Inlägg av fudge »

hej o tack för ditt snabba svar!

Jag fattar galoppen! Antar att när han grufsar så blir vi ju själva så störda så man tar upp eller vagnar för at få honom tyst :x Jag känner mig säker på att han inte behöver maten så det är ju bara att börja vagna och bestämma en tid då han får sitt nattmål.

Jag tänker ge honom nattslurken kl 22:00. Med eller utan ersättning i. (Han har ju nu fått det i en vecka så magen borde ju vara van)
Nattmål kl 04:00 och morgon 06:45. Så får det bli. Orkar inte med detta längre. Kan ju lika gärna vara vaken och vagna lite som att sitta och låta honom snutta lite då och då. Känner på mig att om jag inte gör något nu så kommer det bara sluta med långa nätter av snuttande, som syrrans hans.
En del verkar "grufsa" och det är deras sätt att komma till ro. Ligger han på mage? Då är chanserna mycket större att han inte får/har ont i magen. Grufsade han aldrig före kaloridrinken?
Jorå, han grufsade innan. Men bara vid vargtimmarna. Hoppas det ger sig snart för det är mkt svårt att sova själv. Men det är nog som du säger att det är hans sätt att försöka komma till ro. Nu när jag tar bort målet tänker jag låta honom grufsa och sedan vagna först när han skriker till.

Tack för all hjälp. Lämnar en rapport så småningom!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Om bajs. Edvard hade också lite trassel med bajset i början när han fick ersättning. Segt och besvärligt tyckte han. Jag satte in rumptemp två dagar och då retar man och han krystade ut det. Han gnällde lite när jag satte tempen och tryckte på. Jag är glad att den mängden kom på skötbordet kan jag säga, annars hade vi fått bada... :shock:
Nu bajsar han varje-varannan dag och det märks att både han och magen har vant sig bra.

Man ska inte ta tempen slentrianmässigt för att få dem att bajsa, men det kan hjälpa dem att få korn på hur man krystar. :roll:
fudge

Inlägg av fudge »

Ja, jag testade faktiskt tempen idag och han vart ju såklart skitarg. Men det kom inget :( Märker på honom att han är trög.

Jag har ju gett honom ersättning som nattslurk sedan han var 3-4 v.
Men märker skillnad nu med drinken. Jag har ju aldrig haft i lactiplus. Är det därför tror du han har besvär :?: Han har ju inte tidigare visat tendens till orolig mage. Bör jag använda lactiplusen tycker du :?:
fudge

Inlägg av fudge »

Nu har han bajsat!!! Tänk vad glad man kan bli :D
Jag hoppade drinken igår och gav honom ca 120 utpumpad morgon mjölk. Jag märkte faktiskt genast skillnad på att han åt mer vid nattmålen :o

Ändå en hyfsad natt. Inget grufsande alls i samband med nattmålen.
Somnade vid 20:00, ammade 10 min kl 00:10 han somnar direkt, ammade 10 min 02:45 sommnade kort därefter.
Vaknade av att han grufsade 06:30. Min man vagnade 5 min max och vi väckte och gjorde morgon kl 07:00.

Det verkar ju onekligen som att mornarna börja ordna upp sig. Nu ska vi bara ta tag i att få bort det första nattmålet. Vi får väl se om vi gör det med eller utan kaloridrinken :lol: :lol: :lol:

Tack för all hjälp :D :D :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"