Omöjliga mornar 05:00 & 07:00

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
fudge

Omöjliga mornar 05:00 & 07:00

Inlägg av fudge »

Nu måste vi få HJÄLP för nåt gör vi fel, tydligen :cry: . Hur gör ni andra för att få till de tidiga mornarna?

Lille mannen är 9 ½ vecka och passerat 2 månaders ålder. Vi har kört SM från dag 1. Han sover i vagn och har föjande schema:

07:00 - 08:30 Mål 1
08:30 - 09:15 Sova 45 min
09:15 - 10:45 Mål 2
10:45 - 12:45 Sova 2 h
12:45- 14:45 Mål 3
14:45 -16:45 Sova 2 h
16:45- 19:45 Mål 4 + nattslurk
01:00 nattmål 1
04:00 nattmål 2
07:00 Morgon

Schemat funkar ok på dagen. Kan vara svårt att hålla honom vaken emellanåt. De gånger inte eftermidagssömnen funkat fullt ut har jag tagit upp honom tidigare. Han har då istället fått sova 20 min runt 18:00.

Han somnar bra mellan 19:30 och 20:00 efter bad med storasyrran 1½ år :D .
Vid kvälsslurken ger jag honom ersättning (ammar övriga mål) oftast dricker han ca 50 ml.

och så NATTEN :evil: :evil: :evil:

Han har återigen börjat vakna vissa nätter vid 22:30. Vi har försökt några nätter att vagna bort 01:00 målet, vilket vi har misslyckats med :? .
När han så vaknar vid 04:00 och får mat och läggs inom 20 min vaknar han ALLTID efter 1 timme, dvs kl 05:00 :evil:.

Då tar min man över och vagnar till och från (testat alla möjliga sätt med vagningen) mellan 05:00 & 07:00 :roll: . Lilleman somnar om men vaknar till antingen efter 5 min, 20, 45, 1 h. Man hör hur han ligger i sin vagn och grufsar och snuttar massor vid denna tidpunkt :?

Har vi trots allt hamnat i vagningsträsket :?:

Kan han vara hungrig :?:

Sover han för mycket dagtid :?: (ca 5 h)

Kan det vara 01:00 målet som trasslar till det :?: Jag tänker att om han sover utan mat mellan 19:30 och 03:30 (8h) äter han kanske mer vid 03:30 och sover vidare på en riktigt mätt mage?

Jag vill inte börja gå upp och ge napp de tidiga mornarna utan jag vill att han SOVER :!:

Är mycket tacksam över tips från er andra om hur ni har gjort.
Kan tillägga att vi lyckades aldrig få till hans storasysters mornar heller. Idag får hon välling vid 05:00 och sover vidare till 06:30/07:00
Dotter född 050813 (kurad vid 6 månader) samt en son född 061227 - kör standardmodellen från början!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Har du provat att ge min förstärkta "nattmacka" som TorpSara har döpt den till?
Pumpad bröstmjölk med NAN pulver i. Serveras som kvällsslurk. Detta för att vara säker på att han inte är hungrig fram till 04 målet. Då känns det alltid bättre och vagna bort måltider också, då man VET att de är riktigt mätta. :thumbsup:

:idea: Titta över dina sovtimmar och schema genom att läsa den andra länken du har kommit in på och se om det är något där du också behöver titta på.

Lycka till!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
fudge

Inlägg av fudge »

Tack för tipset! Jag ger ju honom redan idag ersättning som nattslurk. Menar du att bröstmjölk med ersättningspulver i blir ännu "mättnande" :?:
Hur mkt ska man då ha i. Ska man blanda somom det var vatten :?:
Dotter född 050813 (kurad vid 6 månader) samt en son född 061227 - kör standardmodellen från början!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Svar ja på samtliga frågor. BM=vatten. :wink:

Vårt recept lyder: 90ml BM, 3 skopor NAN2 pulver, 1/2-1 hel kapsel Lactiplus. Värmes i varmvattenbad medans man badar för kvällen med pappa.
Kommer med varningstexten, dålig morgon aptit, för mätt helt enkelt.

Det blir ju liksom dubbla kalorier på halva mängden, om man säger. :lol:

(mängden varierar ju så klart men man följer förpackningen)

// kalorijägaren :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
fudge

Inlägg av fudge »

Tackar, detta måste ju testas. Måste fixa pump först...... :wink:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Man kan handmjölka också! :thumbsup:
Tor 2006

fudge

Inlägg av fudge »

Jo, förvisso. Ska låna nån superpump av en kompis! Var iväg och handlade NAN 2 idag, det står ju att det är från 4 mån. Min son är ju bara 2 ½ spelar det någon roll :?: Eller är det just därför man ska ha i Lactiplus :?:
Vilket jag för övrigt inte hittade i affären. Vad är det för något :?: Köper man det på apoteket :?:

Hur tycker du jag ska göra med uppvaken :roll:
Inatt somnade han för natten 19:30. Efter ca 80 ml ersättning.
1:a uppvak kl 23:10. Ammade och han åt ganska mkt
2:a uppvak 02:20. Han grufsar och snuttar. Halvhjärtat vagnar jag i 10 min, för att se om han sover över. Orkar inte och tar upp. Ger bröst vilket han inte är speciellt intresserad av.
Vaken till kl 04:10 :shock: :shock: :shock: Och är glad och tittar stort.
Sover sedan till 06:10. Vi vagnar honom lite och gör morgon kl 06:40.
Andra nätter har han efter att ha vaknat vid 01:00 även vaknat och fått mat vid 04:00. OCh nu på sistone har han återigen börjat vakna vid 23:00.

I en veckas tid har han följt dagsschemat perfekt.
sova 45 min mellan 08:00-08:45
sova 2,5 h mellan 11:30-13:00
sova 2 h mellan 14:45-16:45
Om han är grinig vid 18:00 får han sig en 5 minutare.
Natt mellan 19:30 och 06:30 eller 20:00 - 07:00 dvs 11 h natt

Totalt blir det ju 16 h och 15min . Vilket en 2 månaders ska ha. Kanske att man ska dra ned lite på eftermiddagspasset men då vet jag att han absolut kommer att behöva en 20min vid 18:00.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

fudge skrev: Var iväg och handlade NAN 2 idag, det står ju att det är från 4 mån. Min son är ju bara 2 ½ spelar det någon roll :?: Eller är det just därför man ska ha i Lactiplus :?:
Vilket jag för övrigt inte hittade i affären. Vad är det för något :?: Köper man det på apoteket :?:
Det står att NAN2 är från 4 mån men att det kan ges från födsel. Jag inbillade mig i alla fall att NAN2 måste vara mera mättande än NAN1. Lactiplus behövs inte mer än om man vill eller tycker det är bra.

För att göra en lååång historia kort, så är det så att Tor har en superkänslig mage och fick ont i den av ALLT före 3 mån, så jag ville ge honom något som var så skonsamt för magen man bara kunde. Resonerade om välling, gröt, mat osv. Kom fram till att bröstmjölk med NAN är nog ändå skonsammast. Läste vidare om baciller i magen för "kolik" (överlevnadsångest) och tänkte att detta kan ju inte skada. Lärde mig också att det finns nån babysemp på apoteket med bifidus i för små krångliga magar.
Så jag köper Lactiplus på hälsokosten. Därav min egen lilla uppfinning :idea:
fudge skrev:Hur tycker du jag ska göra med uppvaken :roll:
Inatt somnade han för natten 19:30. Efter ca 80 ml ersättning.
1:a uppvak kl 23:10. Ammade och han åt ganska mkt
2:a uppvak 02:20. Han grufsar och snuttar. Halvhjärtat vagnar jag i 10 min, för att se om han sover över. Orkar inte och tar upp. Ger bröst vilket han inte är speciellt intresserad av.
Vaken till kl 04:10 :shock: :shock: :shock: Och är glad och tittar stort.
Sover sedan till 06:10. Vi vagnar honom lite och gör morgon kl 06:40.
Andra nätter har han efter att ha vaknat vid 01:00 även vaknat och fått mat vid 04:00. OCh nu på sistone har han återigen börjat vakna vid 23:00.
Jag tycker att du skall börja ge förstärkningen ett par kvällar ( du kanske t.o.m vill ge den kl. 23 när han vaknar istället?) Då borde han lugnt klara att sova till 05 (eller 04) och då amma och sedan sova vidare. Då vet du att du kan vagna mätt mage i 6 timmar utan dåligt samvete.
Som du märkte var han inte intresserad av bröstet vid ett av uppvaken. Då är det lite lättare efter ett par dagar att vagna bort just de målen. :-k

Tänker mest lite högt här. När du inför förändringar så skall du göra det med full attityd och inte testa, så sug på karamellen ett par dagar medans du tankar extra så får vi se.
Han har ju precis passerat en ökningsperiod och då är det MYCKET mat som skall ner över dygnets alla timmar. Gärna 1000 ml. När man ammar kan det vara svårt att veta hur mycket de får i sig så det är bara att amma och truga på samt försöka öka sin mängd.
fudge skrev:I en veckas tid har han följt dagsschemat perfekt.
sova 45 min mellan 08:00-08:45
sova 2,5 h mellan 11:30-13:00
sova 2 h mellan 14:45-16:45
Om han är grinig vid 18:00 får han sig en 5 minutare.
Natt mellan 19:30 och 06:30 eller 20:00 - 07:00 dvs 11 h natt

Totalt blir det ju 16 h och 15min . Vilket en 2 månaders ska ha. Kanske att man ska dra ned lite på eftermiddagspasset men då vet jag att han absolut kommer att behöva en 20min vid 18:00.
Fungerar schemat så ändras det inte. En liten tanke som jag har bara, klarar han att vara vaken 8.45-11.30 utan problem? Det är ganska långt vakenpass för 2 mån. Men absolut inte omöjligt för små morgonpigga.

Ps. Inga NAPPtankar nu [-X , ligger han på mage kommer han vid behov att hitta annat att suga på, typ fingrar och då somnar de oftast om på egenhand aldeles utmärkt!. Ds.
Tor 2006

fudge

Inlägg av fudge »

Hej Torsmamma och tack för dina tankar!

Ok, så då är inte Lactiplus nåt måste i för din dunderkur. Då kör jag från imorgon kväll efter att ha ammat ut på morgonen.
Tänker mest lite högt här. När du inför förändringar så skall du göra det med full attityd och inte testa, så sug på karamellen ett par dagar medans du tankar extra så får vi se.
Ja, jag vet. Det är ju som du också skriver, attityden är lättare att ha när man vet till 100% att han inte är hungrig.

Tycker amningen är lite strulig, inte så att det inte finns mjölk, utan jag tror snarare problemet ligger vid att det kommer för fort. Oftast när jag ammar så efter bara några minuter början han skrika och så måste jag invänta en rap. Samma sak var det med min dotter, vilket gör att det kan blir väldigt hackigt och till följd vet jag inte riktigt när han är mätt. Lätt att hamna i snuttande.
På nätterna eller när han är trött går det iof bättre. Det kan ju även vara så att han är super glupsk.
Men det är väl bara att bestäma att han får lov att vara färdigäten inom en timme.
Fungerar schemat så ändras det inte. En liten tanke som jag har bara, klarar han att vara vaken 8.45-11.30 utan problem? Det är ganska långt vakenpass för 2 mån. Men absolut inte omöjligt för små morgonpigga.
Råkade skriva fel tid, 10:30 ska det ju vara :wink:

Men du, visst är inte 19:30 -06:30 fär lång natt för honom :?: :?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tycker amningen är lite strulig, inte så att det inte finns mjölk, utan jag tror snarare problemet ligger vid att det kommer för fort. Oftast när jag ammar så efter bara några minuter början han skrika och så måste jag invänta en rap. Samma sak var det med min dotter, vilket gör att det kan blir väldigt hackigt och till följd vet jag inte riktigt när han är mätt. Lätt att hamna i snuttande.
På nätterna eller när han är trött går det iof bättre. Det kan ju även vara så att han är super glupsk.
Men det är väl bara att bestäma att han får lov att vara färdigäten inom en timme.
Njae, inte bestämma att han är färdigäten vid 2 månader. PROPPmätt måste man vara VARJE gång man äter. Du får helt enkelt hitta ett bra sätt. Vårt var och är att ta upp precis innan han vaknar och amma lite halvsovandes då liksom glömmer han att krångla med att det kommer för fort. Sen är det truga som gäller i massor innan nästa sovning. Pausa 5 min kan göra susen. :wink:
Men du, visst är inte 19:30 -06:30 fär lång natt för honom
Jag har haft "12-timmars natt" sen han var typ 1-2 mån, i den bemärkelsen att jag inte haft "vakentid nämnvärt inom dessa 12 timmar, men lik väl matningar har jag haft. Typiskt var 23, 01, 04 vaken 07. Han hoppade sedan målen ganska bra själv när han blev mätt nog förutom 04 målet som jag ramsade bort till sist när jag var 100% säker att han inte var hungrig längre. Då hade jag förstärkt kvällsslurken i 3-4 dagar innan och märkte att aptiten var inte där vid dessa mål.
Tor 2006

fudge

Inlägg av fudge »

HEJ!
Njae, inte bestämma att han är färdigäten vid 2 månader. PROPPmätt måste man vara VARJE gång man äter. Du får helt enkelt hitta ett bra sätt. Vårt var och är att ta upp precis innan han vaknar och amma lite halvsovandes då liksom glömmer han att krångla med att det kommer för fort. Sen är det truga som gäller i massor innan nästa sovning. Pausa 5 min kan göra susen.
Ok, då fortsätter jag att truga genom hela vakenpasset. Har varit så inställd på att ge inom en timme :roll:
Om jag ger det sista nära sovtiden somnar han ju vid bröstet och det är ju inge bra. För det är väldigt hackigt, kanske inte det första när han är hungrig men alla påfyllningar blir hackigt. Provade att stå upp och amma, vilket verkade lite bättre. Igår provade jag att ge nattslurken i sömnen på flaska, och han åt ca 70 ml :D

Hade ni Tor i vagn :?: Du skriver att han sov från 4 nattmåelt til morgon kl 07:00. Behövde ni aldrig vagna :?: Eller hur lång tid tog det innan vargtimmarna var borta :?:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Ok, då fortsätter jag att truga genom hela vakenpasset. Har varit så inställd på att ge inom en timme"
Man brukar prata om att målet skall ta runt 1,5 timmar men absolut inga 1 timme. Det är vad vi siktar på vid 4-5 mån. Så ta det LUUUUUNGT :wink:

Somnar han vid bröstet det sista så kan du ju alltid kasta upp honom på axeln och se till att han rapar ordentligt då läggs han ju inte direkt från bröstet och oftast lite vaken. 8)
Provade att stå upp och amma, vilket verkade lite bättre. Igår provade jag att ge nattslurken i sömnen på flaska, och han åt ca 70 ml
:thumbsup:

Jag hade Tor i vagn til runt 2+ månader på natten, men det finns de som kör med vagn tills de sover 12 timmar utan mat. Alla vägar bär......

När jag nattammade så gick jag upp i mörkret hade ingen lampa tänd eller så och la bara ner igen utan rap eller något. Höjde huvudändan på sängen för att göra det lättare för raparna att komma ut (självklart ligger han på mage med larm!). Han somnade alltid om bra. Detta gjorde att vi runt 2-3 månader hade ganska bra nätter ändå.

Men dagarna är en helt annan historia. Så allt är inte en räkmacka men med SM så är det bra mycket närmre :lol:
Tor 2006

LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D
Du får jättebra råd från TorsMamma- men jag funderar på matningen ändå. Från ca två månaders ålder ger man maten inom en timme. Jag har precis börjat dra ihop målen något för Malte nu ( han är två månader på fredag)

Det är jätteviktigt att bebisen är mätt- MEN det måste också finnas tid för umgänge och passiv social delaktighet.

Om du matar HELA passet ( i två timmar) blir det ju ganska snuttigt. Dvs inte så lång tid till nästa mål startar...

Hoppas inte jag rör till det för mycket nu. Läs i standardmodellen en sammanfattning så står det om matningen längst ned..

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

För att klargöra så vi inte blir förvirrade här (hoppas jag). Prio 1 är alltid att bli mätt för att inte säga proppmätt och har man då tidspress blir det inge bra.
Då är det bättre att mata lite snuttifierat 30 min, sen ha 30 min paus med social delaktighet osv., och sedan mata i 30 min till. Detta är ju dessutom under en kort tid det gäller.

Han kommer att klara av att äta på kortare tid snart nog det kan jag lova. Så stressa inte!

Jag tror att det är lätt att man fastnar i SM tänket och följer det slaviskt och att man då missar de stora delarna. Allt är en helhet, mat, sömn och delaktighet. Vi har lättast att ha fokus på sömnen och glömmer lätt att de andra delarna måste vara på plats för att det skall fungera. Läs gärna denna tråd jag skrivit.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=

Anna skrev till mig en gång att den största boven í föräldraskapet är ORO och den andra är strävan efter perfektion. När man släpper dessa kan man njuta av och med sina barn själva mycket bättre.
Tor 2006

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

En fråga :?:
Vet du att du har passerat ökningsperioden 7-8 veckor och har tillräckligt med mjölk nu :?:
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"