Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!
När Anton var nånstans runt 8-10 veckor ammade jag alla mål utom kvällsslurken precis innan nattningen. Då åt han ofta 270-300 ml ersättning :shock: . Jag kommer ihåg det för vi hade gäster en kväll, med en lika gammal tjej. Deras ögon höll verkligen på att trilla ut när vi lagade till så mkt ersättning, speciellt som dom sett mig amma någon timme innan.

Nu vet jag inte alls hur mkt mat du ger Päivi, men jag säger som Frieda - större flaska (=mer mat alltså :roll: )?

I samband med att den ökningsperioden var över (minns inte hur länge han åt SÅ mkt på kvällen), så införde vi schema och 8 timmar natt var ett faktum. Blabla, vet inte om jag hälpte till något... :? :D

Kram Jenny
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Vilka mängder :!: :shock: Vi har så smått börjat med flaska på sista målet men det är ju långt ifrån så mycket som dricks...Malte är ju ändå drygt sju veckor och borde väl kunna äta mer än 80 ml som nattslurk ( då har jag ammat en hel del tidigare under vakenpasset)

Tror kanske att vi har kommit in i ökningsfas nr tre. Natten var lite stökig, nattmål vid 03.00 och sedan vagning på morgonkvisten till 06.30. Dagen har sedan varit upp och ner minst sagt. :evil: Skarvar i fösta luren- tar upp efter 1.5 eftersom han bara somnar om kort-kort mellan dragen. Orkar inte riktigt 2 timmars vakenpass på detta struliga sovpass- lägger efter 1.40, somnar snabbt in, vaknar efter 30 minuter och typ vrålskriker :shock: hmm vad göra :?:

Vagnar en stund men det lugnar INTE ned sig. Tar upp han äter en slurk, är vaken ytterligare en halvtimme, lägger ned i vagnen, sover 30 minuter, vrålar :shock: vad är detta. Tar upp. Han äter som att han inte sett mat förr. :shock: Slocknar sedan och förhoppningsvis sover han sitt långpass nu :?: :?:

Det värsta är att jag är så fruktansvärt ocool. :evil: Jag blir jättenervös, otålig, kan inte tänka på ngt annat än om han ska sova/äta mm. Vega blir less, jag blir ännu mer stressad. Min sambo ringer från jobbet och jag börjar nästan gråta för att jag tycker att allt är kaos....Snälla ge mig tips så jag kan bete mig lite bättre. Saknar fullständigt distans ibland.....

Är detta ökningsfasen tror ni :?: :?: eller är det bara en stökig dag :?: :?:

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

ska säga att det var länge sedan det strulade såhär, sm sitter superbra förutom skarven på fösta luren som kommer och går. Detta har jag inte varit med om sedan smekmånaden typ....

Hur ska man bete sig i ökningsfasen på bästa sätt? Ta upp tidigare om det behövs eller fortfarande vara "strikt" utifrån sitt "schema" på 2-2 och satsa på att ge all mat inom vakenpasset...

Linda
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack alla för BRA tips och funderingar!

Förra helgen när jag var i stan köpte jag två större flaskor förutom de två stora som Hugo har till vällingen. Jag brukar laga till 210 ml ersättning/mål - och det är med nöd och näppe so mdet går ner. Första morgonpasset går det inte ner - imorse lämnade hon som sagt 90 ml i flaskan. :shock: Och jag trugar, må ni tro.. :oops:

Natten: jo, lite träskigt är det nog... :? har försökt att vänta ut henne, men då börjar hon gråta på allvar, och då vaknar Hugo, och hej-å-hå... :roll:

Linda: välkommen till två-månders landet, då har ni hunnit ikapp oss, i och med att vi inte har lämnat det - än... :roll:

SÅ. Färdiggnällt. Vad har mamma Billing för PLAN? :twisted:

Vad står först på credot? Mera mat... Skall laga till 240 ml nu, och strunta i om det låter vettigt eller inte - tyngre flaska, går åt mer, så var det ja... :roll:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Päivi:Håller tummar och fötter.
Rapportera vidare
Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Här kommer kvällens saga för er alla:

idag har jag haft Besök. 8) Av en Diplomerad. 8) Nancy med söt mage var här på besök. :heart:

Maken har hämtat henne från stationen. NÄR kommer hon in genom dörren, tror ni?

08.45

NÄR har jag lagt Sofia?

08.05

:shock:

Vi kramas. Sofia meddelar att hon finns, hallå!?

Jag hugger vagnen, med minen: :P :roll: :lol:

Den Diplomerade skrattar.

Och nu.... :shock:

... har jag fokus på väninna och Hugo, förstår ni.

Vagnar Sofia när jag anser att det behövs.

09.05 tös somnar.

Och sover. Och sover. Och sover.

09.50 Tös vaknar.

Jahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.... :D :-s ](*,)

Så det enda som krävs är att Nancy bosätter sig här tills Sofia är typ, tre månader eller så... så kan jag ha fokus där den bör vara - borta från barnvagnen.

För den här ekvationen var ju inte så svår, nej. :-k

Nu skall vi "bara" fixa natten också, och så gärna se till att det blir en trend av detta fina, som vi såg idag... :P

P.S. Ulrika: Gjorde i ordning en 240 ml flaska nu ikväll. Varav hon glufsade i sig 220. :shock: 8-[ ](*,) D.S.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej tjejer :!:

Nu har jag inte "nogaläst" utan bara "skumläst", men tänk på att inte bara mata fullt till natten! Nu har jag inte riktig koll på vilka som helammar och vilka som delammar/flaskmatar, men jag som gör 50-50 ungefär, häpnar över hur mycket mat Frida faktiskt får i sig! Jag har aldrig haft lite bröstmjölk, utan anledningen till flaskmatningen den här gången beror mycket på tiden...
Krånglande daglurar+nattlurar hänger nog ihop, och botas som ni vet :wink: av meeeera mat - till alla mål :!: Och är det så att det är ökningsfas, och man vill fortsätta helamma, så får man nog helt enkelt mata på som 17 under den här perioden :lol:
Annars tar man till flaskan, och matar, och matar tills ungen ser riktigt äcklad ut!

Hoppas alla små bebbar sover gott inatt, så alla små mammor är pigga och glada i morgon :D
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Hegro

Inlägg av Hegro »

Oj vilken bra och användbar tråd det här var! Här ska läsas och läsas så jag inte missar något endaste litet bra tips :)
Här börjar vi så smått få ordning på tiderna. Lite småknorrande fortfarande men sen igår verkar det flyta på riktigt fint. Hoppas vi ska kunna spika ett schema som funkar nu. Det ska väl vara att dra ut på tiden på natten så vi får till 8 timmar som kan krångla, men jag tänker inte utgå ifrån att det gör det. Men lite svettigt blir det med en ibland lättväckt storebror och en pappa som ska upp kl.3.45 och därför behöver sin nattsömn. Det gör nog att det blir lite svårare med den där attityden om det nu blir protester.
Emil 040625 och Lina 061204
Mina älsklingar
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej och välkommen Hegro :D
miar70 skrev:Krånglande daglurar+nattlurar hänger nog ihop, och botas som ni vet :wink: av meeeera mat - till alla mål :!: Och är det så att det är ökningsfas, och man vill fortsätta helamma, så får man nog helt enkelt mata på som 17 under den här perioden :lol:
Annars tar man till flaskan, och matar, och matar tills ungen ser riktigt äcklad ut!
Blir lite lätt stressad av detta. Om man erbjuder allt man kan och bebisen ändå bara vill äta en-två omgångar- hur gör man då :?: Känner att jag INTE vill hamna i samma trugnings/matträsk som med storasyster, men att jag är på god väg....

Nu kanske jag drog lite för snabba slutsatser på gårdagens krångel. Idag har det flutit på bra hittills, natten var också lugn. Lite tidig morgon bara, men det beror nog på liiite för lång natt för lille herrn...Ökningsfasen kommer kanske inte förrän nästa vecka....

Igår drack Malte återigen 80 ml som nattslurk. Då hade jag ammat ca två timmar tidigare- vid vakenpassets början..Han sov fem timmar på detta...fyllde nämligen inte på vid 22.00 som vanligt. Ville testa och se hur han står sig utan extra förstärkning.

Linda
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Ja,det är stor skillnad nu än när man bara hade ett barn.Man vill ju liksom inte att dom stora ska vakna.Inatt när jag gav Liw mat så fick hon ett nysanfall.Vem tror inte vaknade om inte herr Jacob.Slängde upp dörren och rusade ner för trappen där jag satt i soffan och gav mat.Satte sig bredvid hela tiden jag gav mat.Jag visste inte hur jag skulle göra.Jag kunde ju inte avbryta matningen och följa med till hans rum,då har jag en känsla av att hon hade vaknat till och resten av natten gått ur led.Vi sade inget till varandra, utan när vi var klara följde han med tillbaka till sovrummet.Jag tackar gud att sambon var hemma inatt för han följde med Jacob tillbaka in på hans rum så det ordnade upp sig iallafall.
Hur gör ni andra?Har det hänt liknade grejer för er?
När man hade ett barn så gjorde det ju inget om dom fick låta lite grann,men nu när man har två så måste man ju ta mer hänsyn.Vi har våra sovrum dessutom väggivägg med Jacob.Sen när Liw fluttar ut kommer hon mittemot och då blir det bättre.
Jag är lite nyfiken hur mia gör om det ev krockar någon gång om tex två barn vaknar sammtidigt av tex mardrömmar eller liknande.
Kram ulrika
ps.päivi,jag gjorde iordning 240ml jag oxå efter att ha läst ditt senaste och fick i henne nästan allt:shock: Skenet bedrar om man säger...ds
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

..en till sak oxå.Jag har märkt att om jag lägger Liw i soffan tex med en kudde bakom och ger mat så äter hon oftast bättre än om jag har henne i famnen.
kram
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Kul att du är med också, Hegro :D

Linda - om du erbjuder och Malte inte vill ha, så får du nog lita till att han är mätt! Jag tror du har rejält med mat, annars skulle han sluka betydligt mer än 80 ml som nattslurk! Nu vet jag inte hur du gör när du ammar, men om du ammar när han vaknar, tills han är mätt och nöjd (omg. 1) och sen har byte, bus etc och fyller på inom timmen tills han är proppmätt, så kan du inte göra så mycket mer! Släpp trugningstankarna då, och vänta med dem till nästa mål! Lättare sagt än gjort kanske...

Ulrika - mina barn väcker väldigt sällan varandra. De verkar immuna mot syskonvrål :D Alice (tvååringen) kan vara väääldigt högröstad :shock: och Oline som ligger ca en meter ifrån henne snarkar på som en gris :D De är så vana vid varandras röster, och Frida verkar bli precis lika. Häromkvällen hade Oline världens nattmaror som jagade henne, och kom in i vårt sovrum och vrålade om mardrömmar - men Frida rörde síg inte ens :!: Jag föjde Oline tillbaka till sängen, och trodde bergssäkert att hon hade väckt Alice, men nejdå, hon snarkade sååå gott :sleep: Och det har varit lika med mina äldre barn, de väckte aldrig varandra på nätterna (bara mig :lol: )
Kommer dina barn att dela rum? Det har mina alltid gjort, eget har de fått i 11-års åldern ungefär, och jag tror de har saknat varandra ganska mycket... Så det är ett tips till dig - låt barnen dela rum de första åren :!:

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Ja mia, visst ligger det i något du säger.Jag tror oxå att det är bra för barnen att dela rum.Grejen är att rummen är så pass små att det är omöjligt att få plats med två stora sängar.Jacobs säng och spjälsängen får plats så så långt går det ju iochförsej bra.När Liw sedan växer ur den vet jag ju inte hur det blir.Det är nämligen garderober över ena hela långsidan.Sen att vi har brutet tak gör ju inte saken bättre.Annars vore ju våningssängar en ide kanske.Ja ja, vi får se hur vi hur vi ska försöka lösa det."Det ordnar sig alltid" som min sambo säger.
Att Jacob varit ensam så länge(nästan 5år)gör nog saken värre att han vaknar så pass lätt.Det har ju alltid varit tyst innan.Han vänjer sig nog förhoppningsvis.Det är ju inget stort problem och vakna av mardrömmar gör dom ju inte varje natt som tur är.
Päivi. hur har natten varit??Bättre hoppas jag.
Kram ulrika
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Måste fråga alla flaskmatare

Idag gav vi hela sista målet på flaska. Han drack ca 170 ml under en period på 2.5 timme. Först 100 ml sedan paus i ca en timme med lite bad tillsammans med Vega :heart: och sedan 70 ml till. Nu är det dags att sova om en liten stund. Ska försöka få ned lite till men han verkar verkligen mätt. Han spottar och fräser när flaskan kommer i munnen.

Hmm när ni pratar om 240 ml som nattslurk blir jag lite fundersam. :roll:
Hur mkt äter era småttingar under HELA sista vakenpasset :?:

Ska sluta oroa mig nu, dagen har gått väldigt bra. En kort skarv på första luren bara, men den kom efter 1.5 timme och kunde snabbt vagnas/ruskas bort. :lol:

Linda
Lua

Inlägg av Lua »

Hej alla glada och välkommen Hegro :!:

Först vill jag berätta att vi haft den först vårvinterdagen och det var alldeles LJUVLIGT. Vi har varit ute nästan hela dagen pch njutit av strålande sol och takdropp.

Päivi: Appropå första målet. I morse åt den käre lille 30 ml innan rap och 20 efter! Jag blev sur :evil: och bestämde mig för att vänta ut honom i stället för att truga. Klockan 9 började han klaga men först 9.10 fick han flaskan och slukade resten. :shock: Skönt att slippa truga! I morgon ska jag köra en kompromiss och vänta till kanske 8.30 innan jag börjar första målet.

Linda: Isak äter ungefär 300 ml sista vakenpasset. Ca 200 under första timmen och drygt 100 som nattslurk.

Kram från Lua. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"